Bygga crosskart som gymnasiearbete - Frågeställningar?

Linudollar
16 september 2015 · 102 Inlägg

Tja jag går teknik på gymnasiet och jag ska nu börja med mitt gymnasiearbete. Jag går teknik så jag måste göra någon slags undersökning. Jag vill väldigt gärna bygga en crosskart, men jag måste såklart ha ett par bra frågeställningar, eller experiment som jag ska göra med den.

Det jag själv kommit på är typ att undersöka sambandet mellan vikt och kraft (Är det bättre att ha 5 hk mer eller att ha 20 kg mindre?). Jag vet att liknande experiment redan gjorts och att jag kan räkna ut det matematiskt väldigt enkelt, men det låter som en bra frågeställning enligt mig. Det är ju såklart fler faktorer som spelar in än vikten och kraften, typ friktion osv.

Så om någon har nån idé på frågeställningar eller något ämne än ett crosskartbygge så är det bara att skriva! Jag är otroligt tacksam för alla svar! smile

IX ____________________________________
16 september 2015 · 1 340 Inlägg

Linudollar skrev:
Det jag själv kommit på är typ att undersöka sambandet mellan vikt och kraft (Är det bättre att ha 5 hk mer eller att ha 20 kg mindre?). Jag vet att liknande experiment redan gjorts och att jag kan räkna ut det matematiskt väldigt enkelt, men det låter som en bra frågeställning enligt mig. Det är ju såklart fler faktorer som spelar in än vikten och kraften, typ friktion osv.

Så om någon har nån idé på frågeställningar eller något ämne än ett crosskartbygge så är det bara att skriva! Jag är otroligt tacksam för alla svar! smile

Där krävs det ett förtydligande i din frågeställning, bättre i vilket avseende? acceleration? bränsleförbrukning? toppfart? bantid?

Du kanske behandlar det i delen om uppsatsens syfte, men du borde isåfall fundera på att inkludera det även i frågeställningen smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Linudollar
16 september 2015 · 102 Inlägg

Ångrade mig till ett annat ämne, ska göra ett par experiment om varför man inte har offeranoder på bilar smile. Kommer vara lättare att skriva om det tror jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang