Plast blev vit efter första tvätten?

mb_colt
2 september 2015 · 27 Inlägg

Hej!

Tvätta idag för första gången min nya bil vilket resulterade i att själva plasten där vindrutetorkarna sitter blev väldigt vit, var helsvart före. Möjligt att det kommit avfettning på men ska de inte tåla detta? Är det något fel eller helt normalt? Försökte med lite siliconspray på ett ställe men upplever inte att det suger åt sig då det är en sån hård plast.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Senast redigerat av mb_colt (2 september 2015)

tal0n Mekaniker/Däckmontör
2 september 2015 · 1 140 Inlägg

Köp tire&bumber shine och "smörj" in med en trasa eller liknande så blir det som nytt smile

Djo
2 september 2015 · 10 157 Inlägg

Du säger nya bil är det en 2016 då alltså ?

isådanafall tycker jag inte plasten ska bli sådan direkt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mb_colt
2 september 2015 · 27 Inlägg

Det är en 2015. Gnuggade in med siliconspray nu och de blev mkt bättre, kan man göra så några ggr för att mätta plasten. Eller bör jag höra av mig till försäljaren? Frågan är vad de kan göra

rcy
2 september 2015 · 1 705 Inlägg

Concept Vista från Bollnäs Bilvård, vansinnigt bra för svart plast!

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Djo
2 september 2015 · 10 157 Inlägg

mb_colt skrev:
Det är en 2015. Gnuggade in med siliconspray nu och de blev mkt bättre, kan man göra så några ggr för att mätta plasten. Eller bör jag höra av mig till försäljaren? Frågan är vad de kan göra

Okej ja men du har alltså köpt den helt ny ej begagnad ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Lowpass
2 september 2015 · 1 224 Inlägg

Djo skrev:
Du säger nya bil är det en 2016 då alltså ?

isådanafall tycker jag inte plasten ska bli sådan direkt.

Djo skrev:

mb_colt skrev:
Det är en 2015. Gnuggade in med siliconspray nu och de blev mkt bättre, kan man göra så några ggr för att mätta plasten. Eller bör jag höra av mig till försäljaren? Frågan är vad de kan göra

Okej ja men du har alltså köpt den helt ny ej begagnad ?

Han säger ju att bilen är ny, från 2015.
PS. Det är inte 2016 ännu. Det är efter fyrverkerierna big_smile

i-vtec Do you?
Djo
2 september 2015 · 10 157 Inlägg

Lowpass skrev:

Djo skrev:
Du säger nya bil är det en 2016 då alltså ?

isådanafall tycker jag inte plasten ska bli sådan direkt.

Djo skrev:

mb_colt skrev:
Det är en 2015. Gnuggade in med siliconspray nu och de blev mkt bättre, kan man göra så några ggr för att mätta plasten. Eller bör jag höra av mig till försäljaren? Frågan är vad de kan göra

Okej ja men du har alltså köpt den helt ny ej begagnad ?

Han säger ju att bilen är ny, från 2015.
PS. Det är inte 2016 ännu. Det är efter fyrverkerierna big_smile

Volvo är inne på modellår 2016 varigt sedan tidig vår så jo det är 2016 inom bilindustrin iallafall hos vissa smile

Är skadad sedan då man jobade på volvo verkstad begagnade bilar från 2015 har man allt vart med om wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Lowpass
2 september 2015 · 1 224 Inlägg

Jag gissar på att de (råkat) vaxa plasten där innan leverans, och när du tvättade bort det så ser det ut så där.
Gäller nog bara att köra medel som gör plasten mörk igen.

i-vtec Do you?
mb_colt
2 september 2015 · 27 Inlägg

Ja helt ny. Fick svar från Hedin bil nu att jag antagligen andvänt en kemikalie som inte kommer överens med plasten.
Men siliconspray verkar ju fungera men är det bara tillfälligt. Vad är bäst att använda om man inte vill behöva göra det efter varje tvätt?

Lowpass
2 september 2015 · 1 224 Inlägg

Vad använde du för medel? Självklart ska plasten inte bli sådär av vanlig avfettning.

i-vtec Do you?
mb_colt
2 september 2015 · 27 Inlägg

Prickbort avfettning och Turtle super wash

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 september 2015 · 14 058 Inlägg

Djo skrev:
Du säger nya bil är det en 2016 då alltså ?

isådanafall tycker jag inte plasten ska bli sådan direkt.

Han kanske har fått tag på en 2015 som är ny som blivit stående hos bilfirman.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mb_colt
2 september 2015 · 27 Inlägg

Den är gjord i april i år. Menar du att bilen skulle va 20 år gammal och därmed har plasten blivit dålig?smile
En kollega sa att det nog är vaxrester som är vita på plasten. Hade ju turtle super wash vilket är ett vaxschampo, får hoppas att det är så enkelt. Får prova att tvätt den ordentligt imorgon eller kanske vara ösa på och gnugga ännu mer med siliconspray?

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
2 september 2015 · 2 571 Inlägg

Har hört om liknande fenomen med folk som kört med prickbort på plastdetaljer, så undvik det i fortsättningen. Better safe than sorry. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
2 september 2015 · 4 418 Inlägg

mb_colt skrev:
Prickbort avfettning och Turtle super wash

Du har anv kallavfettning och sen ett schampo med kallavfettning och vax i...

Turtle super wash ska du kasta o aldrig mer använda. Det är det sämsta skiten på marknaden. På riktigt!

Prickport använder du endast på vintern när lacken är kraftigt utsatt för vägsalt och grov smuts.

Med andra ords så har du haft fel produkter som i sig har sabbat plasten.

Använd i fortsättningen vaxschampo då det återfettar plasten lite... jag hade låtit den vara skadad och blekt så att den blir jämnblek till slut.... men det är jag.

Hur som haver, lycka till smile

Djo
3 september 2015 · 10 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Djo skrev:
Du säger nya bil är det en 2016 då alltså ?

isådanafall tycker jag inte plasten ska bli sådan direkt.

Han kanske har fått tag på en 2015 som är ny som blivit stående hos bilfirman.

/Benny

Kan ju hända det också eller så har specifikt märke ej gått över till 2016 ännu kanske bara är Volvo jag vet ej ?

mb_colt skrev:
Den är gjord i april i år. Menar du att bilen skulle va 20 år gammal och därmed har plasten blivit dålig?smile
En kollega sa att det nog är vaxrester som är vita på plasten. Hade ju turtle super wash vilket är ett vaxschampo, får hoppas att det är så enkelt. Får prova att tvätt den ordentligt imorgon eller kanske vara ösa på och gnugga ännu mer med siliconspray?

Nej inte 20 år har jag aldrig skrivit. Ville bara veta om den har någon möjlig bakomvarande faktor. Bilen kanske är hårt tvättad av tidigare ägare, eller stått ute i dåliga förutsättningar.

Men då den inte har blivit det utan plasten är ny så är det enare ett dåligt medel som lagts på vid rekonden eller så har du fått på avfettning som löst upp medlet.

Eller så är det vax rester som fastnat.

Hursom går det att få ordning på smile

Senast redigerat av Djo (3 september 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
rcy
3 september 2015 · 1 705 Inlägg

mb_colt skrev:
Ja helt ny. Fick svar från Hedin bil nu att jag antagligen andvänt en kemikalie som inte kommer överens med plasten.
Men siliconspray verkar ju fungera men är det bara tillfälligt. Vad är bäst att använda om man inte vill behöva göra det efter varje tvätt?

Concept Vista.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang