Konstig lukt - ozonbehandling hjälper inte

G76
22 oktober 2015 · 14 Inlägg

Hej,

Jag har en 30 år gammal bil som luktar konstigt invändigt. Det är en ganska skarp lukt, liknande plast eller gummi, och den sätter sig i kläderna. Det räcker med att ha varit i bilen i 10 minuter så luktar kläderna likadant.

Jag har testat att göra rent klädsel, mattor, rutor m m med alla möjliga rengöringsmedel. Luktborttagare är helt verkningslöst, likaså ättika. Inte ens många timmars ozonbehandling hjälper.

Är det någon som har haft liknande problem som lyckats lösa det, utan att byta all inredning i bilen?

Stort tack på förhand

Kubista
22 oktober 2015 · 71 Inlägg

G76 skrev:
Hej,

Jag har en 30 år gammal bil som luktar konstigt invändigt. Det är en ganska skarp lukt, liknande plast eller gummi, och den sätter sig i kläderna. Det räcker med att ha varit i bilen i 10 minuter så luktar kläderna likadant.

Jag har testat att göra rent klädsel, mattor, rutor m m med alla möjliga rengöringsmedel. Luktborttagare är helt verkningslöst, likaså ättika. Inte ens många timmars ozonbehandling hjälper.

Är det någon som har haft liknande problem som lyckats lösa det, utan att byta all inredning i bilen?

Stort tack på förhand

Det är trots allt en 30 år gammal bil. Kan vara någon form av mögel, har du nyligen köpt den så kan det ju vara något som gottat sig under bagagemattan och möglat. Något dött djur? Läckt in vatten någonstans och torkat? Vet att när bilar blir motortvättade på jobbet så blir jag nästan kräkfärdig när de står inomhus sedan för det luktar dött djur / gammalt akvarium.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
G76
22 oktober 2015 · 14 Inlägg

Jag tror inte att det är mögel, för då borde väl ozonet ha funkat.

Bilen har stått inomhus med luftavfuktare i över ett år och det har luktat likadant hela tiden. Ska kolla under mattorna om jag hittar mögel...

Muttley
24 oktober 2015 ·

G76 skrev:
Jag tror inte att det är mögel, för då borde väl ozonet ha funkat.

Bilen har stått inomhus med luftavfuktare i över ett år och det har luktat likadant hela tiden. Ska kolla under mattorna om jag hittar mögel...

För att ozonbehandling skall funka så måste du ju först ta bort källan till doften.  Alltså en mycket grundlig städning och tygtvätt, låta de torka. Sedan kan man ju köra ozon.

Prova det.

G76
25 oktober 2015 · 14 Inlägg

Tro mig, jag har tvättat klädsel flera gånger, men jag provar igen.

Jag kan inte hitta något mögel....

CC72
25 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Vad är det för bil?

G76
25 oktober 2015 · 14 Inlägg

Jaguar XJ6

Sportointresserad
25 oktober 2015 · 96 Inlägg

Jag hade plockat ut baksaätet eller en stol och slängt in i en annan bil för att se om det följer med så att säga, om det gör det så vet man ju átt det blir till att riva av klädseln, om inte kan man fortsätta med dörrsidor och sedan matta.

G76
25 oktober 2015 · 14 Inlägg

Tipset att ta ut del för del är riktigt bra. Min gissning är att allt måste bort innan lukten försvinner...

Ghoul87
6 januari 2016 · 36 Inlägg

Detta är en verkligen en "long shot", men en kompis har renoverat en gammal jagga med liknande problem, det visade sig vara limmet som håller mattorna på plats som hade börjat lukta lite, kanske kan lossa någonstans och lukta om det är limmet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang