Vända på 6½"

D_Xarz
30 juni 2005 · 157 Inlägg

man har ju sett många som har basarna i bagageutrymmet vända med magneten utifrån baslådan, så jag började fundera, hur skulle de bli ifall man vände 6½" midbasarna i framdörren och sen fasvända högtalarkablarna?? tänkte bara, vad finns det för nackdelar? eller är det helt osmart? kommentera!

TT-Avant
30 juni 2005 · 6 851 Inlägg

Spelar nog inte nån större huvudvärk om du vänder dem.Ljudmässigt så blir det ungefär samma. man vänder dem mest för att det är så "cool och inne" att göra så nu. man kan ju bygga lådan någon liter mindre oxå, men mest är det för show..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ma_gag
30 juni 2005 · 12 Inlägg

midbasar är ganska riktningskänsliga vad jag förstått så jag skulle absolut inte vända på dem men prova å se vad som händer.

D_Xarz
30 juni 2005 · 157 Inlägg

ok. jaa, det är just pga det jag tänkte, nämligen att jag inte riktigt får plats me dem "som vanligt" skulle isåfall behöva göra någon slags ställning så att de kommer längre fram, för som det är nu tar de i fönsterrutan om man hissar ner den till max :S

i vilket material bör man göra en "ställning" ifall man vill få ut elementet så att det inte stör fönsterrutan? räcker det med att man gör några järnpinnar som man "hänger upp" elementet med eller bör det vara någonting "heltäckande"?

TT-Avant
30 juni 2005 · 6 851 Inlägg

Nej du kan testa att vända den om du vill..de är inte så känsliga, bara det är tätt mellan bak&fram sidan (riktigt tätt). Man bör inte heller dela dem för djupt då de kan spelas sönder pga. det, OM de inte sitter i en "riktig" låda..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Theo
30 juni 2005 · 859 Inlägg

Är det midbasar eller är det mellanregister? Spelar dom bara midbas skulle jag vända dom, annars vette f*n, någon ljudförbättring blir det ju inte, snarare tvärt om. Men testa är ju inte svårt.

MVH Theo

ma_gag
30 juni 2005 · 12 Inlägg

Hur mycket måste de ut för att inte ta i rutan? Verkar vara ganska vanligt att sätta en mdf/spån-baffel på dörren och klä den med vinyl lr nått. Jag kör midbasen i plastade låder, blir skön snärt i basen.

D_Xarz
30 juni 2005 · 157 Inlägg

Theo skrev:
Är det midbasar eller är det mellanregister? Spelar dom bara midbas skulle jag vända dom, annars vette f*n, någon ljudförbättring blir det ju inte, snarare tvärt om. Men testa är ju inte svårt.

MVH Theo

va e skillnaden på dem? vet inte riktigt, är ett MDS comp. framsystem som jag köpt på rea, fjolårets ver.

jo, kan också tillägga att på delningsfiltret så står det:

input, woofer (?) och tweeter.

så, vad "woofer" betyder vet jag ju då inte, men de e ju endera midbas eller mellanregister. vilket av dem är det?

ma_gag skrev:
Hur mycket måste de ut för att inte ta i rutan? Verkar vara ganska vanligt att sätta en mdf/spån-baffel på dörren och klä den med vinyl lr nått. Jag kör midbasen i plastade låder, blir skön snärt i basen.

de handlar om ca 20-30mm. jo, har funderat på mdf, så imorgon ska jag besöka affären och inhandla lite.

i plastade låder säger du? hur stora är låderna?


Läste också ett tips på någon hemsida som jag hittade igår, nämligen att man skulle fästa plastpåsar bakom elementet, och fylla de med dämpull. är det någonting man borde testa på?

Senast redigerat av D_Xarz (30 juni 2005)

Theo
30 juni 2005 · 859 Inlägg

D_Xarz skrev:
va e skillnaden på dem? vet inte riktigt, är ett MDS comp. framsystem som jag köpt på rea, fjolårets ver.

jo, kan också tillägga att på delningsfiltret så står det:

input, woofer (?) och tweeter.

så, vad "woofer" betyder vet jag ju då inte, men de e ju endera midbas eller mellanregister. vilket av dem är det?

Midbasar spelar vanligen upp till max 200-250hz, medans mellanregister i ett tvåvägskitt vanligen spelar upp till ca. 4kHz. Men mellanregistren spelar ju då även midbas, men det känns fel tycker jag att kalla dem midbasar när dom även spelar mellanregister.

MVH Theo

D_Xarz
30 juni 2005 · 157 Inlägg

Theo skrev:

D_Xarz skrev:
va e skillnaden på dem? vet inte riktigt, är ett MDS comp. framsystem som jag köpt på rea, fjolårets ver.

jo, kan också tillägga att på delningsfiltret så står det:

input, woofer (?) och tweeter.

så, vad "woofer" betyder vet jag ju då inte, men de e ju endera midbas eller mellanregister. vilket av dem är det?

Midbasar spelar vanligen upp till max 200-250hz, medans mellanregister i ett tvåvägskitt vanligen spelar upp till ca. 4kHz. Men mellanregistren spelar ju då även midbas, men det känns fel tycker jag att kalla dem midbasar när dom även spelar mellanregister.

MVH Theo

okej, så en "woofer" är då=?

ma_gag
1 juli 2005 · 12 Inlägg

D_Xarz skrev:
de handlar om ca 20-30mm. jo, har funderat på mdf, så imorgon ska jag besöka affären och inhandla lite.

i plastade låder säger du? hur stora är låderna?

Tror lådorna är på ca 4 liter fulla med dämpull.

D_Xarz skrev:
Läste också ett tips på någon hemsida som jag hittade igår, nämligen att man skulle fästa plastpåsar bakom elementet, och fylla de med dämpull. är det någonting man borde testa på?

Att ha någonting dämpande bakom elementet kan ju vara bra att ha för att få bort eventuella resonanser. Plastpåsen var nog bara till för att fuktskydda eftersom dörrar inte är så täta. Skulle gissa på att det är bättre att dämpa dörrarna med asfaltsmattor eller liknande.

D_Xarz skrev:
okej, så en "woofer" är då=?

På ditt filter betyder woofer mid och neråt.

Senast redigerat av ma_gag (1 juli 2005)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang