Cadillac 68 bruksskicksbevarande

Syftet är att försöka bevara bruksskicket.

roke

  • 38 Följare
  • 22 851 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti
roke
19 juni 2018 · 104 Inlägg
#61

Igår tog jag ut lyften och hissade upp bilen för att blåsa linolja under.
Alltid gör det väl någon nytta och så ser det ju lite oljigare ut.
Den där lyften har jag haft mycket nytta av. Riktigt smidigt när man ska greja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-28b7fd2b8f8d24b1c79a7379d4efadbb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-d5f8ef7dbd1627111b8ee104e2a7e69f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4e15288a529aa4e8dee7ba72948073b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-773511cbbdf740e1f7f4d28e27b43e29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-16f74148beee3343f78bace35c9b2543.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6090e52ad730b9f6bb2100217ba3f69f.jpg

roke
19 juni 2018 · 104 Inlägg
#62

_Budda_ skrev:
Vilket lyft med ny cab, snyggt! big_smile

Tackar!

HG_
19 juni 2018 · 2 202 Inlägg
#63

Oj, nu blev jag nyfiken på lyften, vad är det för en lyft, hur högt lyfter en sådan, är den lätt att flytta runt & var kan man köpa en sådan? Många frågor, men tar dom viktigaste. big_smile tongue

& ja linolja är tydligen en av dom bättre rost förebyggande underredsbehandlingar man kan använda, kryper in i plåtskarvar bättre.
Min svärfar har använt det i många år med bra resultat. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
roke
19 juni 2018 · 104 Inlägg
#64

HG_ skrev:
Oj, nu blev jag nyfiken på lyften, vad är det för en lyft, hur högt lyfter en sådan, är den lätt att flytta runt & var kan man köpa en sådan? Många frågor, men tar dom viktigaste. big_smile tongue

& ja linolja är tydligen en av dom bättre rost förebyggande underredsbehandlingar man kan använda, kryper in i plåtskarvar bättre.
Min svärfar har använt det i många år med bra resultat. smile

Tjena.
Den lyften jag har kommer från biltema. (Nära och bra för mig om det skulle va nåt problem eller nåt.. men de fixade inte hemkörning så det var dåligt kan jag tycka. Fick hämta den själv..) Jag surfade runt lite innan jag köpte den och visst, det finns både billigare och dyrare men jag tror nästan alla kommer från samma fabrik i Kina, typ.
Det finns även riktiga proffslyftare, men de ligger över min budget.

Den jag har lyfter 1m och 3000 kg. Den går att flytta runt. Jag köpte till en hjulsats. Är det slät betong funkar det lätt att rulla/flytta.
I gårdsgruset är det däremot värre (fick jag erfara roll ). Jag lägger ut ett par plywoodskivor att dra den på. Då går det, men det är lite meckigt. Den väger väl närmare 500kg, eller nåt sånt, skulle jag tro.
Jag har vägt av några betongplattor i gruset för att den ska stå stadigt när jag har den ute.

Senast redigerat av roke (19 juni 2018)

HG_
19 juni 2018 · 2 202 Inlägg
#65

roke skrev:

HG_ skrev:
Oj, nu blev jag nyfiken på lyften, vad är det för en lyft, hur högt lyfter en sådan, är den lätt att flytta runt & var kan man köpa en sådan? Många frågor, men tar dom viktigaste. big_smile tongue

& ja linolja är tydligen en av dom bättre rost förebyggande underredsbehandlingar man kan använda, kryper in i plåtskarvar bättre.
Min svärfar har använt det i många år med bra resultat. smile

Tjena.
Den lyften jag har kommer från biltema. (Nära och bra för mig om det skulle va nåt problem eller nåt.. men de fixade inte hemkörning så det var dåligt kan jag tycka. Fick hämta den själv..) Jag surfade runt lite innan jag köpte den och visst, det finns både billigare och dyrare men jag tror nästan alla kommer från samma fabrik i Kina, typ.
Det finns även riktiga proffslyftare, men de ligger över min budget.

Den jag har lyfter 1m och 3000 kg. Den går att flytta runt. Jag köpte till en hjulsats. Är det slät betong funkar det lätt att rulla/flytta.
I gårdsgruset är det däremot värre (fick jag erfara roll ). Jag lägger ut ett par plywoodskivor att dra den på. Då går det, men det är lite meckigt. Den väger väl närmare 500kg, eller nåt sånt, skulle jag tro.
Jag har vägt av några betongplattor i gruset för att den ska stå stadigt när jag har den ute.

1 meter & 3 ton är ju inte så dåligt, verkar intressant, är ju bättre än att ligga under bilen med domkraft. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
zleepy Trucker
19 juni 2018 · 1 182 Inlägg
#66

HG_ skrev:
Oj, nu blev jag nyfiken på lyften, vad är det för en lyft, hur högt lyfter en sådan, är den lätt att flytta runt & var kan man köpa en sådan? Många frågor, men tar dom viktigaste. big_smile tongue

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000034768/

18999 som hittat smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
HG_
19 juni 2018 · 2 202 Inlägg
#67

zleepy skrev:

HG_ skrev:
Oj, nu blev jag nyfiken på lyften, vad är det för en lyft, hur högt lyfter en sådan, är den lätt att flytta runt & var kan man köpa en sådan? Många frågor, men tar dom viktigaste. big_smile tongue

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000034768/

18999 som hittat smile

smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Ljudombudsmannen
21 juli 2018 · 2 Inlägg
#68

Jag äger en cadillac eldorado 76 sedan 20 år. Har fixat och grejat med den många gånger. Man blir aldrig klar. Nu är problemet att motorn blir onödigt varm.
Ny vattenpump
Rensad kylare och motor
Förgasare renoverad 2012
Tändning sisådär
Nya tändstift vet inte om de är mest optimala.
Topplockspackning bytt.
Den brukar gå jämt och fint kall men när den blir varm spikar den och har ingen kraft.

Har funderat på att sätt dit elfläktar. Någon som har erfarenhet?

Har någon provat att halka i Wynns förgasar rengöring?
kylarvätska som klarar 180 grader blir dyrt ca 5000 kr.

Vill få bort spikning och inte tappa kraften. Bor i Stockholm

Om det inte går med våld. Mera våld.
Ljudombudsmannen
21 juli 2018 · 2 Inlägg
#69

Jag äger en Cadillac Eldorado 76 sedan 20 år. Har fixat och grejat med den många gånger. Man blir aldrig klar.
Känner igen ditt problem med bensinlukt när det är full tank. Ska koll avluftningen.

Nu har jag annat problem. Motorn blir onödigt varm.
Ny vattenpump 2016
Rensat kylare och motor 2016
Förgasare renoverad 2012
Tändning sisådär
Nya tändstift vet inte om de är mest optimala.
Topplockspackning bytt.
Den brukar gå jämt och fint kall men när den blir varm spikar den och har ingen kraft.

Har funderat på att sätt dit elfläktar. Någon som har erfarenhet?

Har någon provat att hälla i Wynns förgasar rengöring?
kylarvätska som klarar 180 grader blir dyrt ca 5000 kr.

Vill få bort spikning och inte tappa kraften. Bor i Stockholm
Mvh Lars

Om det inte går med våld. Mera våld.
Richard-R
2 augusti 2018 · 233 Inlägg
#70

hur är termostaten? testa kör utan

roke
3 augusti 2018 · 104 Inlägg
#71

Ljudombudsmannen skrev:
Jag äger en Cadillac Eldorado 76 sedan 20 år. Har fixat och grejat med den många gånger. Man blir aldrig klar.
Känner igen ditt problem med bensinlukt när det är full tank. Ska koll avluftningen.

Nu har jag annat problem. Motorn blir onödigt varm.
Ny vattenpump 2016
Rensat kylare och motor 2016
Förgasare renoverad 2012
Tändning sisådär
Nya tändstift vet inte om de är mest optimala.
Topplockspackning bytt.
Den brukar gå jämt och fint kall men när den blir varm spikar den och har ingen kraft.

Har funderat på att sätt dit elfläktar. Någon som har erfarenhet?

Har någon provat att hälla i Wynns förgasar rengöring?
kylarvätska som klarar 180 grader blir dyrt ca 5000 kr.

Vill få bort spikning och inte tappa kraften. Bor i Stockholm
Mvh Lars

smile Tjena.
Efter att jag fixat med min tank så luktar det inte längre bensin från min bil så det är nog bra om slangar och ventilationskröken är hela/täta.

Min motor blir inte för varm fastän jag ofta har krypkört och att det har varit så jäkla hett ute nu hela sommaren. Kylningen verkar funka bra.
Jag tror du ska kolla igenom tändsystemet innan du börjar med elfläktar och annat.
Jag tror det där brytarlösa grejorna är bra. 
Sen jag bytte till det så har motorn gått riktigt fint.

Ha det bra.

roke
7 april · 104 Inlägg
#72

Hej igen. Dags för en uppdatering. Jag har inte gjort så mycket med bilen i vinter men en grej har jag varit tvungen att fixa.
Förra sommaren så var det nåt som "hoppa ur" i förardörren och rutan trilla ner och la sig på trekvarten. Jag körde omkring så, men insåg att jag måste fixa problemet.
Nu har jag rivit ner dörrsidan och konstaterat att en styrrulle havererat till rutmekanismen.
Jag tillverkade en ny glidsko av en bit nylonskärbräda. Samtidigt passade jag på att laga ventilationsruteväxeln som varit paj sen jag ägt bilen. Den hade gått isär men jag hitta delarna inne i dörren. Jag plocka ihop den och laga med buntband.
Nu funkar rutan och ventilationsveven igen.

Demontering av dörrsidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-9c3696aae94ac794348e3ed2d80dfe24.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-286f41ecafb95999e8b412fe7faf6906.jpg


Dammsög ur dörren och oljade insidan med linolja:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-2426eb830889f2df66c99ac69edf1156.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-3c861551dbc92dd1cf1ef3dacc296c8b.jpg


Trasig styrrulle till rutmekanism:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-65da1c162a6689c3a4b6ca54dd528f78.jpg


Såga ny glidsko ur skärbräda, borra, testa i skenan och montera på mekanismen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-bc95960fe8756d089f97f2a17e0990ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4aed50d9d37431e0d931de081b9ac62f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-434e1dc1d01088a18bb6574b361e9de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-a4168098f330858ee4b6aae02f59a929.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-46410760a4d05c2ba117b715fa852a3a.jpg


Satte nytt gummi på rutan det gamla var stenhårt och trasigt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-ec189708e10a187e41d2f1e4a0ec1946.jpg


Trasig ventilationsruteväxel:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6edb7afefb64632e8bfbb9640a9ac5eb.jpg


Lagad med buntband och återmonterad i dörren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-16ec9a25e340a538fcd634668708ae4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4565b114a3e739f80ca358b1beee03f7.jpg


Färdig dörr:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-9a8b6c4451905c38adac96243468c0e8.jpg

Nu är det bara tuta och köra igen smile

Senast redigerat av roke (7 april )

roke
1 augusti · 104 Inlägg
#73

Uppdatering.
Har använt bilen mycket i sommar. Den har funkat väldigt bra.
Men sist jag var ute och åkte så började motorn gå dåligt. Kändes som att någon cylinder sluta funka, eller nåt.
Väl hemma så kom jag på att dra ut en tändkabel i taget för att se om något stift inte fick gnista.

Jag börja med att bränna händerna. Varmt runt grenrören när man kört. 

Den första kabeln jag drog i lossade från hattgrejjen som satt kvar på stiftet.....neutral
Bara stänga av motorn och gå in och lägga sig.

Dan efter skruva jag ur alla stift för att se om det var nån skillnad på nåt. Alla såg fina ut utom ett. Det som satt i 7:ans cylinder såg annorlunda ut. Antog då att stift eller kabel till 7:an pajat.
(Jag har ju tidigare nymonterat hela tändsystemet med brytarlöst och ny fördelare mm)

Beställde nya stift och nya kablar till alla cylindrar för att lösa och förebygga och råda bot på problemet.

Bytt alla stift och alla kablar och provkört. Problemet kvarstår. 7:an har ingen gnista. Testa med tändinställningslampan och alla kablar utom 7 får lampan att blinka.

Måste ju vara antingen fördelarlocket eller tändmodulen eller magnetringen som felar??

Nästa steg är att jag ska försöka vrida magnetringen ett halvt varv och starta igen för att se om felet flyttar sig bort från 7:an.

Flyttar felet så är det ju magnetringen. Flyttar sig inte felet så måste det vara fördelarlocket eller tändmodulen eller nåt annat. Håhåjaja.

Passade samtidigt på att beställa filter till luft/olja och bränsle.
Bränslefiltret var ingen billig historia, kosta 1400 på TA. (Jag har tidigare försökt få tag i annat billigare bränslefilter, än det från TA, men inte lyckats få tag i nåt som passar)

Det ser ut som att asken och bränslefiltret kommer från 60-talet. Det kanske det gör, och att det därför är så dyrt?

Återkommer.

Bilder på delarna och skillnaden på tändstiften och motorn och det brytarlösa tändsystemet som har funkat så bra fram till nu.


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-3e92440d92b1f3cf6b3bd8df4c79c89b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-98f852822a23912845fee22d03caaad1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-5e67591488b4655fcac028f0e9009926.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-1f2fa2a7193811ca5ab1787121f7ddb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-d6e937f036980f0f86f4290011a8a592.jpg

Senast redigerat av roke (12 augusti )

roke
6 augusti · 104 Inlägg
#74

Uppdatering.
Plocka bort fördelaren och fann att en utav järn-magnet-grejerna, eller vad det nu är för nåt, hade lossnat från plastringen.
Måste ju vara därför det inte gav gnista till ett av stiften.
Hitta metallbiten och limma tillbaka den i ringen och återmontera och starta men det blev ändå ingen gnista till 7:an. Fattar inte varför.

Beställt ännu ett nytt brytarlöst tändsystem för att se om jag kan få det att funka, fast den här gången ska det bli en modernare sort utan magnetring. 

Förra tändsystemet tror jag jag köpte av mekonomen. Denna nya har jag beställt av TA.
Väntar på att den ska komma.

Bilder på metallbiten som lossnat från magnetringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-c27c2996f6fae12ebfd5693c0768cef8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-660e2fe4a2e27e2631a98274b03dae1c.jpg

roke
7 augusti · 104 Inlägg
#75

Provade att flytta magnetringen närmare elektronikklumpen och då började det komma gnista till alla stift.

Nu går det att köra med bilen i väntan på att jag får hem och kan byta till det nya brytarlösa.

Servade bilen igår.
Bytte olja och filter (olja luft bränsle)
Valde Biltemas 20-50 olja. Tror den blir bra.
Lite trångt att få dit och få tätt bränslefiltret men det gick. Skulle varit bättre plats om jag tagit bort lite grejjor runt i kring men nu gjorde jag inte det.
Klämde ihop bränsleledningarna för att förhindra om det skulle komma bensin den vägen vid bytet.
Sparar det gamla bränslefiltret eftersom det verkar funka och att ett nytt likadant är så dyrt.

Nya ”original” oljefiltret var lite större än det gamla filtret.


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-79f3a17f1e491789099fc23438b7dde3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-9c5eba8040dda9702b92fa77f0c89e2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-934479279ba0f2a0597f9cd056873c7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-e371c6f89c4ba81d0fe858f160fe1cf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-cecbd154ab50831cffbd78ab3669f9c1.jpg

Senast redigerat av roke (12 augusti )

roke
8 augusti · 104 Inlägg
#76

Igår provkörde jag bilen och eftersom den verkade gå så bra, nyservad och fin, så tog vi en sväng in till storstan och crusade runt på smågatorna i sommarvärmen.

Det nya tändsystemet är på väg men jag kommer nog avvakta med bytet ett tag, iallafall så länge nu bilen verkar funka så fint.

Crusing på gator och torg och landsvägskörning i lugnt tempo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-48e66d16a5d8657abf4aab652f173a66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-8ebb595638729f5b7bf42cbe529ba181.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-7274e4f0886f1a9b3b118239c6f3c07f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-8f6d2d9f4542d85c90bf5ce9e2abf2c0.jpg

roke
10 augusti · 104 Inlägg
#77

Nu har jag bytt till det nya tändsystemet.
Jag sparar det andra med magnetring att ha i reserv.

Tändsystemet med magnetring demonterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-65e87e2821bac0a9f506fc0531de20a1.jpg


Det nya utan magnetring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-52e1288966ed91c9ed829a1d1714b620.jpg


Monterat på fördelaren.
Vet i tusan hur den känner av när den ska ge gnista, utan magnetring, men det måste ju vara så att den känner av nockarna på axeln, eller nåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-2767439cdf56222652c94a07378df76c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-d0e8ec3771a9723a8f5b8cdca7f6be5d.jpg


Bättrade på märkningen med vitfärg innan jag återigen ställde in tändningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-843ec89d8ac12123afca29e569819451.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-e4cc3ef972b9165e732bca9ca8214e20.jpg

Dokumenterat lite som minnesstöd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-081854d73f315d21163dc0f35a8727c2.jpg


Provkört och det verkar funka bra.


Såg att bakdäcken är tokslut!
Blir till att beställa nya innan jag kan köra igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-04598b3d76ddc9bdc6b80e089b3c7ab1.jpg

Senast redigerat av roke (10 augusti )

M123
10 augusti · 732 Inlägg
#78

En gammal V8 ska inte ha den där oljan! Du ska ha en med Zink i annars får du mekanisk åverkan på kam och lyftare. Detta är något som verkligen är viktigt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
10 augusti · 732 Inlägg
#79

Här har du en länk i ämnet att läsa angående det ovan nämnda.

https://www.onallcylinders.com/2017/09/ … s-lifters/

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
roke
10 augusti · 104 Inlägg
#80

M123 skrev:
En gammal V8 ska inte ha den där oljan! Du ska ha en med Zink i annars får du mekanisk åverkan på kam och lyftare. Detta är något som verkligen är viktigt.

Ajdå. Menar du det?
Jag trodde den skulle funka bra?
Det står på etiketten att den ska vara lämplig till gamla motorer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-56421ce349cf38c98c8cefd1cd6d7459.jpg

Senast redigerat av roke (12 augusti )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang