Cadillac 68 bruksskicksbevarande

Syftet är att försöka bevara bruksskicket.

roke

  • 38 Följare
  • 22 852 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti
M123
10 augusti · 732 Inlägg
#81

Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Xebers76
10 augusti · 1 335 Inlägg
#82

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Men om man har rullkam OCH katalysator då?

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
M123
10 augusti · 732 Inlägg
#83

Xebers76 skrev:

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Men om man har rullkam OCH katalysator då?

Då är det ju inte behövligt.
Sen om det finns några för eller nackdelar med Zink på rullar det vet jag inte.

Rullarna gör ju så att man har mindre belastning mellan lyftare och kam och samtidigt har man en annan radie.
Sen solid sak nöter ju mot varandra och här kommer Zinket in.

Sen hur vidare det egentligen ligger till med att Zinken och katalysatorn får man nog ställa sig själv.
Bilar konstruerades med katalysator, här vara ju jänkarna väldigt tidiga med det helst i Kalifornien och gått med Zinkolja sedan i början av 70-talet utan att det var något problem att ha båda på en bil.

Däremot är det ju en helt annan sak det här med slitage i en motor där den inte var gjord för.
Det finns mycket att läsa i ämnet och hur kamtillverkare fått stå till svars för något dom egentligen inte kunde rå för då det var att oljetillverkarna plockade bort Zinken utan att informera om detta som då orsakade motorthaverierna.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Xebers76
10 augusti · 1 335 Inlägg
#84

M123 skrev:

Xebers76 skrev:

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Men om man har rullkam OCH katalysator då?

Då är det ju inte behövligt.
Sen om det finns några för eller nackdelar med Zink på rullar det vet jag inte.

Rullarna gör ju så att man har mindre belastning mellan lyftare och kam och samtidigt har man en annan radie.
Sen solid sak nöter ju mot varandra och här kommer Zinket in.

Sen hur vidare det egentligen ligger till med att Zinken och katalysatorn får man nog ställa sig själv.
Bilar konstruerades med katalysator, här vara ju jänkarna väldigt tidiga med det helst i Kalifornien och gått med Zinkolja sedan i början av 70-talet utan att det var något problem att ha båda på en bil.

Däremot är det ju en helt annan sak det här med slitage i en motor där den inte var gjord för.
Det finns mycket att läsa i ämnet och hur kamtillverkare fått stå till svars för något dom egentligen inte kunde rå för då det var att oljetillverkarna plockade bort Zinken utan att informera om detta som då orsakade motorthaverierna.

Jaha då missuppfattade jag dig lol

Men bra info smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
roke
10 augusti · 104 Inlägg
#85

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Okej. Tack för hjälpen.smile
Jag ska byta olja. Jag har kört med Gulf-Classic innan i bilen. Jag tror jag köper sån igen. Den har ju även trevlig tidsenlig plåtdunk som passar bra i trunken.

Senast redigerat av roke (10 augusti )

partyvan
10 augusti · 1 067 Inlägg
#86

Vill du ha en riktigt bra olja med mycket zink så satsa på Sunoco som finns på bla kullagret inte jätte billigt men helt klart värt dom extra kronorna.

https://www.kullagret.com/product/sunoc … torolja-5l

Senast redigerat av partyvan (10 augusti )

Onödigt inlägg^^
roke
11 augusti · 104 Inlägg
#87

partyvan skrev:
Vill du ha en riktigt bra olja med mycket zink så satsa på Sunoco som finns på bla kullagret inte jätte billigt men helt klart värt dom extra kronorna.

https://www.kullagret.com/product/sunoc … torolja-5l

Okej. Tack för tipset.
Jag har kollat upp lite mer nu om oljor.
Verkar vara en djungel och många tycker olika.

Biltemas olja har tillsatt zink och uppfyller alla specifikationer så jag tror nog att den duger.
Vad tror ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-db6f8bf05c5b73bb734142a1cee7c251.jpg

Senast redigerat av roke (11 augusti )

M123
11 augusti · 732 Inlägg
#88

Då hade jag fel angående att den inte hade Zink i sig. Dock är det där en Traktorolja i mina ögon eller något man har i oljekannan.

Jag gör inga mer diskussioner kring just olja här i din tråd, den blir bara tjatig och går ifrån själv det du håller på med bilen.
Dock är det av vikt att använda det bästa smörjmedlet man kan.
Helst på en Cadillac där allt bra nog nära kostar 3 gånger så mycket och är svårt att få tag på mot andra märken.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
roke
11 augusti · 104 Inlägg
#89

M123 skrev:
Då hade jag fel angående att den inte hade Zink i sig. Dock är det där en Traktorolja i mina ögon eller något man har i oljekannan.

Jag gör inga mer diskussioner kring just olja här i din tråd, den blir bara tjatig och går ifrån själv det du håller på med bilen.
Dock är det av vikt att använda det bästa smörjmedlet man kan.
Helst på en Cadillac där allt bra nog nära kostar 3 gånger så mycket och är svårt att få tag på mot andra märken.

smile Okej. Ja, jag har förstått att många tycker olika om oljor. Jag får se hur jag gör. Om jag ska byta eller inte. Men jag tror nog att min bil inte tar skada av oljan jag har i nu.
Kan ju köra med den och byta nästa gång.

Nåja.
Jag har skruvat loss hjulen och passade samtidigt på att blåsa rent och inspektera bromsarna.
Det såg bra ut.
Satte även lite fett i alla nipplar.
Gammal hederlig rundsmörjning smile
Bra med smörjnipplar.
Det finns inte på mina nyare bilar.

Ser ut som att däcken är slut på ytterkanterna. Jag kanske har kört med för lite luft.
Nu flyttade jag de relativt friska framhjulen och satte dem bak så får de nya däcken sitta fram, tänkte jag.

I morgon ska jag kontakta gummiverkstan och se om de kan fixa nya däck.

Däcken som är slut är 225-75 men de andra som jag har kvar är 235-75 så det måste ju bli såna jag ska ha.

Bort med de gamla bakdäcken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-35d20075b2b65011eb0930707b18cc2c.jpg

Slitet däck, båda dakdäcken var lika slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-5ff6484d1f26a5cb4ef6b2cbae34e841.jpg

Renblåsta bromsar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-2c9f2ffe589220dbfe9a64fee0751adc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-2bf338d45c4c62d7d7bd99ff7e4f8a0f.jpg

Smörjning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-14650400bacdc90945e01477bdb038bb.jpg

Framhjulen flyttade bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6d0cf60f75e7212459c0a522f10f2b44.jpg

Senast redigerat av roke (13 augusti )

roke
torsdag 22:22 · 104 Inlägg
#90

Nu har jag 2 nya däck smile
Fick skrubba rätt mycket innan den blåa skyddssmörjan gick bort.
Efter montering åkte vi och fika.

Nya däck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-1bb4afdd632807746794afc133f5cfaf.jpg

Tvätta bort det blåa. (Fick en smärre chock när jag såg att det var blå rand. Men sen förklara killen på gummiverkstan att det ska tvättas bort för att bli vitt)
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-933d71e6d31b757c81940dd94720732a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4b7e1dde1d97599b1932a01d8e95f327.jpg

Montera navkapsel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-7314a4ebb53134fbf4562a503394e44a.jpg

Klart och sen iväg och fika.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-8a4c5d309303b8e5709d3a1b33bd9be9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-ef94035430a44870bdcec8dcece97708.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6b0e9ce3a17a43b2061a2a075dc4999f.jpg

Senast redigerat av roke (torsdag 22:28)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang