Ford fiesta -83 svårstartad när maskin är varm

kiiient
28 oktober 2015 · 106 Inlägg

Tjena! Jag har en fiesta -83 med 1.1 L maskin. Ibland, eller oftast när maskin är varm vill den inte starta, om man inte trycker gasen i botten, då startar den efter några sekunder. Ingen betydelse på hur varmt eller kallt det är ute.
Idag när jag hade kopplat i motorvärmaren och haft den i ca 2 h va den ännu värre, då vägrade den starta före ca 10 sekunders vevade ( med full gas ).
Vid kallstart är det aldrig något problem då startar den direkt.
När jag väl fått igång den går den hur bra som helst smile
Så skulle gärna villa ha lite tips och råd härifrån vad felet skulle kunna va, eller om någon kanske har haft liknande problem? smile

Tändfördelaren är genomgången, nya spetsar, ny rotor, nytt fördelarlock, nya stift och nya tändkablar. Dock ett litet tag före problemet uppstod. Och förgasare är genomgången för någon dag sen.

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Hur är det med flottören o nivån? Är problemet ÄNNU värre rikigt varma sommardagar med varm motor?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kiiient
28 oktober 2015 · 106 Inlägg

dawwe skrev:
Hur är det med flottören o nivån? Är problemet ÄNNU värre rikigt varma sommardagar med varm motor?

Flotören är hel iallafall, vilken nivå menar du? Problemet har inte varit så länge att jag vet om den är värre när det är riktigt varmt ute, vet bara att den inte är värre när det är lagom värma ute smile

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Nivån i bränslereservoaren i förgasaren, den som flottören reglerar big_smile . Om det är riiiktigt illa när det är riiiiktigt varmt ute kan det röra sig om att bränslet "kokar" i förgasaren eller så varvid det kan uppstå "ånglås", o det kan göra bilen svååååår-startad...Jag reserverar mig för felaktigheter i mitt svar då det var ungefär 25 år sedan jag skruvade förgasare, men liiiiite kommer jag allt ihåg big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kiiient
28 oktober 2015 · 106 Inlägg

dawwe skrev:
Nivån i bränslereservoaren i förgasaren, den som flottören reglerar big_smile . Om det är riiiktigt illa när det är riiiiktigt varmt ute kan det röra sig om att bränslet "kokar" i förgasaren eller så varvid det kan uppstå "ånglås", o det kan göra bilen svååååår-startad...Jag reserverar mig för felaktigheter i mitt svar då det var ungefär 25 år sedan jag skruvade förgasare, men liiiiite kommer jag allt ihåg big_smile

Kan säkert ha något med de o göra. Hur kollar man att det är som det ska då? Jag kan inte allt för myclet om förgasare :p

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Det kan finns nåt streck eller så invändigt i reservoaren vilken markerar max nivån (dvs inloppt helt stängt), eller så får man läsa sig till vad som gäller för den specifika förgasaren. Rätt nivå är steg 1!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kiiient
29 oktober 2015 · 106 Inlägg

dawwe skrev:
Det kan finns nåt streck eller så invändigt i reservoaren vilken markerar max nivån (dvs inloppt helt stängt), eller så får man läsa sig till vad som gäller för den specifika förgasaren. Rätt nivå är steg 1!

Okej, ska tryna lite på de och se om jag kommer fram till någo, tack iallafall smile

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
kiiient
29 oktober 2015 · 106 Inlägg

Föresten kanske jag ska tillägga att det brukar komma ut lite bensin ur förgasaren när jag stänger av maskin och kanske när jag kör

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
dawwe ...has left the building...
29 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ja men det låter definitivt som problem med nivån (för hög!) i reservoaren, eller om själva inloppsventilen inte stänger som den skall trots korrekt(?) justerad flottör...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kiiient
29 oktober 2015 · 106 Inlägg

dawwe skrev:
Ja men det låter definitivt som problem med nivån (för hög!) i reservoaren, eller om själva inloppsventilen inte stänger som den skall trots korrekt(?) justerad flottör...

Hur reglerar man nivån?

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
dawwe ...has left the building...
29 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Kolla att inlopps ventilen inte läcker när den är helt stängd som steg 1. Nivån kan regleras genom att modifiera flottörens position, tex genom att böja lite på armen den sitter på eller så. Hur det ser ut på Fiesta vet jag ej, men bondförnuft gäller. Och ta reda på vad korrekt nivå är för din bil innan du "moddar"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kiiient
29 oktober 2015 · 106 Inlägg

dawwe skrev:
Kolla att inlopps ventilen inte läcker när den är helt stängd som steg 1. Nivån kan regleras genom att modifiera flottörens position, tex genom att böja lite på armen den sitter på eller så. Hur det ser ut på Fiesta vet jag ej, men bondförnuft gäller. Och ta reda på vad korrekt nivå är för din bil innan du "moddar"

Okej, måste väll rota lite i förgasarn  igen då smile

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Magnum1965
29 oktober 2015 · 217 Inlägg

Vet inte hur mycket hjälp detta kan ge, men här finns lite bilder i alla fall:

http://free-ford-repair-manuals.blogspo … agram.html

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
kiiient
19 november 2015 · 106 Inlägg

nu har jag mixtrat lite med flotören och även bytt ut övre delen på förgasarn + flotören men precis samma fel fortfarande.
kan det ha något att göra med tändningen att den är för tidigt eller något liknande? fast själv tycker jag de låter lite konstigt att de skulle va någe sånt, men inte vet ja smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang