dawwe skrev:
Varför tar du allt så personligt? Skriver jag specifikt om dig någonstans? Nej. Jag skriver generellt om branschen som sådan. Balanserat betyder att man lämnar 0 gram, allt annat är nästan balanserat. Sen om det märks eller ej kvittar. Jag vet oxå att dessa "0 gram" kan mycket väl vara några gram obalans beroende på att maskinen inte är mer exakt än så, vilket isf är ännu en anledning att "nollbalansera" enligt min åsikt. Det har aldrig varit några problem för någon verkstad att "nollbalansera" när jag ber om det, utan extra kostnad. Det jag tycker är fel är att man sätter i system att "lämna 5 gram",men jag förstår resonemanget. Det märks inte högst sannolikt. Vi sparar 20 gram klistervikter per bil. Balanserar man tex hjul på 10000 bilar/år på företaget så blir det 20 kg lägre förbrukning av klistervikter, klistervikter vilka inte är gratis. Nej det är inte en stor summa extra kostnader men likförbannat gör man på detta vis. Om du ber butiken väga upp 50 g saffran o de slänger på en påse på vågen vilken väger 3 gram o glömmer tarera o lastar på med saffran till 50 gram, tycker du då att det känns OK att betala typ 100 kr för den där papperspåsen (1 g saffran kostar typ 33kr)? Som sagt, "nollbalansering" brukar aldrig vara ett problem, men varför måste man be om det? Varför inte ha yrkesstolthet o vara professionell mot alla kunder o göra så bra det bara är möjligt, alltid? Det finns mängder med fusk/lögner även i IT branschen. Storleken på hårddisken är en. 1GB är 1 000 000 000 byte om räknar enligt SI. Men 1GB är faktikst mer än så, 1 kb är 1024 Byte, så 1 GB blir typ 1.07 GB räknat enligt SI. Så din disk som det står att den är 320GB är bara 298GB enligt Win. Så man luras, men det är branschstandard att ange storleken på detta sätt, alla tillverkare gör likadant, inget jag kan påverka alls mer än att upplysa kunden om detta om han frågar. Sen är resten upp till honom, gilla läget eller gå till någon annan där han ändå blir lurad lika mycket. Kan man göra "helt korrekt" som i fallet med balansering så skall man göra det enligt min åsikt. Så nu räcker det

Jag ska bara svara på två saker nu så kan vi lägga ner detta,
det första är att jag skrev ovan om hur jag själv gör när jag jobbar,
jag sätter iallafall inte i system att lämna 5 gram. Som sagt så behöver inte firman dra in mer pengar än den gör,
då är det bättre fokusera på kundernas nöjdhet enligt mig. Kundnöjdhet innebär i slutändan ändå mer pengar.
Du poängterar att du menar branschen i helhet, och det är helt okej. Det har du all rätt att tycka är fel,
svårt bara att märka av hur du menar hela branschen alla gånger när du pratar direkt till mig,
och säger att jag är den som inte förstår, när du pratar om principen, inte att jag inte förstår att det gäller resterande personer inom branschen och kanske inte bara mig eller rentav inte mig alls.
Fine. Du tycker branschen i sig har lite väl mycket slarvers, okej.
Och det andra:
Jag och mina medarbetare på min favoritarbetsplats är seriösa iallafall,
vi sätter som nämnt ovan kundnöjdhet framför allt, jag och alla andra på stället.
Även om man skulle kunna tjäna pengar på att spara vikter så är det ingen som tänker på det där iallafall,
hur andra däckverkstäder är kan jag inte svara på. Ja, 20 gram per bil blir säkert stora besparingar,
beräkningen fallerar dock lite när man allt för ofta får en för hög siffra från maskinen också,
och får ta bort vikter, det blir bortkastat till max. Inte maskinens fel heller utan det beror på andra faktorer som är onödiga att ta upp, men det händer hela tiden. Så det jämnar ut sig hur mycket man än skulle försöka,
kanske minimal vinst om man som du nämner ovan sätter i system att skippa vikter,
men så jobbar inte vi, dels finns inte tiden, dels så försöker man nollbalansera som jag nämnt tidigare,
vi är också duktiga och har alla lärt oss vart maskinen inte behöver så mycket vikter som det står,
vart man behöver exakta mängden som står, och vilka hjul han kommer behöva lite mer vikter än det står.
Det kan innebära att känna till vilka däck som är runda och har konsistent kvalitet,
Michelin Primacy är ett av däcken som hela tiden är runt 20/40 på, på liknande fälgar.
Man kan nästan trolla i det läget och förutspå vad det kommer stå på maskinen.
Man tränar sig också att få det rätt på första spinnet, det är tidsbesparing det med.
Nu har vi babblat tillräckligt om ämnet som inte ens rörde tråden båda två,
så jag säger "Lets agree to disagree".