Diesel ryker blåvitt o stinker

vattenbubba
17 oktober 2015 · 8 Inlägg

Hallå

Har problem med min pickup, en Isuzu Campo eller motsvarande Opel Campo. Års modell 1990 75 hästars 4 cylindrig diesel motor med insprut. Motorn har blivit bytt av tidigare ägare, och problemet med att den stinker och ryker har jag fått ärva. Ingen aning vad han sysslat med, kan de vara att de är fel i diesel pumpen eller insprutarna?

Kan till lägga att den är svårstartad även med motorvärmare, den drar varken olja eller vatten. Olja är däremot inte bytt sen jag skaffat den, många mil sedan om de kan ha någon betydelse på röken. Ny bytt kamrem av mekaniker.

Här är en video när den ryker som mest, den ryker inte när den är riktigt varm o har gått ett tag men den stinker ändå. Har en reserv motor att plocka delar från ifall de behövs.

https://www.youtube.com/watch?v=ltu5zKeIXBw

Senast redigerat av vattenbubba (17 oktober 2015)

W123-76
17 oktober 2015 · 72 Inlägg

Kolla pumptimingen. började det efter kamremmen byttes?

Das beste oder nichts!
vattenbubba
17 oktober 2015 · 8 Inlägg

W123-76 skrev:
Kolla pumptimingen. började det efter kamremmen byttes?

Nej den har rykt ända sen jag köpt den, han som satt i kam remmen kolla så kam axeln var rätt vriden så de inte va ngt tändnings fel, hur kollar man pumptimningen då?

W123-76
17 oktober 2015 · 72 Inlägg

vet inte hur man kollar timingen på just din motor. min mercedes blårykte förut och då var det en ventilstyrning som var knäckt så att olja rann ner i avgasporten. du kan ta lös grenröret och se om röken kommer från en enskild cylinder eller från alla.

Das beste oder nichts!
vattenbubba
17 oktober 2015 · 8 Inlägg

W123-76 skrev:
vet inte hur man kollar timingen på just din motor. min mercedes blårykte förut och då var det en ventilstyrning som var knäckt så att olja rann ner i avgasporten. du kan ta lös grenröret och se om röken kommer från en enskild cylinder eller från alla.

Jo fast nu är de så att den inte drar olja, eller vatten

W123-76
17 oktober 2015 · 72 Inlägg

helt 100% på det? märkte aldrig att min merca drog nå olja heller

Das beste oder nichts!
vattenbubba
17 oktober 2015 · 8 Inlägg

W123-76 skrev:
helt 100% på det? märkte aldrig att min merca drog nå olja heller

Kan väl alltid kolla antar jag, syns de tydligt om de är olja i en av portarna?

W123-76
17 oktober 2015 · 72 Inlägg

Det syntes tydligt på min. var väldigt mycket beläggning typ fastbränd olja i porten. Sen kan du pröva starta den lite fort och se om rök kommer från alla portar eller bara en

Das beste oder nichts!
vattenbubba
17 oktober 2015 · 8 Inlägg

W123-76 skrev:
Det syntes tydligt på min. var väldigt mycket beläggning typ fastbränd olja i porten. Sen kan du pröva starta den lite fort och se om rök kommer från alla portar eller bara en

Okej håll på ska ta loss de nu, får återkomma om hur de ser ut

vattenbubba
17 oktober 2015 · 8 Inlägg

De tog lite mer tid än ja trodde, alla skruvar var rejält rostade. Såg inge tecken på att de läckt olja, såg torrt ut i portarna men de e ett ganska tjockt lager sot eller vad man ska kalla de runt portarna men inge olja va jag kan se.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2454221

Senast redigerat av vattenbubba (17 oktober 2015)

Haglund_Robin
17 oktober 2015 · 82 Inlägg

Låter ju som den "misständer" när du håller jämt varvtal.. nån spridare som tjurar och inte ger fin dimma med diesel in i cylindern? Röken kommer väl därav och stinker ju då med

Beroende på hur inställning av dieselpump ser ut på din bil hade jag kollat den först så den säkert är rätt om inte meken gjorde det när han bytte kamrem. Mäta upp bränsletrycket? Tatt bort spridarna och kollat deras funktion samt rengörning.

Beroende med på hur modern motorstyrning det är så kan man kanske läsa av felkoder med och ev. läsa ut lite parametrar ang. bränsletryck osv..

Senast redigerat av Haglund_Robin (17 oktober 2015)

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
vattenbubba
17 oktober 2015 · 8 Inlägg

Haglund_Robin skrev:
Låter ju som den "misständer" när du håller jämt varvtal.. nån spridare som tjurar och inte ger fin dimma med diesel in i cylindern? Röken kommer väl därav och stinker ju då med

Beroende på hur inställning av dieselpump ser ut på din bil hade jag kollat den först så den säkert är rätt om inte meken gjorde det när han bytte kamrem. Mäta upp bränsletrycket? Tatt bort spridarna och kollat deras funktion samt rengörning.

Beroende med på hur modern motorstyrning det är så kan man kanske läsa av felkoder med och ev. läsa ut lite parametrar ang. bränsletryck osv..

Pumpen har jag haft misstankar om att förra ägaren pillrat i, men vet inte hur jag ska gå till väga. Hur justerar man en diesel pump då?

Har då ingen aning jag iaf, ge gärna tips hur ja ska mäta bränsletryck och spridarna hade jag tänkt ta lös och eventuellt byta ut dom från reserv motorn. Och jo misständer gör den garanterat, kan få den att fisa lite gran. Inte smälla men låta illa vid gas pådrag.

Kan de räcka att rengöra spridarna?

Tum
18 oktober 2015 · 27 Inlägg

Garanterat fel pumptiming. Verkar vara för sent ställd, så dieseln inte hinner förbrännas. Det minskar ju på varv. Kolla pumpen själv om du inte lämnar in.. lossa den å backa tillbaka pytte lite åt ggn. så ser du om det minskar. Dieselknacket bör öka ngt på tomgång

vattenbubba
18 oktober 2015 · 8 Inlägg

Tum skrev:
Garanterat fel pumptiming. Verkar vara för sent ställd, så dieseln inte hinner förbrännas. Det minskar ju på varv. Kolla pumpen själv om du inte lämnar in.. lossa den å backa tillbaka pytte lite åt ggn. så ser du om det minskar. Dieselknacket bör öka ngt på tomgång

Ingen aning hur man ställer in pumpen, får väl kolla upp de smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang