5482
Sök

V70n t5 -02 avskuren slang vid luftburken?

Novis
34 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
Precis skaffat mig en v70n t5 -02. Vid närmare inspektion av motorn igår hittade jag en slang snett under luftburen som är kapad och sen pluggas med en bult på båda delarna.

Funderar vad den går till? Tänkte så inte bilen tar skada av att köra den.

Den går bra för övrigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78630/78630-91732078845a121e0a256b7d2ac67001.jpg

Avstängd
598 Inlägg
29 oktober 2015
Är säkert nån tweak som ger bättre gasrespons eller maxar trycket i turbon eller nåt. Fråga på ett Volvo-forum som jagrullar, där de säkert har bättre koll än här.
Senast redigerat av Nausea (29 oktober 2015)

303 Inlägg
29 oktober 2015
Om inte slangarna är omflyttade, så går den gulmarkerade slangen (som är pluggad på din) till wastegaten.
Så din bil borde rimligtvis ladda för mycket, och slå ifrån / tända motorlampa om man gasar fullt.
Eller så är wastegaten trasig och orkar inte hålla stängt som den ska och laddar därför inte för mycket.

Men FEL är det i alla fall att köra sådär...

Novis
34 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
amazonsimme skrev:
Om inte slangarna är omflyttade, så går den gulmarkerade slangen (som är pluggad på din) till wastegaten.
Så din bil borde rimligtvis ladda för mycket, och slå ifrån / tända motorlampa om man gasar fullt.
Eller så är wastegaten trasig och orkar inte hålla stängt som den ska och laddar därför inte för mycket.

Men FEL är det i alla fall att köra sådär...

Ja laddar det gör den allt.. tycker den sticker iväg som en skållad råtta! Men den slår inte ifrån, tänder motorlampan.

Kan jag köra med den " lugn körning" eller riskerar jag att förstöra något så den inte funkar sen?

Reparationer: Ny wg + slang för att vara på den säkra sidan?

303 Inlägg
29 oktober 2015
Börja med slangen bara, alt; skarva ihop den där redan sitter och provkör sen.
Billigast så smile

55 Inlägg
29 oktober 2015
Slangen går till magnetventilen som styr laddtrycket, så ska det inte se ut. Dom ändarna ska sitta ihop om dom nu hör ihop men det tror jag.

Novis
34 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
Ababa skrev:
Slangen går till magnetventilen som styr laddtrycket, så ska det inte se ut. Dom ändarna ska sitta ihop om dom nu hör ihop men det tror jag.

Ändarna passade fint ihop, så jag gjorde en provisorisk lagning tills ny slang är inköpt.

Bilen känns mer mjuk i gaspådraget och inte lika bitig i de lägre registren.

Fattar inte vitsen att göra sån här skit som förstör bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78630/78630-6434a4a862fedd95f32bbba4772cb1c7.jpg

55 Inlägg
29 oktober 2015
Finns ju slangskarvar att köpa om man inte vill dra om slangen fast det är kanske är lättare än vad jag tror.

Sök