Köpråd: BMW 740IL -99

ncc1701d
14 september 2015 · 127 Inlägg

På e38.org står det att 99an tillverkades i 6månader bara, mellan 9/98-02/99
och då denna har datum i clustret 37/98 så borde det ju isf faktiskt vara en 99a och inte en 98?

Jag fattar inte hur man kan se på bilen vilket som är vad. Hur ser man på motorn tex om det är
en M62TU (vanos) motor eller inte tex?

Och jag fattar inte vad "scalloped headlights" innebär.

5 bilder på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30475/30475-3b618326cfb3c8af96b169ebc3f419d8_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30475/30475-f8706cc8e7f4d71f59e2197361fae1b2_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30475/30475-0196e9184dc63721c89fd336099e714b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30475/30475-54ad5131b7194072570bcaebed871b5d_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30475/30475-5a9d31bd13d67cafa848995a8fb816e1_tn.jpg

Senast redigerat av ncc1701d (14 september 2015)

jetta16v
14 september 2015 · 1 534 Inlägg

Den såg grymt fräsch ut.

25-35k beroende på hur det övriga är..

jetta16v
14 september 2015 · 1 534 Inlägg

Scalloped måste betyda att de inte är raka utan buliga, dålig på att förklara men du förstår nog hehe

fredde85
14 september 2015 · 1 798 Inlägg

Enklaste är kolla på motor kåpan i plast går den ut längre än där oljestickan sitter så är de en m62 tu annars en vanlig m62

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
N_W V8 de bästa som finns!
14 september 2015 · 1 092 Inlägg

Det finns alltid en marknad för lågmilare även av tyska gamla lok, jag köpte min 6vxl manuella 540 för nån månad sen vid 10500mil, det var nog den dyraste manuella 540in jag sett till salu men med dom lägsta milen så istället för att köpa en risig M5a så blev det en sån. Jag tror dock att marknaden är lite trögare för 740 automater men är bilen fin så slå till smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
ncc1701d
14 september 2015 · 127 Inlägg

Ah, som på bilden jag postat då? Såg nyss en bild på en 740motor som inte ser ut som denna, dvs kåpan var kortare. Såg också att där är ett extra lock fram på Vanos motorn.
Så det verkar som det är en 99 i alla fall.. då borde där vara facelift på hela bilen, dock vet jag inte det skall vara då.

fredde85 skrev:
Enklaste är kolla på motor kåpan i plast går den ut längre än där oljestickan sitter så är de en m62 tu annars en vanlig m62

SkyCandy1 Meldem
14 september 2015 · 117 Inlägg

jetta16v skrev:

JensDavid skrev:
En ägare och full service och enbart 12k mil är svårt att värdera. Det finns ju ingen motsvarighet på blocket så det blir nästan omöjligt att säga vad den är värd. Men en uppskattning är mellan 70 och 100 tusen kronor enligt mig. Jag köpte en BMW 728 med en tidigare ägare och nästan fullutrustad med 18k mil på mätaren för 90k och är toknöjd

90k?????

Skämtar du?

Fick du med 200g guld eller?

Utmanar dig att hitta en fräschare 728 med motsvarande utrustning. En ägare och 25 servicestämplar från samma firma. Inte en skråma på fälgarna som är orginal och finns inga spår av slitage på sätena etc. Men ja, det går att hitta fina för halva priset också. Dock inte i toppskick

Köptes via mobile.de, från en BMW-handlare i Berlin. Samma handlare som sålde den ny, servat den, och bytt in den 15 år senare:)

Turbovin Turbo lover
14 september 2015 · 555 Inlägg

Det där är en faceliftbil, syns på strålkastarna hur tydligt som helst, sen har faceliften även sidokjolar i plast, vanliga trösklar i plåt innan. Dvs en 99:a med M62TU.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
15 september 2015 · 999 Inlägg

Har man tittat lite på de bilar som annonseras ut för 15-30 000 så är det oftast lik!!
Under 50' är det svårt att hitta en riktigt fräsch facelift, och oftast har de ändå rullat 20 000 mil.

BMW byter modellår i September, så den räknas som en -99. Vilket även syns på bilderna som sagt.

Den ser ju ruggigt fräsch ut, tror inte du behöver oroa dig så mycket över servicen då den inte rullat så många mil på de åren. Men för att backa upp de 6 åren är det väldigt bra att skaffa fram besiktningsprotokollen och spara.

Gillar du bilen så kan det bra ett bra köp, svensksåld och få ägare (bara 1?) är ju riktigt ovanligt.
Hade jag varit säljare hade jag inte släppt den under 50 000

3milius
15 september 2015 · 296 Inlägg

Den är för övrigt blå och inte svart, så då är min prisbedömning 5000kr.

dawwe ...has left the building...
15 september 2015 · 4 474 Inlägg

Jag håller med 3milius, runt 5000 (€) är ett bra pris för köparen. Man kan nog få betydligt mer än så för den, men det lär ta tid...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
N_W V8 de bästa som finns!
15 september 2015 · 1 092 Inlägg

Man undrar ju vad det är för fel på färgen mörkblå, jag tycker 7-serien passar perfekt i det, mycket bättre än grön, violett, beige, silver, grå och framförallt vitt som är en grundfärg som man lägger den riktiga färgen på, vitt passar dock på dörrfoder och golvlister inomhus....   big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
ncc1701d
18 september 2015 · 127 Inlägg

Jag har köpt den nu. Betalade en av de lägre summorna som nämnts här.
Körde den till bildiagnos innan köpet och den gick igenom utan problem. Inga felkoder heller.
Dock fick jag ett bra att veta, de två krängnings hämmar stagen fram glappade lite. Men de är ju både lätta att byta och billiga. Bak satt det en del nya delar i upphängningen.
Vinterhjul fick jag med.
Fick en c-tek batteriladdare på köpet. Alla nycklar fanns (4st)

Har väl testat det mesta på den nu och allt verkar fungera.
En sak vet jag dock inte ännu. Säljaren sa att bakluckan har öppnats och stängts hela vägen elektriskt innan.
Nu bara drar den igen och låser. Får väl kolla upp om luckan ska öppna sig helt eller inte. Annrs bryr jag mig nog inte.

Xenon fanns på den också.
Skall också lista ut vilken elektriska sätes modell som är i. Det sitter ett styrkors bakom de vanliga lägeskontrollerna, som verkar styra nånting inne i ryggpartiet. Tycker det rör sig där i alla fall.
Coolt att ratten flyttar sig ur position när man stiger ur.

Senast redigerat av ncc1701d (18 september 2015)

Nobrando
18 september 2015 · 214 Inlägg

ncc1701d skrev:
Jag har köpt den nu. Betalade en av de lägre summorna som nämnts här.
Körde den till bildiagnos innan köpet och den gick igenom utan problem. Inga felkoder heller.
Dock fick jag ett bra att veta, de två krängnings hämmar stagen fram glappade lite. Men de är ju både lätta att byta och billiga. Bak satt det en del nya delar i upphängningen.
Vinterhjul fick jag med.
Fick en c-tek batteriladdare på köpet. Alla nycklar fanns (4st)

Har väl testat det mesta på den nu och allt verkar fungera.
En sak vet jag dock inte ännu. Säljaren sa att bakluckan har öppnats och stängts hela vägen elektriskt innan.
Nu bara drar den igen och låser. Får väl kolla upp om luckan ska öppna sig helt eller inte. Annrs bryr jag mig nog inte.

Xenon fanns på den också.
Skall också lista ut vilken elektriska sätes modell som är i. Det sitter ett styrkors bakom de vanliga lägeskontrollerna, som verkar styra nånting inne i ryggpartiet. Tycker det rör sig där i alla fall.
Coolt att ratten flyttar sig ur position när man stiger ur.

Det sitter en hydraultank till höger(?) i bagaget som det förmodligen saknas olja i därav att den inte öppnar. Det finns en Gör det själv guide på nätet, men jag hittar den inte just nu..

Annars grymt trevliga bilar och förjäkla gott med ratten som går upp.
Jag fick min 728 väldigt billigt med tanke på vad folk säger att dom är värda. smile

Det extra styrkorset är till för svankjustering.

Senast redigerat av Nobrando (18 september 2015)

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
jetta16v
18 september 2015 · 1 534 Inlägg

Nobrando skrev:

ncc1701d skrev:
Jag har köpt den nu. Betalade en av de lägre summorna som nämnts här.
Körde den till bildiagnos innan köpet och den gick igenom utan problem. Inga felkoder heller.
Dock fick jag ett bra att veta, de två krängnings hämmar stagen fram glappade lite. Men de är ju både lätta att byta och billiga. Bak satt det en del nya delar i upphängningen.
Vinterhjul fick jag med.
Fick en c-tek batteriladdare på köpet. Alla nycklar fanns (4st)

Har väl testat det mesta på den nu och allt verkar fungera.
En sak vet jag dock inte ännu. Säljaren sa att bakluckan har öppnats och stängts hela vägen elektriskt innan.
Nu bara drar den igen och låser. Får väl kolla upp om luckan ska öppna sig helt eller inte. Annrs bryr jag mig nog inte.

Xenon fanns på den också.
Skall också lista ut vilken elektriska sätes modell som är i. Det sitter ett styrkors bakom de vanliga lägeskontrollerna, som verkar styra nånting inne i ryggpartiet. Tycker det rör sig där i alla fall.
Coolt att ratten flyttar sig ur position när man stiger ur.

Det sitter en hydraultank till höger(?) i bagaget som det förmodligen saknas olja i därav att den inte öppnar. Det finns en Gör det själv guide på nätet, men jag hittar den inte just nu..

Annars grymt trevliga bilar och förjäkla gott med ratten som går upp.
Jag fick min 728 väldigt billigt med tanke på vad folk säger att dom är värda. smile

Det extra styrkorset är till för svankjustering.

Hur är prestandan/bränsleförbrukningen på en sådan?
Jag menar det är tunga bilar oavsett motor, kanske att v8:an är 20-50 kg tyngre men en v8 har ju också bättre vrid och bottendrag så då borde den inte arbeta lika mkt som en sexa.

Eller?

Nobrando
18 september 2015 · 214 Inlägg

jetta16v skrev:

Nobrando skrev:

ncc1701d skrev:
Jag har köpt den nu. Betalade en av de lägre summorna som nämnts här.
Körde den till bildiagnos innan köpet och den gick igenom utan problem. Inga felkoder heller.
Dock fick jag ett bra att veta, de två krängnings hämmar stagen fram glappade lite. Men de är ju både lätta att byta och billiga. Bak satt det en del nya delar i upphängningen.
Vinterhjul fick jag med.
Fick en c-tek batteriladdare på köpet. Alla nycklar fanns (4st)

Har väl testat det mesta på den nu och allt verkar fungera.
En sak vet jag dock inte ännu. Säljaren sa att bakluckan har öppnats och stängts hela vägen elektriskt innan.
Nu bara drar den igen och låser. Får väl kolla upp om luckan ska öppna sig helt eller inte. Annrs bryr jag mig nog inte.

Xenon fanns på den också.
Skall också lista ut vilken elektriska sätes modell som är i. Det sitter ett styrkors bakom de vanliga lägeskontrollerna, som verkar styra nånting inne i ryggpartiet. Tycker det rör sig där i alla fall.
Coolt att ratten flyttar sig ur position när man stiger ur.

Det sitter en hydraultank till höger(?) i bagaget som det förmodligen saknas olja i därav att den inte öppnar. Det finns en Gör det själv guide på nätet, men jag hittar den inte just nu..

Annars grymt trevliga bilar och förjäkla gott med ratten som går upp.
Jag fick min 728 väldigt billigt med tanke på vad folk säger att dom är värda. smile

Det extra styrkorset är till för svankjustering.

Hur är prestandan/bränsleförbrukningen på en sådan?
Jag menar det är tunga bilar oavsett motor, kanske att v8:an är 20-50 kg tyngre men en v8 har ju också bättre vrid och bottendrag så då borde den inte arbeta lika mkt som en sexa.

Eller?

Ca 0.7-0.8 på landsväg i laglig fart. Jag ligger tyvärr upp mot 120-130 och då drar den ca 0.9-1.0
I staden pratar vi nog 1.6-1.8l men då är det inte någon direkt planerad körning eller "Eco".. roll

Den funkar utmärkt till att köra om men kan emellanåt känns riktigt slö. Jag får dock tacka bilen för slöheten då jag klarade kortet tack vare att bilen inte accade så snabbt. wink

OBS Jag har inte mätt utan bara titta på mätaren i bilen.

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
dawwe ...has left the building...
18 september 2015 · 4 474 Inlägg

Fick du den för 5000 smile ? Allt under 50000 är att anse som ett riktigt-riktigt bra pris.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
fredde85
18 september 2015 · 1 798 Inlägg

Kul att du köpte den de flesta e38 idag är ju skrot väldigt bra komfort för sin ålder och väldigt stilrena

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
18 september 2015 · 1 152 Inlägg

Till TS: bjuder 50k för bilen smile kan ta den i helgen i såfall!

Dessa bilar växer inte på träd med unde 20k mil.

Sålde en 740iA facelift med ca 15 på mätaren för 55 för två är sen, ångrar mig fortfarande sad


Så bjuder 50k för din så som den står.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
ncc1701d
18 september 2015 · 127 Inlägg

dawwe skrev:
Fick du den för 5000 smile ? Allt under 50000 är att anse som ett riktigt-riktigt bra pris.

Nää det hade ju varit för bra..

Jag ska gå igenom den mer noggrant snart. Kommer att beställa nya krängningshämmarstag och byta
så snabbt som möjligt.
Har provat lite mer idag och ännu inte hittat nåt som inte funkar på den. Bakluckan har jag inte inspekterat
ännu så jag kan inte verifiera ännu om den verkligen är hydraulisk.
Besperioden går snart ut så besiktning planeras efter stag-bytet.

Kanske kommer o sälja den igen, men inte inom den närmsta tiden. Vill ju köra lite bmw ett tag nu.
Beror på hur jag trivs med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang