Volvo v70 t5-97 knackar/tickar

evo26 Bayerische Motoren Werke
10 september 2015 · 17 Inlägg

Hejsan.

Jag skulle vilja få eran expertis om vad som kan va felet med min motor.

Kan ju börja me å säga att motorn har gått ca 800 mil sedan totalrenovering pga krökta vevstakar.

Felet började med att när pappa lånade bilen tvär dog han utan nån som helst anledning och vägrade starta hände inget när man vred om nyckeln. så han fick putta bilen åt sidan å lämna den där. Några timmar senare efter jag slutat jobba åket jag och en kompis ut för att bogsera hem bilen men till min förvåning startade bilen med en gång men lät som ett tröskverk. Så vi valde å bogsera hem han ist. Dagen efter startar jag bilen för att farsan ska få hör hur illa det låter och till min förvåning så låter han inte alls som han gjorde dagen innan utan mer rasslar/knackar.

Jag har haft nere oljetråget och kollat om jag kan se något men hittar inga synbara fel, lika så oljepump är inget fel på. Plockar ihop allt igen och i med ny olja å startar å har han bytt läte ännu en gång till det som hörs i videoklippet.

Jag har även haft borta ventilkåpa kammar och tryckare men kan inte hitta något fel där häller.


Jag skulle vara ytterst tacksam över förslag på vad det kan vara.

https://www.youtube.com/watch?v=-CD51uH … e=youtu.be

tompav70
27 december 2015 · 1 Inlägg

Har samma problem med min v70 -97. Dock låter det inte sådär mycket när jag står under motorhuven utan det låter mer när jag sitter i bilen främst när den är varm. Nu när det är -5 ute startade jag bilen och den låter ingenting. När det låter så låter det som ett bankande nånstans i motorn och det kommer nerifrån "där man har fötterna".

engolf
27 december 2015 · 3 235 Inlägg

Vad ligger oljetrycket på (varm motor/tomgång)?
Ventillyftarna kan låta sådär utan tillräckligt oljetryck.

evo26 Bayerische Motoren Werke
27 december 2015 · 17 Inlägg

Det va kammarna som gått torrt. Har stora spår i kammarna samt sätena.
Så blir till att byta topp när jag får tag i en.

dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Om kammarna gått "torrt" (utan/otillräcklig smörjning?) så är det nog läge att kolla hur vev respektive ramlager mår...Och, kolla oljepumpen så den är OK!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
evo26 Bayerische Motoren Werke
28 december 2015 · 17 Inlägg

Veven och lager samt oljepum är inget fel på.
Jag antar att dom gott torrt då de e enda förklaringen till varför det är stora spår i kammar samt att sätena känns som sandpapper.

Christian S
28 december 2015 · 4 816 Inlägg

men någonting måste ju ha hänt om dom inte får smörjning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
evo26 Bayerische Motoren Werke
28 december 2015 · 17 Inlägg

Precis, förhoppningsvis får ja mer klarhet i vad som hänt när ja lyfter toppen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang