Golf 4 GTI T med malande ljud från motorummet.

OttoM
27 oktober 2015 · 322 Inlägg

Golf 4 GTI T med malande ljud från motorummet.

    Har ett problem med att lokalisera ett malande ljud. Låter som ett kass lager, börjar vid 10km/tim och låter   nästan likadant oavsett växel, varvtal eller hastighet, ljudet ändrar sig lite men med knappt hörbar skillnad.
    Ingen förändring om jag stänger av ac eller frikopplar.
    Ny drivaxel höger fram, den inre knutan var ganska slut.
    Relativt nya framhjulslager.
    Mina funderingar går åt växellådan, finns det något lager där som kan ge ett sådant symtom?
    Kan det stora glappet i drivaxeln förstört något lager i slutväxellådan, om det finns nån sån eller liknande?
    Den läcker ingen olja, men den är kanske tom. Har kollat oljan i växellådan och den är ok.
    Om det finns en slutväxellåda, har den i så fall egen olja?
    Är det läge att leta utbyteslåda?
    Eller kan generatorn låta så?
    Turbo, lameller och kamrem inkl vattenpump mm bytt för ca 6000mil sedan

    Tacksam för hjälp.

zekezeke Vila i frid, pappa..
27 oktober 2015 · 517 Inlägg

svänghjul rasslar/maler ju lite.. men hörs mest vid tomgång.

Alla löphjul å spännare är schyssta?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
OttoM
27 oktober 2015 · 322 Inlägg

zekezeke skrev:
svänghjul rasslar/maler ju lite.. men hörs mest vid tomgång.

Alla löphjul å spännare är schyssta?

Det utgår jag ifrån, motorn byttes för ca 6000 mil sedan och då ska allt annat också bytts, det har jag i alla fall betalat för.
Det som stör är att det bara hörs när bilen är i rullning och att ljudet inte ändrar sig med hastighet eller motorvarvtal.
Funderade också på om generatorn har en sån där frihjulsremskiva men då borde det låtit stillastående med ökat varvtal tycker jag. Verkar vara kopplat till drivlinan.
Kan tillägga att det började för ca 1000 mil sedan och bytet av drivaxeln gjorde ingen skillnad.

Senast redigerat av OttoM (27 oktober 2015)

OttoM
27 oktober 2015 · 322 Inlägg

Jag har ju haft bilar där hjullagren rasat och ljudet påminner om det. Men det här börjar vid 10km/tim och ändrar sig inte nämnvärt om jag så kör i 100.

Nausea Avstängd
27 oktober 2015 · 598 Inlägg

zekezeke skrev:
svänghjul rasslar/maler ju lite.. men hörs mest vid tomgång.

Alla löphjul å spännare är schyssta?

Vad exakt "rasslar/maler lite" på en solid metallklump, vilket ett svänghjul är?

zekezeke Vila i frid, pappa..
27 oktober 2015 · 517 Inlägg

Nausea skrev:

zekezeke skrev:
svänghjul rasslar/maler ju lite.. men hörs mest vid tomgång.

Alla löphjul å spännare är schyssta?

Vad exakt "rasslar/maler lite" på en solid metallklump, vilket ett svänghjul är?

jag skrev lite otydligt ser jag. När ett svänghjul är kasst så tar den ju inte emot vibratioerna, och detta ger då ett rasslande ljud från lådan.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
OttoM
21 januari 2019 · 322 Inlägg

Felet hittat och löst, tack vare Besikta, (hoppas det inte ses som reklam, men de förtjänar en kram). Felet var höger hjullager fram, de hörde något konstigt där. Jag bytte och nu är det tyst. Har kollat gamla lagret och kan inte hitta något fel på det, men något fel var det bevisligen, kanske materialfel, jag vet inte.
Så var det med det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang