Köpråd: Trimvänlig bil med många hk för ca 20000kr

WhiteNight
1 november 2015 ·

Någon som har bra förslag på "sportbil" runt 20k ? har titta lite på Audi S4 och Nissan s13 smile

Mod: Köpråd: Trimvänlig bil med många hk för ca 20000kr, blir din nya rubrik då du ändrat trådens ämne en del.

Sarge
1 november 2015 · 2 337 Inlägg

Nu har jag inte kört just Audi S4, men en A4 andas ju inte sportbil direkt när man sitter i den. S4 går säkert jäkligt bra, men just sportbilskänslan saknas väl lite. Personligen skulle jag tipsa om att försöka hitta en Porsche 924 eller 944 (mest troligt att du hittar en fräsch 924 för de pengarna). Inga raketer om det är det du är ute efter, men bra chassi med mycket körglädje.

WhiteNight
1 november 2015 ·

Okej aa nja har en A4 1.8TQ som jag åker till vardags efter chippet så går den helt okej men..

Okej ska kika vad det är för nån smile

baltis
1 november 2015 · 1 948 Inlägg

En a4 kan aldrig bli en sportbil utan att vara plåtren... inte ens rs4 är en "sportbil" big_smile

Men det var ju inte frågan, vad sägs om en mazda miata? En gammal porsche är bra det också... svårt att hitta något som fungerar för din budget dock.

LÄTT och bakhjulsdriven = sportbil.

WhiteNight
1 november 2015 ·

Ska kolla mazdan

Haha jag omformulera mig då till " En bil med mkt hästar och är trimvänlig" big_smile

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

WhiteNight skrev:
" En bil med mkt hästar och är trimvänlig" big_smile

För 20-30k? Ska den vara timvänlig så bör den ha turbo. O skall trimvänligheten kombineras med myckt hästar från början samt låga timkostnader så finns det få alterntiv till turbo-bilar. Visst en gammal BMW 330i med typ 230 kusar, men den är INTE trimvänlig.

Senast redigerat av dawwe (1 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
WhiteNight
1 november 2015 ·

Bör ej vara bra skick smile men som de ser ut nå lutar de åt S4 om inget bättre förslag rulla in smile

Evildan
1 november 2015 ·

Då kriterierna ändrades så föreslås en 9-5 AERO eller 9-3 AERO?

Om nu inte en Volvo 940, Passat eller e36 är sportigt nog? wink

Nausea Avstängd
1 november 2015 · 598 Inlägg

dawwe skrev:

WhiteNight skrev:
" En bil med mkt hästar och är trimvänlig" big_smile

För 20-30k? Ska den vara timvänlig så bör den ha turbo. O skall trimvänligheten kombineras med myckt hästar från början samt låga timkostnader så finns det få alterntiv till turbo-bilar. Visst en gammal BMW 330i med typ 230 kusar, men den är INTE trimvänlig.

Redan original drar en Saab 9-5 aero med lika  många hk ifrån en 330 för att Saaben har turbo och högre vrid. Trimmar du en sån med steg 3 finns det inte mycket som hänger med. En aero har sportchassi, vilket är nog så viktigt om du vil ha en snabb "sportig" bil och inte vill lägga några tusen till på coilovers m m.

WhiteNight
1 november 2015 ·

hm ska tänka på de smile 940,passat,E36 är bilar som jag absolut inte kan tänka mig wink

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Fast faktum är att av de bilar som nämnts hittills är ju E36 en av de "sportigare" iaf, speciellt om du siktar in dig på en 328i. Saab Aero är ganska pigg, men sportig mja...Dessutom, skitsamma va det är för chassie på bilarna från fabrik, efter 20000 mil är chassiet ändå tvärslut, sen kan det kvitta hur "bra grejerna känns"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
WhiteNight
1 november 2015 ·

E36 skulle jag inte sätta mig i smile E36=gocart kanske fördomsfull nu men de är min uppfattning lol

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Precis, du sa det själv, gocart känsla iaf jämfört med en 9-5 big_smile . Så det du egentligen är ute efter är en likadan bil som din Ådi men annorlunda? Är det inte bättre att lägga pengarna på att trimma Ådin istället?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
WhiteNight
1 november 2015 ·

Sitter ett Steg 1 i den och bilen har gått drygt 32tusen så den känns slut haha..

Plus att jag skulle vilja ha en bil som man kan fixa med i några veckor, alltså inte en bil man måste använda varje dag smile

Ingooo
3 november 2015 · 167 Inlägg

Jag säger Saab 9-5 aero eller 2.3T (mjukare standardchassi) för de pengarna. Enda bilen som enligt mig faller in under dina kriterier för 20k. Dessa bilar behöver inte alls vara tvärslut efter 20000 mil. Men för 20 tkr kan du inte förvänta dig för mycket. Gäller att ha lite tur och skicklighet när du köper bil i dessa prislägen. Har svårt att se andra vettiga alternativ som inte ligger avsevärt högre i pris.

zemet
4 november 2015 · 4 041 Inlägg

Bilar med mycket hk för ganska lite pengar är som tidigare nämnts Saab 9-5 aero.

Några andra bilar som är värt att titta på är Volvo S80 med T6 motorn på 272 hk. Den bör kunna skrämmas upp en bit över 300 hk utan större problem men växellådorna på många av dem är skit så det är något att ha i åtanke. Mycket bil för pengarna dock.

Sedan så är ju Bmw 540 med 285 hk en trevlig bil som ligger inom din budget.

S80n vet jag inte om den ens finns som manuell och bmwn är dom flesta automat men det finns en och annan 6 växlad manuell vilket såklart är mycket trevligt.

Mest hk/krona får du nog i S80n men växellådan är riktigt kass på dom bilarna, det är min erfarenhet iaf.

Bmwn är bilen jag hade lagt mina pengar på, manuell och rwd med en V8a är en trevlig kombination.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Christian S
4 november 2015 · 4 816 Inlägg

zemet skrev:
S80n vet jag inte om den ens finns som manuell.

nej det finns inga manuella S80 T6 (förutom dom provbilarna vi byggde men dom är väll skrotade för länge sedan) , den manuellan lådan försvann även på S80 2,9 (sug 6an) efter ett par år.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
viccoA
4 november 2015 · 3 110 Inlägg

BMW E39 540 alt Jaguar S-Type V8 hade varit mitt val. Bra komfort och lagom acceleration.

S80 T6 är ett sämre alternativ i min värld, sämre chassie, felhjulsdriven och vid inspirerad körning går växellådorna åt i snabb takt. Motorn har dålig hållbarhet vid chippning med.

zemet
12 november 2015 · 4 041 Inlägg

viccoA skrev:
BMW E39 540 alt Jaguar S-Type V8 hade varit mitt val. Bra komfort och lagom acceleration.

S80 T6 är ett sämre alternativ i min värld, sämre chassie, felhjulsdriven och vid inspirerad körning går växellådorna åt i snabb takt. Motorn har dålig hållbarhet vid chippning med.

Håller med helt och hållet.
Men TS verkade ju inte ha något emot FWD och S80 liggare ganska mycket billigare än bmw 540.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
WhiteNight
12 november 2015 ·

Har bytt åt mig en S60 med T5 nuså smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang