3967
Sök

Ford Galaxy går ojämnt och tickar på tomgång?

3 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
Hej allihop,

Jag har en Ford Galaxy från 99 (MK1) med 2.3l bensinmotor.
Den är orkeslös på låga varv samt ger väldigt "orent ljud" och dessutom så tickar den kraftigt.
Jag har spelat in en liten snutt om det kan hjälpa till för felsökningstips..

https://www.youtube.com/watch?v=N1zWl_78Pq0

* Den har tidigare läckt från grenrörspackningen men den är nu bytt.
* Nya tändstift, nya tändspolar och nya tändkablar.
* Inga felkoder/service-lampa.
Senast redigerat av falafel (8 november 2015)

23 Inlägg
13 november 2015
ouff det där låter inte så kul..
hade du ljudet före tändstiftbytet?? är väll det första som dyker upp i huvet.. mitt råd är att skruva ut tändstiften igen och kolla dom/alt skruva i dom gamla igen.. tändstiften kan också ge dej en ide vad som pågår i motorn dom ska va ljusbruna efter ett tids använing.. om 1 eller flera är svart så får man titta på vad det kan bero på (jag förutsätter att tändkablarna sitter som dom ska) dvs rätt ordning/tändföljd ..

om du kan utesluta tändstiften-kablarna/spolarna eller om den var orkeslös/med det ljudet innan du bytte sakerna så har du med all säkerhet något vaj i toppen.. om du har en kompmätare så kolla varje cylinder .. är 1 mycket sämre än dom andra så har du en paj ventil.. är dom jämna i trycket så tror jag det är kamaxeln/allt lagrerna till kamaxeln.. omöligt att säga närmare vad det är utan att veta vad du har gjort/hur det var innan du började..

lycka till
janne

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 347 Inlägg
13 november 2015
Det låter som lagerknack.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

23 Inlägg
13 november 2015
jo kan va lagerna till kammen det skulle förklara att den är orkeslös.. men som sagt hur var den innan du bytte tändstiften.. var den orkeslös då med?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 347 Inlägg
13 november 2015
jannetso skrev:
jo kan va lagerna till kammen det skulle förklara att den är orkeslös.. men som sagt hur var den innan du bytte tändstiften.. var den orkeslös då med?

Jag skulle gissa på vevlagren.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

23 Inlägg
13 november 2015
tyvärr Benny håller inte med.. om den är orkeslös och går ojämt.. då sitter det i toppen såvida han inte har tappat nåt i en cylinder.. som har slagit sönder ett tändstift..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 347 Inlägg
13 november 2015
jannetso skrev:
tyvärr Benny håller inte med.. om den är orkeslös och går ojämt.. då sitter det i toppen såvida han inte har tappat nåt i en cylinder.. som har slagit sönder ett tändstift..

Jaja, vi får kanske se.

/Benny

Min youtubekanal!

23 Inlägg
13 november 2015
japp det gör vi.. med facit i hand så kan alla ha rätt eller fel big_smile

Sök