BMW E39 530dA -00 Går dåligt vid jämngång.

Rsturk
18 september 2015 · 5 Inlägg

Jag har som sagt ett litet problem med min e39'a som vill gå dåligt vid jämn gång. MEN problemet vill komma och gå som det vill och det verkar medge sig att den inte vill felkoda på någonting?..

Felet i sig är ett ryckande/effekt tappning vid jämngång (Känns typ som när man har en ispropp på vintern!!), felet har uppvisat sig vid tomgångskörning ända upp till 180km/h, men nu har den inte gått dåligt på tomgång på ett tag men när man kör så är det kvar, och när det uppvisar sig så kan man höra ett tickande/knackande och då har jag varit inne på att det är en eller fler spridare som spökar..

Lämnade till slut bort bilen till Wibergs och dom körde mängdtester och allt var de nu var med datorn, felsökte den och var ute och körde med den med datorn uppkopplad.. Nej, det fanns inga fel.. Mängderna var bra och den gick tydligen jätte bra..? Dom trodde inte det var någon spridare som spökade iaf så dom verkade inte vela försöka provtrycka spridarna, för om en spridare hade felat så borde det ploppat upp en felkod? Logiskt tycker jag med kanske, men vad kan felet vara annars? En ventil?

Som sagt så kommer ljudet där fram endast när bilen går dåligt, och den går ungefär som vanligt när man stampar på gasen.

En enda specifik felkod har jag haft på en spridare och då hade jag haft bort kontaktstyckerna till spridarna, men fick bara på en och hade tagit bort alla 6? Ska man tro att den är felet och byta den eller ska man börja gå bakåt mot tanken? Känns som ett bränslefel/luft.

I övrigt går bilen som en klocka, startar direkt och går bra när den går bra så att säga, men irriterande med ett ryckande fel i bilen som blir värre ibland och ibland mildare.


Hoppas någon kan hjälpa mig lite på vägen här. Allt är väl lite mer av hjälp än inget så tack på förhand! big_smile

BMW E39 530D Touring "E39an" (2000)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 september 2015 · 999 Inlägg

Hur långt har den gått?
Tyvärr brukar spridarna vara jäkliga att få loss, kanske därför dom inte var så sugna på att riva i det.
Det känns annars som rätt ställe att börja på.

LMM har jag sett många få problem med, men det brukar inte ge ryckig gång vad jag vet

Rsturk
18 september 2015 · 5 Inlägg

Jo, har också varit lite inne på LMM'en.. Men tycker samtidigt att den inte ska börja knacka av det? Uppmärksammade även idag att den går sämre när det är blött ute, då går den dåligt i princip hela tiden, kanske kondens eller någonting i några kablar? hmm
Den har rullat 35***mil nu och kan även tillägga att jag har bytt dieselfilter så det är tyvärr inte felet hmm

Senast redigerat av Rsturk (18 september 2015)

BMW E39 530D Touring "E39an" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang