Skyline R32 GTR, när livet ger en citroner säger man bläää och gör något kul!

En rolig grej helt enkelt!

K_arlstrom

Havetsfasa
31 januari 2016 · 1 114 Inlägg
#21

Trevligt projekt måste följas smile då kanske vi träffas på vårträffen om du ska dit ? smile

K_arlstrom =)
31 januari 2016 · 217 Inlägg
#22

Tack! Klart att jag ska försöka ta mig dit, passa på när saker händer i närheten smile

Havetsfasa
31 januari 2016 · 1 114 Inlägg
#23

K_arlstrom skrev:
Tack! Klart att jag ska försöka ta mig dit, passa på när saker händer i närheten smile

precis samma som jag känner tongue är alldeles för lite event här uppe tongue

K_arlstrom =)
31 januari 2016 · 217 Inlägg
#24

Havetsfasa: Låter som att det ska bli fler bandagar och liknande till sommaren, det jag siktar mot nu!

Känns inte som att jag fick så mycket gjort idag heller, men många droppar små smile
Sålde ett gammalt projekt så blev att städa och leta delarna till den, sen kolla lite rallycross och bara njuta av en söndag. Har bara kvar att öppna upp delen av härvan som fortsätter in i bilen nu, så gick loss med kabeltejpen på det som blev färdigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-72be34453c4458bd4aedbc93bd91c021.jpg

Havetsfasa
31 januari 2016 · 1 114 Inlägg
#25

Okej då ska jag komma och kolla smile
Får se om man kommer köra någon själv mest troligt inte :p

K_arlstrom =)
7 februari 2016 · 217 Inlägg
#26

Hittade kontakten som jag skulle flytta, kvar på sin gamla plats...
Så fick öppna härvan igen, gör om och gör rätt!

Har en hel godislåda med bortplockade kablar och kontakter, nästan lite spännande att se om jag gått för långt, fick även dit z32 luftmassemätarkontakterna så all el under huven är färdig nu!

Ska bestämma mig om original olja/vatten värmeväxlaren ska få vara kvar eller inte då vissa säger att den brukar gå sönder (enkelhet/hållbarhet mot kortare tid till ok oljetemp).
Jobbigt val men just nu lutar det åt att den ryker! Har då fått plats för att montera oljekylen nu smile

Kommer inte åt bilderna genom surfplattan så de kommer i nästa uppdatering!

K_arlstrom =)
9 februari 2016 · 217 Inlägg
#27

Sådär! Först bilderna från gårdagen, originalkontakterna som skarvats dit någon gång åkte bort, och sen lödde jag fast de andra kontakterna och körde på med kabeltejpen! (Fastnade lite bättre på bild den här gången)

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-924f4ec2df1feea532a598e913fbd0a9.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-6d566e7877457ea1d89186e12f201e00.jpg

Sen var det ju oljekylaren jag höll på med, börjar med före bilden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-bcdf374df1288affbddbc86dce5ad219.jpg

Kunde inte montera oljetermostaten som jag ville på originalkylaren, så den åkte bort (och det var nog lika bra det! känns lite olustigt att hitta packning på tub här...)
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-aed44145b7d103c79c55bb4ba73da21e.jpg

Sen efter att ha skrapat bort den stenhårda originalpackningen och silikonrester så blev det såhär!
Slangar/rör med samma färg på tejpen hör ihop, får se om jag löser det i veckan eller om det blir senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-702a401f899d0b5ac0e533d55abda09e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-68e1bd2b54065d1e3cdd27d31b44eb5a.jpg

Oljetrycksgivaren ska monteras i blocket, istället för bulten snett ovanför till vänster om oljetermostaten (används original på de andra RB-motorerna).
Klurar lite var jag ska få plats med oljetempgivaren bara, hade motorn varit utanför bilen skulle jag satt den direkt i tråget men tänker inte borra i det på plats smile

EDIT: Just ja, har även kopplat ihop bredbandslambdan och motorhärvan. Kul att den kan ge ut signal som en smalbandslambda vilket ECU'n förstår sig på.

Senast redigerat av K_arlstrom (9 februari 2016)

K_arlstrom =)
14 februari 2016 · 217 Inlägg
#28

Sådär ja, nu körde jag fast igen!

Började med att kapa av en bit av plattjärnet från bra att ha-högen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-c63cccb3460469772b1d383e2ec3fa19.jpg

Böja lite här, böja lite där och borra några hål (glömde ta kort efter det här)
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-7d5e6e2e27d6bc9780ac4c02153d9276.jpg

Blästrat och rostskyddat! Tur att det går att rädda fula svetsar med vinkelslipen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-35b94b8e634d09f71bfae82153a55937.jpg

Sen lite svart färg så det inte sticker ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-c9eff19b3b5231adaf39e7ff28caf443.jpg

Antingen så underskattade jag hur mycket plats jag hade för kylaren, eller så är den större än jag tänkte...
Behöver hur som helst 90° AN-kopplingar för att få plats med slangarna, och nya bultar för att få fast oljekylaren!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-bd67a4dafdc453f6e6a52aa52399c599.jpg


Nästa grej blir bränslesystemet, försöker hitta hur original pumpstyrning fungerar för att se om det går att använda till nya pumpen så den slipper arbeta ihjäl sig! Lite andra små funderingar som om det blir catch-tank eller bafflar i originaltanken med före jag sätter igång på riktigt smile

Senast redigerat av K_arlstrom (14 februari 2016)

K_arlstrom =)
23 februari 2016 · 217 Inlägg
#29

Såja! Då var det dags att presentera "Team tomt i tanken", eller det nya bränslesystemet!

Pump: Fuelab 41402, levererar någonstans drygt 400 liter i timmen vid 5 bar (ca 900hk E85).
Filter: Fuelab 858, stålfilter med inbyggd backventil för enkelhetens skull.
BTR: Fuelab 545, deras "lilla" som ändå klarar fullt flöde från pumpen!
Spridare: Bosch EV14 på 1200cc/min, det blir sju liter i minuten...
Fuelrail: Ombyggd original med uppborrade spridarhål och nya anslutningar, ca 17x17mm invändigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-3b18a37a2b78cdcf814baad634d0d129.jpg

Men alla kan ju köpa grejer, utmaningen ligger i att få det att passa!
Dagens offer var fuelrailen (bränslebrygga låter så fult, så det blir swengelska), började med att kapa bort de onödiga bitarna (måste snart tömma metallskrothinken!).

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-67e7e480f5c34397242ec3ebd7c743a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-a1ccc3e107ba15c6e2faa7c56d8f67bb.jpg

Sen fick jag göra en specialare för BTR'en, vill ha korta ledningar och AN-koppling -> AN-AN adapter -> AN-koppling blev löjligt långt så köpte en hydraulkoppling i stål som passar BTR'en. Den kapades av i bägge ändarna före stegborren fick göra sitt (10mm innerdiameter är gulligt).
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-9f978ad2413e36f91c0c3d603bc748cd.jpg

Sen var det bara svetsa fast den, och AN8-anslutningen i andra änden! Svetsar fult men jag är bättre med vinkelslipen, väntar med att göra färdigt tills allt som ska lackas är redo big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-079c3fd27ef163956eafe2bf59edd2a1.jpg

Avslutar med en bild som visar skillnaden på original och nytt, 6 vs 10 mm!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-86b0ba331ecc2be9922b8fda19e907dc.jpg

Senast redigerat av K_arlstrom (23 februari 2016)

K_arlstrom =)
23 februari 2016 · 217 Inlägg
#31

Havetsfasa skrev:
Virvel i tanken wink

Skoja inte, 10 minuter plattan i mattan och det är snustort tongue (fast inte med stressfläktarna som sitter på nu)

Havetsfasa
24 februari 2016 · 1 114 Inlägg
#32

K_arlstrom skrev:

Havetsfasa skrev:
Virvel i tanken wink

Skoja inte, 10 minuter plattan i mattan och det är snustort tongue (fast inte med stressfläktarna som sitter på nu)

Tur att det kommer vara grymt roliga 10 minuter tongue haha

K_arlstrom =)
3 mars 2016 · 217 Inlägg
#33

Kanske inte fått så mycket gjort i garaget senaste veckan, men har sökt bygglov för ett större garage (ungefär lika mycket plats framför bilen som bakom, gäller att dra in magen!).
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-8596992232c0af0b84baff9fde1a4102.jpg

Hur som helst blev det en sväng in under bilen, nya bussningar till växellådsbalken! Var kanske dags..smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-69a1ac5e52a8666b1d2be56c861b5237.jpg

Öppna luckan, ta bort slangarna och sen kommer tanken ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-55825edbe37d1a712faa90fa0fcfae3c.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-e3aeddc2e6c01693cb3cc528e3bc09dc.jpg

Havetsfasa
4 mars 2016 · 1 114 Inlägg
#34

Vill också ha större garage eller i mitt fall garageplats, men man vill ju inte betala flera tusen i månaden för en garageplats hmm Nu har jag dessutom 4 mil enkel väg till garaget tongue

LND05
6 mars 2016 · 85 Inlägg
#35

Hur gick det med tändspolekåpan du höll på med?

K_arlstrom =)
7 mars 2016 · 217 Inlägg
#36

Havetsfasa: Känner igen mig, hade det så tidigare! Du kämpar på bra ändå smile

LND05: Överraskning till senare, ska få ordning på det som måste bli färdigt först! Funktion före form, även om jag försöker få till bägge delarna. Gått sakta senaste tiden då jag funderar på hur jag bäst får till bränsletanken.. (Den är i plast så jag kan ju glömma att svetsa i den)

Senast redigerat av K_arlstrom (7 mars 2016)

pattern Snöräser
8 mars 2016 · 38 Inlägg
#37

Aha det är här du håller till! Fan vad du ligger i, grymt bra, detta måste ju följas. smile

Havetsfasa
8 mars 2016 · 1 114 Inlägg
#38

ja jag skulle vilja ha stort så man får mycket förvaring smile

K_arlstrom =)
9 mars 2016 · 217 Inlägg
#39

Sådär ja! Tror jag knäckt den stora nöten nu, nämligen hur jag ska få plats med en swirlpot utanför kupén/under bilen för att undvika sura miner big_smile

JAG MONTERAR DEN I TANKEN!
Lösningen känns så uppenbar i efterhand att jag knappt vågar nämna det.
Många fördelar som att den går att göra i tunnare gods och jag slipper slangar kors och tvärs, förutom huvudproblemet som var platsen. Blir lite drygt 2 liter vilket känns tillräckligt smile

Blir att jaga delar under morgondagen, stay tuned..

K_arlstrom =)
12 mars 2016 · 217 Inlägg
#40

Jag kan inte säga att jag är särskillt fokuserad de flesta gångerna jag är i garaget, men idag hade jag en ursäkt för att hålla på med "övriga" saker (kanske, vi säger så).

Det slutade med att jag behöver köpa en ny dumpventil... Kan vara bilens sätt att säga "GE UPP DEN DÄR ÖPPNA SKITEN NU!!", men hur som helst hittade jag en ganska stor spricka i den gamla HKS SSQV'n och såg framför mig hur den skjuts bort från insuget när turbosarna börjar ladda. Så nu blir det att köpa en vettig återcirkulerande dump smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-07837bed426ab2a0793bf1e8cfffc9bd.jpg

Jag lyckades åtminstone med mitt mål för torsdagen, och fick tag på material till den extra tanken, i tanken.
Blev även att beställa en ny lyftpump då det var originalpumpen som satt i, den var säkert bra för 22 år sen då den lämnade fabriken men nu får den gå i pension!

1mm rostfritt blir stadigt så det räcker och blir över, kämpade på med att göra botten kupad bara för att inse att den inte ryms då. Hunnit kapa ut en ny platt botten och nu väntar jag på lyftpump och lite annat smått för att göra färdigt för svetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-3eca795b29eb6fee6f7cf5f2e671d29a.jpg

Här ska den då monteras, drygt 2 liter användbar volym låter ganska lagom wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-82f5e7f37aed4718e9480ff5f31ef03e.jpg

Nåja, förhoppningsvis är det slut på överraskningar och problem efter det här, sommaren närmar sig!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang