Squidspeed
#GoodToBeBad
25 oktober 2015
· 856 Inlägg
Kika dessa trådar:
1. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302356
2. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287337
Sök även efter svenska mazdaspeedforumet på google för där finns väldigt mycket bra info också. Jag hade satsat på en helt original 3:a med upp till 7000mil på mätaren, gärna en 2008/2009 (Facelift av gamla karossen). Dessa har MP3-stöd i stereon som standard och den (i mitt tycke) snyggare läder/mocka-inredningen.
Mazda är generellt sett rätt lökiga gällande garantier, ex. ska ALLA rostskyddskontroller vara gjorda för att de ska åta sig att fixa rost på dessa bilar, vilket är ganska vanligt framförallt på 6:an. Det är digital servicebok på dessa, men jag fick alltid en utskriftskopia av denna vid service osv, när jag hade min MPS. Säljaren bör kunna visa upp motsvarande alt. kvitto på servicehistoriken, då dessa bilar ska vara välservade för att må bra.
Lite negativt: Turbon är underdimensionerad för motorn om man tänker sig att trimma, och är dessutom lite kasst byggd vilket gör att olja pressar sig ut i avgassystemet - brukar komma först när man byter till större avgassystem, men kan komma innan också. Vevstakarna är också underdimensionerade vilket gör att de gärna ger ibland vika för vridmomentet (Fullgas på hög växel och lågt varvtal med andra ord). Sen är det de vanliga Mazdaproblemet med vägbuller och sånt men det är ju inget direkt nytt.
Bortsett från det är det klockrena busbilar enligt mig. Men det bästa tipset jag kan ge dig är som sagt att antingen köpa en helt original bil, eller en som redan fått det tråkiga (dyra) bytt - smidda delar i motorn, större turbokitt och framförallt en riktig mappning.
Lycka till!