BMW E30 Husvagn

Bygger husvagn av en BMW E30 Touring -89, skall dras bakom cabben.
  • 335 Följare
  • 176 737 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juni 2017
Hampusjansone30
6 februari 2016 · 148 Inlägg

Idag fick den stackars Cabben ge plats för husvagnen i garaget. Planen är att inom mycket kort tid åtgärda alla punkter och ge sig på ett nytt besiktningsförsök i slutet på nästa vecka. För veckan efter det är sista besiktningsdagen.

Idag fick jag börjat klura ut en lösning med betongklumpen, kom fram till att den inte ska synas och självklart placeras på långt bak som möjligt. Så jag svetsade vad som kan liknas med en stor bakform mot bakplåten. nu ska den bara tätas så kan jag fylla den med betong imorgon.

"Bakformen" beräknas hamna runt 25-30L, vilket ger 60-70kg betong. Skulle inte detta räcka får jag komplettera med blyklumpen. Målet är att hamna kring 50kg kultryck, men vi får se hur nära jag kan komma.

http://i65.tinypic.com/25umneu.jpg

http://i65.tinypic.com/2ltki1j.jpg

http://i63.tinypic.com/200cva0.jpg

Senast redigerat av Hampusjansone30 (6 februari 2016)

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Hampusjansone30
7 februari 2016 · 148 Inlägg

Ikväll blev bakformen gjuten!
Fick svetsat dit en högre kant, kanske inte det snyggaste, men det gav mig 5cm extra gjuthöjd.
Med betong- & blyklumpen på plats landar vågen på 60-65kg kultryck. Betydligt bättre än tidigare 90-100kg.

Imorgon ska vi se om vi inte kan boka besiktning i slutet på veckan.

http://i67.tinypic.com/abi9t0.jpg

http://i66.tinypic.com/16ll6vo.jpg

http://i64.tinypic.com/2up4v93.jpg

http://i67.tinypic.com/nr0p5w.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Inventor
8 februari 2016 · 395 Inlägg

smile E30 gjutform.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Gussam
8 februari 2016 · 619 Inlägg

Håller tummarna för att den godkänns.

mopar300
8 februari 2016 ·

Ta fram en våg å väg va kultrycket blir så slipper du trubbel me bes- männen..
Bra jobbat.....

Gussam
8 februari 2016 · 619 Inlägg

Sen kan du ju alltid slänga in ett extra batteri bak om du har något över och hävda att det kommer hamna ett där i samband med den interiöra elinstallationen.

Stol3n_Identity så äre!
8 februari 2016 · 872 Inlägg

Håller tummarna! smile skulle vart kul o se den under sommaren! smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Hampusjansone30
8 februari 2016 · 148 Inlägg

mopar300 skrev:
Ta fram en våg å väg va kultrycket blir så slipper du trubbel me bes- männen..
Bra jobbat.....

60-65kg säger vågen lite beroende på hur långt bak jag lyckas placera de lösa vikterna.
http://i67.tinypic.com/30n9b3r.jpg

Gussam skrev:
Sen kan du ju alltid slänga in ett extra batteri bak om du har något över och hävda att det kommer hamna ett där i samband med den interiöra elinstallationen.

Till Cabbarna finns det en extravikt istället för batteri där bak för att jämna ut chassievikten då cab-karossen ursprungligen är samma som coupe-karossen som hade batteriet placerat bak.
En sån vikt har jag lånat från cabben och satt i batterilådan. Men man kan säkert trycka ner ett batteri oxå.


SpendeX skrev:
Håller tummarna! smile skulle vart kul o se den under sommaren! smile

Ganska många olika träffar som står på "intresselistan".. Så det kommer nog finnas flera möjligheter att få sig en närmare till på mitt galenskap smile

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
ehedman
8 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Lite funderingar.

Borde man inte väga från kulhållaren? Det är väl någon dm mellan hjulet och kulhållaren vilket ger mer vikt pga längre hävarm. Det torde bli en glädjemätning om man väger närmare tyngdpunkten.

Kan inte proceduren men de har väl troligen en standardhöjd att väga kultrycket från. Detta ger ju också olika vikt i och med att man flyttar tyngdpunkten.

Alex_Edv
8 februari 2016 · 88 Inlägg

ehedman skrev:
Lite funderingar.

Borde man inte väga från kulhållaren? Det är väl någon dm mellan hjulet och kulhållaren vilket ger mer vikt pga längre hävarm. Det torde bli en glädjemätning om man väger närmare tyngdpunkten.

Kan inte proceduren men de har väl troligen en standardhöjd att väga kultrycket från. Detta ger ju också olika vikt i och med att man flyttar tyngdpunkten.

Borde väl ändå bli lättare längst fram vid kulhållaren på släpet?

ehedman
8 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Alexzpro skrev:

ehedman skrev:
Lite funderingar.

Borde man inte väga från kulhållaren? Det är väl någon dm mellan hjulet och kulhållaren vilket ger mer vikt pga längre hävarm. Det torde bli en glädjemätning om man väger närmare tyngdpunkten.

Kan inte proceduren men de har väl troligen en standardhöjd att väga kultrycket från. Detta ger ju också olika vikt i och med att man flyttar tyngdpunkten.

Borde väl ändå bli lättare längst fram vid kulhållaren på släpet?

Jo precis, det var det jag menade. Se det fetmarkerade.

sotar The Bear
8 februari 2016 · 293 Inlägg

Kulhandske, sorry. Men kulhållare står jag inte ut med.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Bumse
8 februari 2016 · 96 Inlägg

Jag använder mig av en liknande modell av en sån här till husvagnen, funkar fint.

http://www.campingtillbehor4u.se/sv/art … 30-kg.html

Volkswagen 1300 "Bbu-bblan" (1968)
BMW 324td "tdR" (1988)
Hampusjansone30
12 februari 2016 · 148 Inlägg

Nu har jag skickat in en hållfastberäkning till besiktningsmannen. Om han godkänner den är det dags för en ny besiktning. Hållfastberäkningen ser ut som följande:


"Bild 1,2,3,4 och 5 visar att konstruktionen har en max belastning på ca 8600 Newton, viket är ungefär 875 kg. Bild 2 & 5 visar hur belastningen är fördelad.
Bild 7,8 & 9 visar konstruktionens stabilitet vid 2950 N viket är ca 300 kg kraft. Vid denna kraft sker ingen märkbar rörelse i konstruktionen.
Bild 10,11 & 12 redogör för hur konstruktionen är uppbyggd.

CAD-beräkningen är uppbyggd efter vagnens faktiska form. Med liknande mått, vinklar och godstjocklek och material. Alla material i konstruktionen är stål. Kraften som appliceras är placerad på samma yta som dragkulan fästs. De låsta punkterna som kraften motverkar är placerade i överkant på A-stolpen och i bakre kant på de lägre trösklarna. Vilket innebär att hela konstruktionen belastas, inklusive ramens infästning i orginalkarossen."


http://i64.tinypic.com/dq6mae.png

http://i67.tinypic.com/2uejr5h.png

http://i68.tinypic.com/15qp2zc.png

http://i63.tinypic.com/2yl1czk.png

http://i67.tinypic.com/24w7i4j.png

http://i67.tinypic.com/10x9c1j.png

http://i68.tinypic.com/8xv3ah.png

http://i67.tinypic.com/2d13bl3.jpg

http://i66.tinypic.com/szhgdi.png

http://i64.tinypic.com/wgt6rc.png

http://i68.tinypic.com/2gw6yjn.png

http://i66.tinypic.com/m78foh.png

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Gussam
15 februari 2016 · 619 Inlägg

Genomtänkt belastning och tydliga bilder. Bra att du visar både hur elementen är fördelade och hur resultatet blev.

För att få lite relation finns en klassning som beskriver konstruktionens säkerhet. Den syftar på hur "stark" konstruktionen är i förhållande till vad den utsätts för.
Jag har bara jobbat med det innom hydraulik där man för högtryckssystem använder fyrfaldig säkerhet. Jag har dock läst att även kranar och lyftar använder det.

Det betyder att konstruktionen skall klara 4*normalbelastning.
Eftersom ditt uppmätta kultryck är 65kg skulle det innebära att en fyrfaldig säkerhet hamnar på 260kg... vilket är hela 40kg under vad din konstruktion klarar innan märkbar deformation.

Kan inte tänka mig annat än att konstrukionen blir godkänd.

Bra jobbat wink

Hampusjansone30
15 februari 2016 · 148 Inlägg

Gussam skrev:
Genomtänkt belastning och tydliga bilder. Bra att du visar både hur elementen är fördelade och hur resultatet blev.

För att få lite relation finns en klassning som beskriver konstruktionens säkerhet. Den syftar på hur "stark" konstruktionen är i förhållande till vad den utsätts för.
Jag har bara jobbat med det innom hydraulik där man för högtryckssystem använder fyrfaldig säkerhet. Jag har dock läst att även kranar och lyftar använder det.

Det betyder att konstruktionen skall klara 4*normalbelastning.
Eftersom ditt uppmätta kultryck är 65kg skulle det innebära att en fyrfaldig säkerhet hamnar på 260kg... vilket är hela 40kg under vad din konstruktion klarar innan märkbar deformation.

Kan inte tänka mig annat än att konstrukionen blir godkänd.

Bra jobbat wink

Tack, det gick åt några timmar för att klabba ihop detdär endå!

Det är precis som du säger, besiktningsmannen ville ha en tydlig förklaring på att konstruktionen klarar fyrfaldigt den maximala kulvikten (75*4=300kg). Vilket den helt klart gjorde. Det slutade gott med en godkänd hållfastberäkning

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Gussam
16 februari 2016 · 619 Inlägg

gött det.. grattis!

Hampusjansone30
16 februari 2016 · 148 Inlägg

Nu har jag bokat ny besiktning på torsdag 18/02. (Om jag lyckas få tag i en dragbil)

Jag vill hoppas att jag fått tillräckligt med resultat på alla punkter:

- Monterat och installerat främre positionsljus
- ändrat positioneringen av bakre reflexer
- Skapat en tillverkarskyllt
- Lämnat in en hållfastberäkning (Godkänd)
- Och slutligen fått ner kultrycket till 60-65kg genom att lätta fronten så mycket som möjligt och vägt upp med barlast i bakänden.

Just nu vill jag bara få en godkänd besiktning så jag kan börja pilla med allt det roliga som väntar smile Med inredning, ljud, smarta lösningar och förhoppningsvis en sänkningssatts och ett par schyssta fälgar.
http://i67.tinypic.com/29kuonp.jpg

Idag fick jag gjutit några liter till i sidorna och fäst de övriga vikterna i bakänden.
http://i65.tinypic.com/33njndx.jpg

http://i63.tinypic.com/20zzptk.jpg

http://i66.tinypic.com/28im52g.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
phback
17 februari 2016 · 164 Inlägg

Grymt kul och häftigt projekt, följer självklart smile

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
Hampusjansone30
18 februari 2016 · 148 Inlägg

Goda nyheter, en helt godkänd besiktning

Registreringsnummer: EXT731
tjänstevikt: 610kg
Kultryck: ca 50 kg (Enligt besiktningens våg)


Och eftersom den blir registrerad som en 2016 års modell av "HAMPMOBIL" är den besiktningsfri 4 år framöver. Helt underbart! Nu ser vi fram emot alla roliga modifieringar som väntar!

http://i67.tinypic.com/24vjt5t.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang