BMW E30 Husvagn

Bygger husvagn av en BMW E30 Touring -89, skall dras bakom cabben.
  • 335 Följare
  • 176 660 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juni 2017
sotar The Bear
27 januari 2016 · 293 Inlägg

Jag försökte bara hjälpa till wink Gick ju relativt bra ändå big_smile
Bara på't igen och fixa, 5st var ju inte speciellt farligt smile

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
ehedman
27 januari 2016 · 1 966 Inlägg

För att bringa klarhet i den andra tvåan..
När man bygger eget på det här viset krävs det att man kan bevisa att grejerna håller en viss säkerhet mot brott. Detta görs enklast i CAD-program med FEM-analys eller liknande.

Hampusjansone30
27 januari 2016 · 148 Inlägg

sotar skrev:
Jag försökte bara hjälpa till wink Gick ju relativt bra ändå big_smile
Bara på't igen och fixa, 5st var ju inte speciellt farligt smile

Det tackar jag för! Det finns så mycket regler och 90% av dom är helt orelevanta och de  andra är så formelt skrivna att man inte förstår vad de menar. 5 noteringar på ett så hemmabyggt & komplex bygge känns inte så farligt faktiskt. Speciellt med tanke på att 3 av noteringarna var riktigt basic.

ehedman skrev:
För att bringa klarhet i den andra tvåan..
När man bygger eget på det här viset krävs det att man kan bevisa att grejerna håller en viss säkerhet mot brott. Detta görs enklast i CAD-program med FEM-analys eller liknande.

Jag förstod att det var något sådant, tack för förklaringen!

Sån tur är håller jag just nu på med  CAD-kurser i skolan. Så det ska förhoppningsvis gå att lösa.

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Gussam
27 januari 2016 · 619 Inlägg

ehedman skrev:
För att bringa klarhet i den andra tvåan..
När man bygger eget på det här viset krävs det att man kan bevisa att grejerna håller en viss säkerhet mot brott. Detta görs enklast i CAD-program med FEM-analys eller liknande.

Det stämmer. Beroende på vilket CAD-program man använder så finns det moduler för Holfasthetsberäkning (FEM=Finit Element Metod).
Du CAD:ar upp ramverket och använder modulen för att ersätta alla ytor med ett antal trianglar. Sen lägger du på vikt enligt hur ramen kommer belastas och säger åt modulen att räkna på det.
Den gör en hålfasthetsberäkning på vare triangel. Oftast sammanställls det i en tabell med holf.värde, deformation, samt någon form av OK/NOK. Det genereras även en bild där kritiska områden markeras med en färgskala (rött är värst, blått eller grönt är lugnt).

De program jag lekt med modulen i är Inventor och Catia. Inventor är enklare att hantera i min mening men Catia gör en mer utförlig analys.
Det finns även specificerade program för det (bl. a. FEMAP) men det skall du inte behöva använda.

Jag har inte längre tillgång till dessa modulerna längre men hade annars kunnat göra en analys åt dig.
Det kanske finns någon annan här på Garaget som kan stå till tjänst?

Det finns en kille som heter Tegheim som jobbat mycket med CAD

Hampusjansone30
27 januari 2016 · 148 Inlägg

Gussam skrev:

ehedman skrev:
För att bringa klarhet i den andra tvåan..
När man bygger eget på det här viset krävs det att man kan bevisa att grejerna håller en viss säkerhet mot brott. Detta görs enklast i CAD-program med FEM-analys eller liknande.

Det stämmer. Beroende på vilket CAD-program man använder så finns det moduler för Holfasthetsberäkning (FEM=Finit Element Metod).
Du CAD:ar upp ramverket och använder modulen för att ersätta alla ytor med ett antal trianglar. Sen lägger du på vikt enligt hur ramen kommer belastas och säger åt modulen att räkna på det.
Den gör en hålfasthetsberäkning på vare triangel. Oftast sammanställls det i en tabell med holf.värde, deformation, samt någon form av OK/NOK. Det genereras även en bild där kritiska områden markeras med en färgskala (rött är värst, blått eller grönt är lugnt).

De program jag lekt med modulen i är Inventor och Catia. Inventor är enklare att hantera i min mening men Catia gör en mer utförlig analys.
Det finns även specificerade program för det (bl. a. FEMAP) men det skall du inte behöva använda.

Jag har inte längre tillgång till dessa modulerna längre men hade annars kunnat göra en analys åt dig.
Det kanske finns någon annan här på Garaget som kan stå till tjänst?

Det finns en kille som heter Tegheim som jobbat mycket med CAD

Denna typ av förklaring hjälper verkligen! GRYMT!

Jag använder Inventor 2015. Ska höra med min CAD-lärare om han har några kunskaper kring "FEM".

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Inventor
27 januari 2016 · 395 Inlägg

Inventor är fina grejer. Gör tyvärr inte heller beräkningar dock.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
ehedman
27 januari 2016 · 1 966 Inlägg

Om du går en CAD-kurs kommer du (beroende på nivån) med hög sannolikhet få någon form av genomgång på en enklare FEM-analys. Men hör med din lärare som du sade. Han bör kunna detta.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, i och med uppdatering till Windows 10 på gammelburken krävs Inventor 2016 med 8 GB RAM som minimikrav...

Senast redigerat av ehedman (27 januari 2016)

Gussam
27 januari 2016 · 619 Inlägg

ehedman skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, i och med uppdatering till Windows 10 på gammelburken krävs Inventor 2016 med 8 GB RAM som minimikrav...

Visst är det kul mad

Har man RAM nog vill jag dock minnas att man kan gå in på Autodesk hemsida och bara säga att man är student och ge en mailadress. Då säger Autodesk bara ok och så får man ladda ner en studentlicens... så var det i alla fall på 2015-versionen. Borde gå även på 2016

___
28 januari 2016 · 588 Inlägg

tips: kolla youtube en massa! big_smile Finns hur mycket som helst där om diverse fem grejjor!

ehedman
29 januari 2016 · 1 966 Inlägg

Gussam skrev:

ehedman skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, i och med uppdatering till Windows 10 på gammelburken krävs Inventor 2016 med 8 GB RAM som minimikrav...

Visst är det kul mad

Har man RAM nog vill jag dock minnas att man kan gå in på Autodesk hemsida och bara säga att man är student och ge en mailadress. Då säger Autodesk bara ok och så får man ladda ner en studentlicens... så var det i alla fall på 2015-versionen. Borde gå även på 2016

*ursäkta off topic*

Japp, jag är medveten om detta och hade tidigare just en studentlicens via högskolan.

Problemet i sig är att jag enbart har 4 GB RAM i dagsläget. Att bara köpa större minnen funkar väl, men så har jag en 6 år gammal burk också. Detta gör dock att jag får ett gäng andra flaskhalsar som gör att programmet inte flyter som det ska.

Att köpa en ny burk för sisådär 2/3 av inkomsten skaver i fickan så det får helt enkelt vänta.

Gussam
29 januari 2016 · 619 Inlägg

ehedman skrev:

Gussam skrev:

ehedman skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, i och med uppdatering till Windows 10 på gammelburken krävs Inventor 2016 med 8 GB RAM som minimikrav...

Visst är det kul mad

Har man RAM nog vill jag dock minnas att man kan gå in på Autodesk hemsida och bara säga att man är student och ge en mailadress. Då säger Autodesk bara ok och så får man ladda ner en studentlicens... så var det i alla fall på 2015-versionen. Borde gå även på 2016

*ursäkta off topic*

Japp, jag är medveten om detta och hade tidigare just en studentlicens via högskolan.

Problemet i sig är att jag enbart har 4 GB RAM i dagsläget. Att bara köpa större minnen funkar väl, men så har jag en 6 år gammal burk också. Detta gör dock att jag får ett gäng andra flaskhalsar som gör att programmet inte flyter som det ska.

Att köpa en ny burk för sisådär 2/3 av inkomsten skaver i fickan så det får helt enkelt vänta.

Ja det är absolut en sur puck att ta.

*back on topic (ursäkta avviket)*

Angående Youtube finns det en dedikerad Inventor kanal. Jag använde den en hel del i mitt förra jobb. bra videor som visar steg för steg hur du gör. Har dock inte kollat FEM där.

Tror dock att om du visar din lärare vad du behöver FEM:en för blir han mer än villig att hjälpa till smile

Linderemil
29 januari 2016 · 127 Inlägg

ta de som en eventuell betygshöjjare när du kommer med sådant initiativ till läraren wink

"Stance"Projekt: Nissan Sunny coupé
Hampusjansone30
30 januari 2016 · 148 Inlägg

Börjat bocka av noteringar!
Idag svetsa jag på fästen till de främre positionslamporna. Tror det blir snyggast möjliga i samordning med regelboken.
Har även flyttat ner triangelreflexerna bak provisoriskt. Gillar inte hur de sitter nu, men det gör besiktningsmannen.
Fick även monterat en mycket vacker registreringsplåts-ram. Tyvärr gjord för amerikanska plåtar.

http://i65.tinypic.com/senar4.jpg

http://i65.tinypic.com/vo4wty.jpg

http://i66.tinypic.com/bexc8w.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
joakim89
30 januari 2016 · 1 265 Inlägg

Ser förjävligt ut med reflexerna där nere

Martee
30 januari 2016 · 581 Inlägg

nästa steg är ju att bygga om kofångarn där bak med inflyttade reflexer! roll cool

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
TurboNewbi
30 januari 2016 · 170 Inlägg

Har läst igenom hela projektet!
Galet ballt! Hoppas att du hinner till BoS 2016, kommer garanterat så med på listan över sevärdheter! big_smile

Toyota Yaris "P1 pre-facelift" (2001)
Hampusjansone30
31 januari 2016 · 148 Inlägg

joakim89 skrev:
Ser förjävligt ut med reflexerna där nere

Jag kan inte annat än att hålla med, dom åker upp igen senare.

Martee skrev:
nästa steg är ju att bygga om kofångarn där bak med inflyttade reflexer! roll cool

Njae, gillade dom bäst på rutan wink

TurboNewbi skrev:
Har läst igenom hela projektet!
Galet ballt! Hoppas att du hinner till BoS 2016, kommer garanterat så med på listan över sevärdheter! big_smile

BoS 2016 är bokat! Vill bara få den så färdig som möjligt innan dess. Med sänkning, toning, inredning & fälgar.

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Hampusjansone30
4 februari 2016 · 148 Inlägg

Nu har jag kopplat in främre positionsljus och börjat tömma den främre delen på så mycket vikt som möjligt.
Nästa steg är att väga upp med en motvikt längst bak. Kommit över en blyklump och lite annan tung skrot men jag tror inte det räcker. Funderar istället på att på ett eller annat sätt gjuta en betongklump och hänga där bak. Det är ganska mycket vikt som ska vägas upp om man ska känna sig säker på att hålla sig under maxgränsen.

Nästa besiktning ska helst göras innan 16/2 för att undvika en ny fullständig besiktning.

http://i67.tinypic.com/28sx2cy.jpg

http://i66.tinypic.com/6oj5o9.jpg

http://i63.tinypic.com/ifzwug.jpg

Senast redigerat av Hampusjansone30 (4 februari 2016)

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Stol3n_Identity så äre!
4 februari 2016 · 872 Inlägg

Det är väl smidigast o försöka med betong. smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Gussam
5 februari 2016 · 619 Inlägg

SpendeX skrev:
Det är väl smidigast o försöka med betong. smile

Tänk bara på om du skall ha batterier i området i ett senare skede. Om du skall ha det kan det vara bra att ge utrymme för det när du gjuter och lägga sandsäck(ar) som tillfällig vikt.
Trist om du sen behöver såga upp i betongen eller gjuta ny platta.

Skapar du en sluten låda kanske du kan köra helt med sandsäckar och gjuta först när du bestämt batteripositioner och dyligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang