Köpråd: BMW 740IL -99

ncc1701d
7 september 2015 · 127 Inlägg

Jag har fått förfrågan från en äldre man (ca 75-80år) om jag är intresserad av att köpa hans bil. Han vet att jag är intresserad av bilar, och han säger att han inte har klarat av att köra de senast åren (vilket jag vet). Jag har aldrig sett bilen ute de 6 åren jag känt honom.
Så tex sista året har den gått 5mil (till och från bes bara i princip).

Det är en svart BMW 740IL -99 (IaL??) (hittar ingen info om IL år 99, bara IaL).
Han är enda ägaren sedan ny och den har gått ca 12000 mil.
Alltid stått i garage.
Den är pedantiskt skött, ingen rost, servad enl alla regler. Sista bes blankt papper.

Har ännu inte kollat igenom den noggrant, så jag vet inte vilken utrustning som finns i den.

Jag vet att de inte står så högt i värde pga törstig V8, dyr skatt osv, men de flesta har gått långt.
Jag har fått en hint om vad han vill ha, men jag frågar här vad som kan tänkas vara ett rimligt pris,
och vad som kan vara billigt.

Mercedes CLK320 "Elegance C209" (2002)
Ford Mustang II "Mach1" (1975)
Volkswagen 1302 "California speedster" (1971)
werik
7 september 2015 · 144 Inlägg

Det finns ingen större marknad för dessa kärror i Sverige. Är den i det skick en 12 000-milare brukar vara är under 30 000 billigt. Man kan säkert få mer än så, men då krävs det att det dyker upp en köpare som uppskattar bilen. Dessa är tyvärr ganska få.

Så 30 000 är billigt, men det är samtidigt inte en bil som är lätt att sälja vidare till ett högre pris.

Senast redigerat av werik (7 september 2015)

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
N_W V8 de bästa som finns!
7 september 2015 · 1 092 Inlägg

Troligen är det en 740ial, är det en manuell 6vxl eller en automat? Är det en automat så brukar man säga 740ia och L är ju att den är förlängd.
Hade den varit manuell hade jag gärna köpt den, då hade jag tyckt 30000 varit gratis  smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Turbovin Turbo lover
7 september 2015 · 555 Inlägg

Jag fick 77k för min för nån vecka sedan, okej ett speciellt exemplar i nära toppskick men med 17400 mil. Men en E38 för 30k är oftast ett vrak, tippar på 45-60k för bilen om den verkligen är i ett  rostfritt toppskick. Men som sagt, gäller att hitta rätt köpare men man får vad man betalar för.

Det finns inga manuella V8 E38 efter facelift (99-01) så till 100% automat i den.

Senast redigerat av Turbovin (7 september 2015)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
ncc1701d
8 september 2015 · 127 Inlägg

Turbovin:

Hur mycket är skatten på för en sån här då?
Ungefär som min CLK320 kanske?

Vad hade du för bränsleförbrukning ärligt?
Och vad innefattade toppskick i ditt fall?

Turbovin Turbo lover
8 september 2015 · 555 Inlägg

Nära toppskick i mitt fall, nylackad huv, framskärmar, sidokjolar, stötfångare fram och back. Ej p.g.a. rost tidigare men fanns några klarlackssläpp samt att den ej var nerlackad. Annars fanns det 3-4 st ytterst små dörruppslag och några smårepor. Otroligt fin med andra ord. Aldrig vinterkörd i Sverige vad jag vet och det syntes såväl utanpå som under bilen.

Skatten på min låg på 3483, hänger ju på vikten, en iL kanske något mer men min var ganska välutrustad och vägde 2030 kg. Kom ner på 1.05 som lägst i motorvägstempo, inne i stan minst 1.8 men jag försökte inte snålköra precis. Tyvärr körde jag stadstrafik till 90% så det blev ett ganska törstigt ägande men jag körde inte många hundra mil per år. Bilarna kommer till sin rätt på landsväg och motorväg, fantastiska för det användningsområdet.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
ncc1701d
14 september 2015 · 127 Inlägg

Nu har jag kollat på bilen ordentligt.
Det var inte en 99a, utan en 98 (tillverkad v37/98 enl clustertest), och det var en 740i (automat). Ingen L.
12400mil, och han köpte den ny 2001. Den hade stått på 2 bilfirmor först.

Servicar är gjorda, senaste 09, då stod mätaren på 103346. Sedan dess har den gått 2000 mil (330mil/året).
Senaste besiktningar gått igenom utan anmärkningar.

Kylaren och bromsskivor är bytta.

Ingen navigator, bara 6växlare i skuffen.
Regnssensor, avbländande backspegel, rullgardin bak, telefon fungerande, memory stolar, memory ratt finns.
Baksäte ej använt, inga revor eller slitmärken på stolar.
Ljusgrå skinn, mörkblå lack utan bubblor/repor mm, perfekta kromlister runtom. Inte ens begynnande rost i underkant på dörrar eller baklucka.
Oljesprutad undertill och i balkar för några år sen. Ej vinterkörd de senaste 3-4 åren.
Vinterhjul finns men kunde ej inspektera då de står förvarade på däckfirma.

Inga felmeddelande i displayen förutom "Refienkontr.inactive" däcktryckssensorer? Han sa det kom efter senaste
däckköpet.

Jag körde clustertest på den och inga döda pixlar eller mätare (dock lyste siffrorna för hur långt den gått svagare, men det kanske skall vara så?).

Skall besiktigas nu snart då den har 0 som slutsiffra. Bes förra oktober. Skatt betald till april/maj nånting.

Gick bra i motorn vad jag kunde känna vid provkörning, inga vibrationer eller udda ljud i från bilen, tyst som en mus.

Jag ska ta info på carfax för den.

Så vad säger ni?

Senast redigerat av ncc1701d (14 september 2015)

Evildan
14 september 2015 ·

ncc1701d skrev:
Nu har jag kollat på bilen ordentligt.
Det var inte en 99a, utan en 98 (tillverkad v37/98 enl clustertest), och det var en 740i (automat). Ingen L.
12400mil, och han köpte den ny 2001. Den hade stått på 2 bilfirmor först.

Servicar är gjorda, senaste 09, då stod mätaren på 103346. Sedan dess har den gått 2000 mil (330mil/året).
Senaste besiktningar gått igenom utan anmärkningar.

Kylaren och bromsskivor är bytta.

Ingen navigator, bara 6växlare i skuffen.
Regnssensor, avbländande backspegel, rullgardin bak, telefon fungerande, memory stolar, memory ratt finns.
Baksäte ej använt, inga revor eller slitmärken på stolar.
Ljusgrå skinn, mörkblå lack utan bubblor/repor mm, perfekta kromlister runtom. Inte ens begynnande rost i underkant på dörrar eller baklucka.
Oljesprutad undertill och i balkar för några år sen. Ej vinterkörd de senaste 3-4 åren.
Vinterhjul finns men kunde ej inspektera då de står förvarade på däckfirma.

Inga felmeddelande i displayen förutom "Refienkontr.inactive" däcktryckssensorer? Han sa det kom efter senaste
däckköpet.

Jag körde clustertest på den och inga döda pixlar eller mätare (dock lyste siffrorna för hur långt den gått svagare, men det kanske skall vara så?).

Skall besiktigas nu snart då den har 0 som slutsiffra. Bes förra oktober. Skatt betald till april/maj nånting.

Gick bra i motorn vad jag kunde känna vid provkörning, inga vibrationer eller udda ljud i från bilen, tyst som en mus.

Jag ska ta info på carfax för den.

Så vad säger ni?

Det beror helt på prislappen.

10-15000kr köpläge.

50000kr inte köpläge.

Turbovin Turbo lover
14 september 2015 · 555 Inlägg

15000 för en E38 i det skicket och med det miltalet, du skämtar. Även om det inte är en facelift så skulle jag säga 30-40k ändå. Men så tänker jag som gillar modellen, hittar man rätt köpare så får man de pengarna. Som sagt, fick 77 för min 00:a..

RDC-varningen är inget att hänga upp sig på, det är givarna som ska sitta i hjulen som ingen bryr sig om att köpa nya då de kostar över tusenlappen styck. Går att koda bort med rätt utrustning. Köp bilen om det känns rätt för dig. Mer bil för pengarna är svårt att hitta om priset du får är bra.

Senast redigerat av Turbovin (14 september 2015)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Evildan
14 september 2015 ·

Turbovin skrev:
15000 för en E38 i det skicket och med det miltalet, du skämtar. Även om det inte är en facelift så skulle jag säga 30-40k ändå. Men så tänker jag som gillar modellen, hittar man rätt köpare så får man de pengarna. Som sagt, fick 77 för min 00:a..

RDC-varningen är inget att hänga upp sig på, det är givarna som ska sitta i hjulen som ingen bryr sig om att köpa nya då de kostar över tusenlappen styck. Går att koda bort med rätt utrustning. Köp bilen om det känns rätt för dig. Mer bil för pengarna är svårt att hitta om priset du får är bra.

Inte servad på 6år. Det är inte vad jag kallar en välskött bil med högt värde.
Visst endast 12000mil, och bra utrustning.
Finns flertalet utannonserade från 14000kr och uppåt till rena fantasipriserna, många är dessutom nybes och servade.
Jag ser den aktuella bilen som en chansning pga misskötseln med de 6 st uteblivna servicarna även om den låter bra.

ncc1701d
14 september 2015 · 127 Inlägg

Vaddå utebliven service? SKALL de servas varje år oavsett körda mil eller tid?
Han sa att han servat när lampan för det lyst.

Du menar att om jag köper en splirrans ny bil men bara kör den 100 mil om året så skall den ändå servas vartannat år? Det är ju vansinne.

Enl boken är den servad var 2500e mil. Och den har ju inte gått 2500 mil sen senaste servicen. Men om ett par
100mil är det ju dags igen.

Hittade detta i manualen:

"the BMW Maintenance System
monitors operating conditions as the
basis for determining the optimum ser-
vice intervals for your individual vehicle"

Vilket tydligen innebär att datorn räknar ut service intervallerna från körsättet.

Senast redigerat av ncc1701d (14 september 2015)

Evildan
14 september 2015 ·

ncc1701d skrev:
Vaddå utebliven service? SKALL de servas varje år oavsett körda mil eller tid?
Han sa att han servat när lampan för det lyst.

Du menar att om jag köper en splirrans ny bil men bara kör den 100 mil om året så skall den ändå servas vartannat år? Det är ju vansinne.

Enl boken är den servad var 2500e mil. Och den har ju inte gått 2500 mil sen senaste servicen. Men om ett par
100mil är det ju dags igen.

En gång per år/tidsintervall för den specifika bilen eller enligt körsträcka beroende på vad som inträffar först.
Här inträffar tidsintervallen först.

Det är snarare vansinne att inte byta olja var år, oljan åldras så fort du häller den i motorn och tappar sina egenskaper då additiven bryts ned med tiden.

Ja, köper du en ny bil och kör 100mil/år skall den servas enligt tidsintervallen om den inträffar först.
Så har det alltid varit med alla bilar i alla tider, inget nytt under solen direkt.

JBeam
14 september 2015 · 201 Inlägg

Det är ju ingen direkt samlarbil eller en bil som ökar i värde på något sätt.
Skulle säga att dom DU vill ha bilen så köp den, annars är det en dålig idé. Fruktansvärt svårsålda bilar det där.

Ett bra pris ? Den är säkert värd någonstans runt 60.000:- - 90.000:-. Men att hitta någon som betalar det är nog nästan omöjligt. Halvdålig utrustning och "fel" färgkombo. Som sagt vill du ha den så köp den, men räkna med att du kommer sitta fast med den sen! smile

EDIT: Beror självklart också på vad han vill ha för bilen.. Vill han ha typ 30k så köp den oavsett vad smile

Senast redigerat av JBeam (14 september 2015)

SkyCandy1 Meldem
14 september 2015 · 117 Inlägg

En ägare och full service och enbart 12k mil är svårt att värdera. Det finns ju ingen motsvarighet på blocket så det blir nästan omöjligt att säga vad den är värd. Men en uppskattning är mellan 70 och 100 tusen kronor enligt mig. Jag köpte en BMW 728 med en tidigare ägare och nästan fullutrustad med 18k mil på mätaren för 90k och är toknöjd

skutte Bilrekonditionerare
14 september 2015 · 453 Inlägg

Evildan skrev:

Turbovin skrev:
15000 för en E38 i det skicket och med det miltalet, du skämtar. Även om det inte är en facelift så skulle jag säga 30-40k ändå. Men så tänker jag som gillar modellen, hittar man rätt köpare så får man de pengarna. Som sagt, fick 77 för min 00:a..

RDC-varningen är inget att hänga upp sig på, det är givarna som ska sitta i hjulen som ingen bryr sig om att köpa nya då de kostar över tusenlappen styck. Går att koda bort med rätt utrustning. Köp bilen om det känns rätt för dig. Mer bil för pengarna är svårt att hitta om priset du får är bra.

Inte servad på 6år. Det är inte vad jag kallar en välskött bil med högt värde.
Visst endast 12000mil, och bra utrustning.
Finns flertalet utannonserade från 14000kr och uppåt till rena fantasipriserna, många är dessutom nybes och servade.
Jag ser den aktuella bilen som en chansning pga misskötseln med de 6 st uteblivna servicarna även om den låter bra.

Herregud, 10-15k? Dom bilar för 15-30k ser riktigt risiga ut, länka gärna en likvärdig för under 30k.. Skulle tro en sådan bil har ett faktiskt värde på runt 50 tusen idag, gäller som sagt att hitta rätt köpare så därför kan det kanske variera lite. Inte en krona under 40k iaf säger jag

EDIT: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 13&w=3
Något sånär jämförbar bil

Senast redigerat av skutte (14 september 2015)

MVH Rikard
Evildan
14 september 2015 ·

skutte skrev:

Evildan skrev:

Turbovin skrev:
15000 för en E38 i det skicket och med det miltalet, du skämtar. Även om det inte är en facelift så skulle jag säga 30-40k ändå. Men så tänker jag som gillar modellen, hittar man rätt köpare så får man de pengarna. Som sagt, fick 77 för min 00:a..

RDC-varningen är inget att hänga upp sig på, det är givarna som ska sitta i hjulen som ingen bryr sig om att köpa nya då de kostar över tusenlappen styck. Går att koda bort med rätt utrustning. Köp bilen om det känns rätt för dig. Mer bil för pengarna är svårt att hitta om priset du får är bra.

Inte servad på 6år. Det är inte vad jag kallar en välskött bil med högt värde.
Visst endast 12000mil, och bra utrustning.
Finns flertalet utannonserade från 14000kr och uppåt till rena fantasipriserna, många är dessutom nybes och servade.
Jag ser den aktuella bilen som en chansning pga misskötseln med de 6 st uteblivna servicarna även om den låter bra.

Herregud, 10-15k? Dom bilar för 15-30k ser riktigt risiga ut, länka gärna en likvärdig för under 30k.. Skulle tro en sådan bil har ett faktiskt värde på runt 50 tusen idag, gäller som sagt att hitta rätt köpare så därför kan det kanske variera lite. Inte en krona under 40k iaf säger jag

EDIT: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 13&w=3
Något sånär jämförbar bil

Som jag skrev, 10-15000köp tveklöst. Inte vad den har för egentligt försäljningsvärde.

Däremot tror jag att den kan säljas för 20-30000kr om den erbjuds på den öppna marknaden om det inte dyker upp något E38 freak som är villig att betala mera, dock är spekulanter på en så gammal tysk lyxvagn få och ofta inte särskilt penningstinna och därav ligger marknadsvärdet på en bråkdel av nypriset.
Kika på andra gamla lyxpråmar såsom A8 och S-Klasse, du köper även sådana för småpengar i dag.
Det är vad jag tycker den är värd då den är svårsåld och har i mina ögon en högst horribel servicehistorik.
Vad dom begär på blocket exempelvis och hur stor mängd pengar som byter ägare är två helt skilda ting.

jetta16v
14 september 2015 · 1 534 Inlägg

JensDavid skrev:
En ägare och full service och enbart 12k mil är svårt att värdera. Det finns ju ingen motsvarighet på blocket så det blir nästan omöjligt att säga vad den är värd. Men en uppskattning är mellan 70 och 100 tusen kronor enligt mig. Jag köpte en BMW 728 med en tidigare ägare och nästan fullutrustad med 18k mil på mätaren för 90k och är toknöjd

90k?????

Skämtar du?

Fick du med 200g guld eller?

3milius
14 september 2015 · 296 Inlägg

Ju nyare desto dyrare. Jag hade inte höjt ögonbrynen för ett pris på 50k för en 740iAL '99 som gått 12k,
iallafall inte om den är svart. Är den grön eller blå är den värd 5000kr istället i mina ögon,
då man måste ta med omlackering av hela bilen i beräkningarna.
Din var svart så för 15k är det bara köpa direkt. Har den kylskåp i mittkonsolen och i baksätet så köper jag den av dig för 20 sen när du är klar wink

Senast redigerat av 3milius (14 september 2015)

jetta16v
14 september 2015 · 1 534 Inlägg

Har själv funderat på en e38, i så fall vill jag ha manuell och V8, finns den kombon i tex Tyskland?

Kan tänka mig punga ut MAX 35-40k för en sådan och då pratar jag om facelift.
Aldrig över 50k i alla fall..

dawwe ...has left the building...
14 september 2015 · 4 474 Inlägg

Facelift fanns väl aldrig som manuell när det gäller 740i. 735i fanns väl som manuell även som FL, men det lär vara en udda fågel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang