ehedman skrev:
För att bringa klarhet i den andra tvåan..
När man bygger eget på det här viset krävs det att man kan bevisa att grejerna håller en viss säkerhet mot brott. Detta görs enklast i CAD-program med FEM-analys eller liknande.
Det stämmer. Beroende på vilket CAD-program man använder så finns det moduler för Holfasthetsberäkning (FEM=Finit Element Metod).
Du CAD:ar upp ramverket och använder modulen för att ersätta alla ytor med ett antal trianglar. Sen lägger du på vikt enligt hur ramen kommer belastas och säger åt modulen att räkna på det.
Den gör en hålfasthetsberäkning på vare triangel. Oftast sammanställls det i en tabell med holf.värde, deformation, samt någon form av OK/NOK. Det genereras även en bild där kritiska områden markeras med en färgskala (rött är värst, blått eller grönt är lugnt).
De program jag lekt med modulen i är Inventor och Catia. Inventor är enklare att hantera i min mening men Catia gör en mer utförlig analys.
Det finns även specificerade program för det (bl. a. FEMAP) men det skall du inte behöva använda.
Jag har inte längre tillgång till dessa modulerna längre men hade annars kunnat göra en analys åt dig.
Det kanske finns någon annan här på Garaget som kan stå till tjänst?
Det finns en kille som heter
Tegheim som jobbat mycket med CAD