2910
Sök

Bmw 318i Touring -02, motorn knackar å det är metall i oljan

8 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Bmw 318i Touring -02. Som gått 17900 mil.
Låg i ca 140 km/h på motorvägen. Då det börjar ticka (aldrig låtit så förut) sen blinkar oljelampan till å sen börjar batterilampan blinka också. Känner hur bilen är på väg att dö, så kör ut mot vägkanten å då dör bilen också.
Nu startar bilen men det knackar från motorn, å det är metall i oljan.
Köpte den för ca 2 månader sen, å den har aldrig låtit konstigt från motorn, varningslampor som lyst eller liknande, ingenting alls.

Tycker det är så konstigt att bilen börjar göra sådär helt plötsligt utan förvarning.
Är det någon som vet vad som kan ha hänt/är fel?
Eller kan man ha sån tur att det är någon kunnig som bor i närheten av Stenungsund, å har möjlighet att komma å kolla på den?

Alla svar uppskattas!

3 235 Inlägg
23 oktober 2015
#2
Metall i oljan är ett dåligt tecken, och ofta är det lager som ger sig, därav knackandet:(


Egenföretagare
999 Inlägg
27 oktober 2015
#3
Kamkedjan rappar gärna över på dessa nu när dom är lite äldre


7 746 Inlägg
27 oktober 2015
#4
Befarar tyvärr vevlagerhaveri.
"Milt tickande" kan tyda på något "i toppen" = ventilpåverkans haveri = lyftare/vipparmar/ventiltryckare.
"Dovt mullrande" när man ger gas på låg växel i låg fart betyder oftast ramlagerproblem.
Varvtalsberoende knackande är med stor sannolikhet vevlagerhaveri.
Frånvaro av oljetryck samt metallfragment i oljan bådar inte gott.sad

Avstängd
598 Inlägg
27 oktober 2015
#5
Kör du bilen på det sättet ska du anpassa oljan efter det, dvs tjockare olja. Jag kör med Castrol Edge eller nu Shell Helix Ultra 10w-60 som rekommenderas till BMW M-motorer. Shell kostar cirka 65 kr/litern inkl. frakt här: https://shop.strato.de/epages/62903875. … hell/10W60 Man kan beställa upp till 25 liter för samma fraktkostnad. I Sverige är motsvarande pris nästan det dubbla.


Sök