2023
Sök

BMW E30 Husvagn

Bygger husvagn av en BMW E30 Touring -89, skall dras bakom cabben.

185 435 Visningar
Uppdaterades senast 18 juni 2017
148 Inlägg
6 februari 2016
Trådstartare
#201
Idag fick den stackars Cabben ge plats för husvagnen i garaget. Planen är att inom mycket kort tid åtgärda alla punkter och ge sig på ett nytt besiktningsförsök i slutet på nästa vecka. För veckan efter det är sista besiktningsdagen.

Idag fick jag börjat klura ut en lösning med betongklumpen, kom fram till att den inte ska synas och självklart placeras på långt bak som möjligt. Så jag svetsade vad som kan liknas med en stor bakform mot bakplåten. nu ska den bara tätas så kan jag fylla den med betong imorgon.

"Bakformen" beräknas hamna runt 25-30L, vilket ger 60-70kg betong. Skulle inte detta räcka får jag komplettera med blyklumpen. Målet är att hamna kring 50kg kultryck, men vi får se hur nära jag kan komma.

http://i65.tinypic.com/25umneu.jpg

http://i65.tinypic.com/2ltki1j.jpg

http://i63.tinypic.com/200cva0.jpg
Senast redigerat av Hampusjansone30 (6 februari 2016)

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

148 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#202
Ikväll blev bakformen gjuten!
Fick svetsat dit en högre kant, kanske inte det snyggaste, men det gav mig 5cm extra gjuthöjd.
Med betong- & blyklumpen på plats landar vågen på 60-65kg kultryck. Betydligt bättre än tidigare 90-100kg.

Imorgon ska vi se om vi inte kan boka besiktning i slutet på veckan.

http://i67.tinypic.com/abi9t0.jpg

http://i66.tinypic.com/16ll6vo.jpg

http://i64.tinypic.com/2up4v93.jpg

http://i67.tinypic.com/nr0p5w.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

395 Inlägg
8 februari 2016
#203
smile E30 gjutform.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

619 Inlägg
8 februari 2016
#204
Håller tummarna för att den godkänns.

mopar300
8 februari 2016
#205
Ta fram en våg å väg va kultrycket blir så slipper du trubbel me bes- männen..
Bra jobbat.....

619 Inlägg
8 februari 2016
#206
Sen kan du ju alltid slänga in ett extra batteri bak om du har något över och hävda att det kommer hamna ett där i samband med den interiöra elinstallationen.

så äre!
872 Inlägg
8 februari 2016
#207
Håller tummarna! smile skulle vart kul o se den under sommaren! smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

148 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#208
mopar300 skrev:
Ta fram en våg å väg va kultrycket blir så slipper du trubbel me bes- männen..
Bra jobbat.....

60-65kg säger vågen lite beroende på hur långt bak jag lyckas placera de lösa vikterna.
http://i67.tinypic.com/30n9b3r.jpg

Gussam skrev:
Sen kan du ju alltid slänga in ett extra batteri bak om du har något över och hävda att det kommer hamna ett där i samband med den interiöra elinstallationen.

Till Cabbarna finns det en extravikt istället för batteri där bak för att jämna ut chassievikten då cab-karossen ursprungligen är samma som coupe-karossen som hade batteriet placerat bak.
En sån vikt har jag lånat från cabben och satt i batterilådan. Men man kan säkert trycka ner ett batteri oxå.


SpendeX skrev:
Håller tummarna! smile skulle vart kul o se den under sommaren! smile

Ganska många olika träffar som står på "intresselistan".. Så det kommer nog finnas flera möjligheter att få sig en närmare till på mitt galenskap smile

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

1 966 Inlägg
8 februari 2016
#209
Lite funderingar.

Borde man inte väga från kulhållaren? Det är väl någon dm mellan hjulet och kulhållaren vilket ger mer vikt pga längre hävarm. Det torde bli en glädjemätning om man väger närmare tyngdpunkten.

Kan inte proceduren men de har väl troligen en standardhöjd att väga kultrycket från. Detta ger ju också olika vikt i och med att man flyttar tyngdpunkten.

88 Inlägg
8 februari 2016
#210
ehedman skrev:
Lite funderingar.

Borde man inte väga från kulhållaren? Det är väl någon dm mellan hjulet och kulhållaren vilket ger mer vikt pga längre hävarm. Det torde bli en glädjemätning om man väger närmare tyngdpunkten.

Kan inte proceduren men de har väl troligen en standardhöjd att väga kultrycket från. Detta ger ju också olika vikt i och med att man flyttar tyngdpunkten.

Borde väl ändå bli lättare längst fram vid kulhållaren på släpet?


1 966 Inlägg
8 februari 2016
#211
Alexzpro skrev:
ehedman skrev:
Lite funderingar.

Borde man inte väga från kulhållaren? Det är väl någon dm mellan hjulet och kulhållaren vilket ger mer vikt pga längre hävarm. Det torde bli en glädjemätning om man väger närmare tyngdpunkten.

Kan inte proceduren men de har väl troligen en standardhöjd att väga kultrycket från. Detta ger ju också olika vikt i och med att man flyttar tyngdpunkten.

Borde väl ändå bli lättare längst fram vid kulhållaren på släpet?

Jo precis, det var det jag menade. Se det fetmarkerade.

The Bear
293 Inlägg
8 februari 2016
#212
Kulhandske, sorry. Men kulhållare står jag inte ut med.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

96 Inlägg
8 februari 2016
#213
Jag använder mig av en liknande modell av en sån här till husvagnen, funkar fint.

http://www.campingtillbehor4u.se/sv/art … 30-kg.html


148 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#214
Nu har jag skickat in en hållfastberäkning till besiktningsmannen. Om han godkänner den är det dags för en ny besiktning. Hållfastberäkningen ser ut som följande:


"Bild 1,2,3,4 och 5 visar att konstruktionen har en max belastning på ca 8600 Newton, viket är ungefär 875 kg. Bild 2 & 5 visar hur belastningen är fördelad.
Bild 7,8 & 9 visar konstruktionens stabilitet vid 2950 N viket är ca 300 kg kraft. Vid denna kraft sker ingen märkbar rörelse i konstruktionen.
Bild 10,11 & 12 redogör för hur konstruktionen är uppbyggd.

CAD-beräkningen är uppbyggd efter vagnens faktiska form. Med liknande mått, vinklar och godstjocklek och material. Alla material i konstruktionen är stål. Kraften som appliceras är placerad på samma yta som dragkulan fästs. De låsta punkterna som kraften motverkar är placerade i överkant på A-stolpen och i bakre kant på de lägre trösklarna. Vilket innebär att hela konstruktionen belastas, inklusive ramens infästning i orginalkarossen."


http://i64.tinypic.com/dq6mae.png

http://i67.tinypic.com/2uejr5h.png

http://i68.tinypic.com/15qp2zc.png

http://i63.tinypic.com/2yl1czk.png

http://i67.tinypic.com/24w7i4j.png

http://i67.tinypic.com/10x9c1j.png

http://i68.tinypic.com/8xv3ah.png

http://i67.tinypic.com/2d13bl3.jpg

http://i66.tinypic.com/szhgdi.png

http://i64.tinypic.com/wgt6rc.png

http://i68.tinypic.com/2gw6yjn.png

http://i66.tinypic.com/m78foh.png

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

619 Inlägg
15 februari 2016
#215
Genomtänkt belastning och tydliga bilder. Bra att du visar både hur elementen är fördelade och hur resultatet blev.

För att få lite relation finns en klassning som beskriver konstruktionens säkerhet. Den syftar på hur "stark" konstruktionen är i förhållande till vad den utsätts för.
Jag har bara jobbat med det innom hydraulik där man för högtryckssystem använder fyrfaldig säkerhet. Jag har dock läst att även kranar och lyftar använder det.

Det betyder att konstruktionen skall klara 4*normalbelastning.
Eftersom ditt uppmätta kultryck är 65kg skulle det innebära att en fyrfaldig säkerhet hamnar på 260kg... vilket är hela 40kg under vad din konstruktion klarar innan märkbar deformation.

Kan inte tänka mig annat än att konstrukionen blir godkänd.

Bra jobbat wink

148 Inlägg
15 februari 2016
Trådstartare
#216
Gussam skrev:
Genomtänkt belastning och tydliga bilder. Bra att du visar både hur elementen är fördelade och hur resultatet blev.

För att få lite relation finns en klassning som beskriver konstruktionens säkerhet. Den syftar på hur "stark" konstruktionen är i förhållande till vad den utsätts för.
Jag har bara jobbat med det innom hydraulik där man för högtryckssystem använder fyrfaldig säkerhet. Jag har dock läst att även kranar och lyftar använder det.

Det betyder att konstruktionen skall klara 4*normalbelastning.
Eftersom ditt uppmätta kultryck är 65kg skulle det innebära att en fyrfaldig säkerhet hamnar på 260kg... vilket är hela 40kg under vad din konstruktion klarar innan märkbar deformation.

Kan inte tänka mig annat än att konstrukionen blir godkänd.

Bra jobbat wink

Tack, det gick åt några timmar för att klabba ihop detdär endå!

Det är precis som du säger, besiktningsmannen ville ha en tydlig förklaring på att konstruktionen klarar fyrfaldigt den maximala kulvikten (75*4=300kg). Vilket den helt klart gjorde. Det slutade gott med en godkänd hållfastberäkning

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

619 Inlägg
16 februari 2016
#217
gött det.. grattis!

148 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#218
Nu har jag bokat ny besiktning på torsdag 18/02. (Om jag lyckas få tag i en dragbil)

Jag vill hoppas att jag fått tillräckligt med resultat på alla punkter:

- Monterat och installerat främre positionsljus
- ändrat positioneringen av bakre reflexer
- Skapat en tillverkarskyllt
- Lämnat in en hållfastberäkning (Godkänd)
- Och slutligen fått ner kultrycket till 60-65kg genom att lätta fronten så mycket som möjligt och vägt upp med barlast i bakänden.

Just nu vill jag bara få en godkänd besiktning så jag kan börja pilla med allt det roliga som väntar smile Med inredning, ljud, smarta lösningar och förhoppningsvis en sänkningssatts och ett par schyssta fälgar.
http://i67.tinypic.com/29kuonp.jpg

Idag fick jag gjutit några liter till i sidorna och fäst de övriga vikterna i bakänden.
http://i65.tinypic.com/33njndx.jpg

http://i63.tinypic.com/20zzptk.jpg

http://i66.tinypic.com/28im52g.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

164 Inlägg
17 februari 2016
#219
Grymt kul och häftigt projekt, följer självklart smile


148 Inlägg
18 februari 2016
Trådstartare
#220
Goda nyheter, en helt godkänd besiktning

Registreringsnummer: EXT731
tjänstevikt: 610kg
Kultryck: ca 50 kg (Enligt besiktningens våg)


Och eftersom den blir registrerad som en 2016 års modell av "HAMPMOBIL" är den besiktningsfri 4 år framöver. Helt underbart! Nu ser vi fram emot alla roliga modifieringar som väntar!

http://i67.tinypic.com/24vjt5t.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles


Sök