DEL 2. Projektet fortsätter och fiestan kommer under vintern 2016-17 bl.a. få nya förgasare, ratt, bromsar och troligen en halvbur. DEL 1. En Ford Fiesta 1982 som kommer få ny motor, väghållning samt snyggas till lite. Mitt första stora projekt och första motorbyte, följ med och se hur det slutar :) Skall stå klart våren 2016
Gussam skrev: Såg en video på någon som gjorde liknande med e npelarborr och en vinkelslip för att svarva i stål.. gäller att ha tungan rätt i munnen Ser i alla fall ut som att det skall lösa problemet alldeles ypperligt.
Tror du att du kommer behöva halvbur? Annars lägger du ju bara på vikt och ta bort utrymme i onödan. Du kan ju som du säger vänta en säsong. Märker du att bilen käns som ett gångjärn istället för ett strykjärn är ju beslutet ganska lätt till nästa vinter.
Bra jobbat hur som
Behöva nä, troligtvis inte. Men tycker det ser tufft ut med bur och det är ju inte heller något dåligt att ha ifall det sku gå långt i någon kurva.
Fiesta_Racing skrev: besiktade min i går och på lyften så bestämde sig min kylare att ge upp. lite pinsamt tänk på att du inte kan använda mk1 kylaren till en cvh då in och ut är på olika ställen på kylarna.
Hahaha ja pinsamt kan ja tro vad tyckte besiktningsmannen då? Hade en mk2 kylar men lyckades få hål i den när vi lyfte ur motorn från den röda fiestan... var int klok nog att skruva bort kylarn först
Fiesta_Racing skrev: besiktade min i går och på lyften så bestämde sig min kylare att ge upp. lite pinsamt tänk på att du inte kan använda mk1 kylaren till en cvh då in och ut är på olika ställen på kylarna.
Hahaha ja pinsamt kan ja tro vad tyckte besiktningsmannen då? Hade en mk2 kylar men lyckades få hål i den när vi lyfte ur motorn från den röda fiestan... var int klok nog att skruva bort kylarn först
han undrade mest om jag skulle klara mig hem. kylare finns att köpa på ebay
Som sagt så är bilen tömd och batterikabeln är dragen från bagaget till motorutrymmet, golvet i bilen är i super skick men i bakluckan var det värre, så där är det rostlagning som gäller just nu.
Kylar problem som tidigare nämt så har jag ingen hel eller passande kylare så var till min trogne resevdelsförsäljare idag (Kirkkonummen Varaosa) för att se vad en ny skulle kosta. Ny kylare till fiestan med cvh motor var ca.100€ men så sade han att han hade en diesel escort kylare liggande som jag skulle kunna få köpa för 40-50€ om den passar. Så jag fick med hem escort kylaren för att prova och ser ut som att den nog ska gå dit med små modifikationer.
Ända skillnaden på kylarna förrutom storleken är att escort kylaren inte har nån utgång till expensionkärlet, så min fråga TILL ER är nu att går det att koppla in expensionkärlet med en T-koppling på inkommande slang till kylaren? På första bilden syns gamla kylarens expensions utgång
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Som sagt innan.. Aldeles för få Ford folk på garaget men några är vi Riktigt fint bygge. Är nog en rolig liten krabat att köra sen. Lycka till på resten av färden!
fordsson skrev: Som sagt innan.. Aldeles för få Ford folk på garaget men några är vi Riktigt fint bygge. Är nog en rolig liten krabat att köra sen. Lycka till på resten av färden!
Tackar tackar ! Ja de stämmer är nog volvo som dominerar här. Tror också den skall bli riktit rolig att köra
Några timmar blev det med fiestan igår, så nu är alla rosthål i bakluckans golv lappade o svetsade. Även orginal bakljus hål fast svetsat, då jag har mk2 baklampor med bakljus. Han också med lite grundfärg före jag tog kväller.