2014
Sök

BMW E30 Husvagn

Bygger husvagn av en BMW E30 Touring -89, skall dras bakom cabben.

185 439 Visningar
Uppdaterades senast 18 juni 2017
2 712 Inlägg
13 januari 2016
#161
Max vikten på ett obromsat släp är ju ändå 750 kg smile
Senast redigerat av amoreex (14 januari 2016)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Muttley
13 januari 2016
#163

Så länge Eu släpet inte kommer överstiga bilens tjänstevikt är de fritt fram.  Gissar att detta objekt kommer väga mindre smile Förhoppningsvis.

148 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#164
Det är bra att ni uppmärksammar eventuella problem!
Men nu löste de sig endå smile
(Här har jag testat med ett random registreringsnummer från en eu-trailer lånad från google)
http://i68.tinypic.com/ajx93l.png

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

The Bear
293 Inlägg
13 januari 2016
#165
Reflexerna på rutan får du nog ta och mäta lite, tveksamt till att du uppfyller kraven på reflexerna när dom sitter där. Men här har du måtten du ska gå efter så löser det sig nog! smile



Installationskrav
158 § Bakre reflexanordning ska vara så installerad att en av dess spetsar pekar grader uppåt.

159 § Bakre reflexanordnings placering i sidled ska vara högst 400 mm.
Avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna ska vara minst 600 mm. Om fordonets bredd är mindre än 1 300 mm får dock avståndet 600 mm minskas till 400 mm.

160 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled ska vara lägst 350 mm och högst 900 mm.

161 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet på släpvagn av 1984 eller senare års modell, samt efterfordon som tas i bruk den 1 januari 1984 eller senare, ska vara 15 grader uppåt och 15 grader nedåt samt 30 grader utåt och 30 grader inåt.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

148 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
#166
sotar skrev:
Reflexerna på rutan får du nog ta och mäta lite, tveksamt till att du uppfyller kraven på reflexerna när dom sitter där. Men här har du måtten du ska gå efter så löser det sig nog! smile



Installationskrav
158 § Bakre reflexanordning ska vara så installerad att en av dess spetsar pekar grader uppåt.

159 § Bakre reflexanordnings placering i sidled ska vara högst 400 mm.
Avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna ska vara minst 600 mm. Om fordonets bredd är mindre än 1 300 mm får dock avståndet 600 mm minskas till 400 mm.

160 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled ska vara lägst 350 mm och högst 900 mm.

161 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet på släpvagn av 1984 eller senare års modell, samt efterfordon som tas i bruk den 1 januari 1984 eller senare, ska vara 15 grader uppåt och 15 grader nedåt samt 30 grader utåt och 30 grader inåt.

Jo självklart får jag se till att de sitter rätt, men jag förstår inte riktigt vilken av dessa paragrafer du tycker jag bryter mot? Menar du på att dem sitter för högt? ..för snett? eller för nära inpå varandra?

http://i68.tinypic.com/ddyjdd.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

The Bear
293 Inlägg
14 januari 2016
#167
Vet inte hur högt upp det är till reflexerna, men ev. höjden max 90cm och vinkeln, då dem lutar framåt.
Det är de 2 sakerna jag tänkte på.

Roligt projekt ska jag också tillägga, kul att se hur det går framåt wink

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

325 Inlägg
22 januari 2016
#168
Hur går projektet ?

(biltokig)

148 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
#169
Po_mP skrev:
Hur går projektet ?

Jotack de går sakta men säker framåt!

Har kopplat färdig all el och stansat in chassienummret, samt bokat besiktning nu på tisdag (26/01-2016)

http://i66.tinypic.com/ngai5j.jpg

http://i64.tinypic.com/24y03e0.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

325 Inlägg
23 januari 2016
#170
Lycka till smile

(biltokig)

395 Inlägg
23 januari 2016
#171
Underbart projekt. Ser fram emot BOS!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

148 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#172
Som jag sa tidigare har jag bokat registreringsbesiktning nu på tisdag (26/01). Så idag fick jag tillfälle att låna grannens Lexus för att provköra vagnen en sväng, gick som en dans på rosor! Nu får vi bara hoppas att besiktningsmannen håller med smile

http://i65.tinypic.com/ibas76.jpg

http://i68.tinypic.com/1fvad2.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

The Bear
293 Inlägg
23 januari 2016
#173
Har du fixat sidomarkeringsreflex (samt lykta om den är över 6m)
Vita reflexer och positionsljus fram?

Inte glömma! smile

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

203 Inlägg
23 januari 2016
#174
Då jag själv har ett släp som jag ska besikta sen så kollade jag upp ang belysning hos transportstyrelsen.
Detta hittade jag då jag sökte wink

Denna utrustning krävs
Belysning under mörker •  Två röda positionslyktor bak. •  En vit positionslykta fram om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm in mot vägens mitt, från dragfordonet. •  Två röda, triangulära reflexer bak. •  Orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan.
På efterfordon som tas i bruk från och med den 1 januari 2005 gäller dessutom: •  Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm i sidled från dragfordonet. •  Två vita reflexer framtill. •  Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända.
Körriktningsvisare  Från 1 januari 2005 ska alla nya efterfordon ha två körriktningsvisare med orangegult ljus. Även äldre efterfordon bör utrustas med körriktningsvisare.
Bromsar Efterfordonet får vara bromsat eller obromsat. Om det finns broms ska den
kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna snabbt och säkert. Efterfordon som tas i bruk från och med den 1 januari 2005 och har bromsar måste uppfylla de krav som gäller från detta datum enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:20) om efterfordon.
Däck Däcken ska vara dimensionerade för minst den axelbelastning som fordonet har. Något krav på mönsterdjup finns inte på däck utan kravet är att däckets kord (väv) inte  får synas. Vinterdäck är inget krav men Transportstyrelsen rekommenderar detta.
Kopplingsanordning Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.
LGF-skylt LGF-skylten, långsamtgående fordon, ska vara typgodkänd och placeras baktill och utanpå fordonet med en av triangelns spetsar uppåt. Lägsta höjdplacering är  0,6 m och högsta 1,8 m, mätt från marken och till LGF-skyltens nedre del

Den som har mest prylar när han dör vinner

1 803 Inlägg
24 januari 2016
#175
peter.w skrev:
TEXTl

Den texten gäller ju efterfordon, här är det ju vagn som ska registreringsbesiktigas som släpvagn så det kan finnas skillnader, värt att notera!
Senast redigerat av Hilmer (24 januari 2016)


203 Inlägg
24 januari 2016
#176
Hilmer skrev:
peter.w skrev:
TEXTl

Den texten gäller ju efterfordon, här är det ju vagn som ska registreringsbesiktigas som släpvagn så det kan finnas skillnader, värt att notera!

Ja inte är det lätt inte mycket regler finns det wink

Den som har mest prylar när han dör vinner

148 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#177
Då var första besiktingsförsöket avklarat!
Det gick ju inte riktigt smärtfritt, men jag fick en bra konkret lista att jobba med!

Det började med att ena stödbenet slogs av på väg till besiktningen. Sån tur va va vi lite tidiga så det löste sig ganska bra tillslut endå. Väl inne i besiktningshallen samlades alla besiktningsmän och beundrade mitt bygge, alla tyckte det var unikt och ingen hade nånsin sätt något liknande.

Sen var det dags att köra upp på vågen, som visade en Tjänstevikt på 480kg & 90kg kultryck
En bra tjänstevikt men ett mindre bra kultryck.

http://i66.tinypic.com/r8xgg3.jpg


Det slutliga besiktnignsprotokollet ser ut som följande:
(Notera att släpets officiella namn numera är "HAMPMOBIL", min fars påhitt)
http://i66.tinypic.com/t8p2z6.png

1:  Den första noteringen tar upp problemet med kultrycket. Tydligen får kultrycket inte överskrida 10% av släpets tjänstevikt. Dvs i mitt fall 48kg.
Men ett sätt jag tror jag kan lösa problemet på är att surra fast en last på ca 100kg bak i änden. Detta skulle resultera i en högre tjänstevikt (ca 600kg) men det skulle också innebära att jag klarar mig med ett kultryck <60kg.

2:  Det andra noteringen är ännu ett mysterium. Besiktningsmannen får utveckla den noteringen. Men det har högst troligt med det nya rambalkarnas infästning i bilens orginal att göra.

3:  Notering nummer tre innefattar att han vill ha en skylt där det står tillverkningsår, chassienummer och andra viktiga siffror. Helt enkelt en sådan skyllt som sitter på alla bilar.

4:   Notering nummer fyra, Han saknar ett par vita positionsljus fram. Reflexer räckte inte. Precis som @Sotar förutspådde.

5:   Notering nummer fem, Återigen en notering @Sotar varnat för. Triangelreflexerna bak sitter för högt och med för mycket lutning. Enkelt åtgärdat.


Nu har jag en månad på mig att åtgärda alla noteringar, och de ska väl inte vara några större problem!
Sen ska det försökas igen, då kanske man vågar hoppas på ett bättre resultat!
Senast redigerat av Hampusjansone30 (26 januari 2016)

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

Wolf_89
446 Inlägg
26 januari 2016
#178
Ser ju bra ut. Hade ju alltid kunnat varit värre smile

Nr 3 till 5 är ju lätta. Nr 2 förstår jag inte riktigt.
Nr 1 blir till att experimentera med lite vikter. Ska du ha batteri i vagnen? Har du något utrymme bak för någe sånt?
Då får du iaf några kg bak. Men räcker nog inte. Men det beror vell på hur många batterin du behöver.

Sa dom någe om vart triangelreflexerna måste sitta? Räcker det med att flytta ner dom på plåten som är mellan där dom sitter nu och baklamporna?

Men oavsett så fixar du det där. Ingen stress. Du har ju en månad på dej :p

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

148 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#179
Wolf_89 skrev:
Ser ju bra ut. Hade ju alltid kunnat varit värre smile

Nr 3 till 5 är ju lätta. Nr 2 förstår jag inte riktigt.
Nr 1 blir till att experimentera med lite vikter. Ska du ha batteri i vagnen? Har du något utrymme bak för någe sånt?
Då får du iaf några kg bak. Men räcker nog inte. Men det beror vell på hur många batterin du behöver.

Sa dom någe om vart triangelreflexerna måste sitta? Räcker det med att flytta ner dom på plåten som är mellan där dom sitter nu och baklamporna?

Men oavsett så fixar du det där. Ingen stress. Du har ju en månad på dej :p

3-4-5 Inga problem, inte heller 1:an om man bara tillsätter vikt i änden.
Som jag förstått 2:an så vill han ha en "ritning" eller en skiss på hur ramverket är konstruerat. Är det nu så är det inga problem att rita en skiss i t.ex CAD eller liknande.

Han tyckte jag skulle sätta triangelreflexerna på stötfångaren istället, så där får dom sitta. Iallafall genom besiktningen wink

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

203 Inlägg
26 januari 2016
#180
Ja hyffsat lätta åtgärder ändå håller med att nr 2 va lite skumt formulerad..
Nu har jag lite själv att tänka på med mitt släp

Hur som helst så är ditt bygge riktigt imponerande smile

Den som har mest prylar när han dör vinner


Sök