Volvoglracings smidesgarage

Här presenteras allt vad som smides ihop i mitt garage, just nu byggs egen karossvagga, motorstativ, projektbil och en massa mer på begränsad budget så följ med och se vad man kan göra med relativit enkla medel.
  • 32 Följare
  • 15 050 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 maj 2016
volvoglracing
18 november 2015 · 531 Inlägg

Tanken med tråden var först att endast uppdatera om projektbilen som jag håller på med, en volvo 740 från -87, men eftersom det är ett långtidsprojekt och uppdateringarna blrjade komma alltför sällan så fanns det inte mycket att visa upp. Så då slog tanken mig att jag kan ju visa upp allt det andra också som jag smider ihop så finns det mycket mer att se på så håll till godo med smideriet i volvoglracings garage! big_smile

Först har vi lite info om det som är tänkt med projektbilen som jag håller på med:
-Motor: köps färdig byggd, inga specs ännu.
-Avgassystem: 3" hela vägen, inga ljuddämpare eller katalysator.
-Wastegate: Biltemas 50mm.
-Intercooler: Biltemas 3".
-Tryckrör: 2,5" i aluminium.
-Bränslesystem: Till 99% i rostfritt, egen catchtank, egen designad fuelcell, 12mm bränsleledningar, originalpump + en 044-pump, 3st lågtryckspumpar mellan fuelcell och catchtank.
-Tändsystem: Wasted spark, siliconkablar.
-Motorstyrning: Megasquirt v3.0 (Processor ej fastställ ännu), PLX-bredbandslambda.

-Inredning: Original förutom en sportstol från biltema åt föraren, diverse mätare och en sportratt.
-Kaross: Original, kanske blir nån glasfiberdetalj framdels.
-Krängning: 2mm grövre krängarstag bak och fram.
-Fjädrar och stötdämpare: Oklart.

-Drivlina: M46-låda till en början (ska bytas sen) med förbättrade växlingslägen och custom spak, original kardan med egen hardyskiva, 1031-bakaxel från Volvo 940, originala drivaxlar. Tankarna går även åt en egen 4-link.

Bromsar: Originala, förutom bättre ventilerade skivor samt bättre belägg.
Handbroms: Original parkeringsbroms, blir kanske en hydraulisk handbroms.

Så det borde vara det mesta som jag vet av i dagsläget, kommer att uppdateras med tiden.
Har ni tankar, synpunkter eller rentav förslag/tips angående utrustningen ska ni inte vara blyga att skriva, här mottages både positiv och negativ kritik. Jag har både budget- och lite tidsbrist så saker kommer att fixas/köpas in varefter tid och pengar finns, så ha snälla tålamod. smile Ska försöka uppdatera så ofta jag kan med både bilder och text och jag vill gärna ha mycket kommentarer så känns det mer meningsfullt. tongue

Senast redigerat av volvoglracing (26 april 2016)

TobiasEkstranD
18 november 2015 · 796 Inlägg

måste ha lite motstånd så lika bra o köra med 1 dämpare smile

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
volvoglracing
18 november 2015 · 531 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
måste ha lite motstånd så lika bra o köra med 1 dämpare smile

Jag tror nog turbon tar hand om både det överflödiga ljudet samt det nödvändiga motståndet smile
Men om det blir för mycket ljud blir det en liten dämpare på slutet.

Senast redigerat av volvoglracing (18 november 2015)

TobiasEkstranD
18 november 2015 · 796 Inlägg

volvoglracing skrev:

TobiasEkstranD skrev:
måste ha lite motstånd så lika bra o köra med 1 dämpare smile

Jag tror nog turbon tar hand om både det överflödiga ljudet samt det nödvändiga motståndet smile
Men om det blir för mycket ljud blir det en liten dämpare på slutet.

alla här hemma som är extrem trimmare kör med iaf 1 dämpare måste va lite motstånd åt turbo just saying smile

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
volvoglracing
18 november 2015 · 531 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

volvoglracing skrev:

TobiasEkstranD skrev:
måste ha lite motstånd så lika bra o köra med 1 dämpare smile

Jag tror nog turbon tar hand om både det överflödiga ljudet samt det nödvändiga motståndet smile
Men om det blir för mycket ljud blir det en liten dämpare på slutet.

alla här hemma som är extrem trimmare kör med iaf 1 dämpare måste va lite motstånd åt turbo just saying smile

Okej, nå vi får hur det blir, nog kanske det blir en dämpare smile

TobiasEkstranD
19 november 2015 · 796 Inlägg

volvoglracing skrev:

TobiasEkstranD skrev:

volvoglracing skrev:

Jag tror nog turbon tar hand om både det överflödiga ljudet samt det nödvändiga motståndet smile
Men om det blir för mycket ljud blir det en liten dämpare på slutet.

alla här hemma som är extrem trimmare kör med iaf 1 dämpare måste va lite motstånd åt turbo just saying smile

Okej, nå vi får hur det blir, nog kanske det blir en dämpare smile

samma sak alla serigösa avgas byggare smile kör 1 dämpare

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
PrrAnKK Team Kraftlös
19 november 2015 · 36 Inlägg

Det ska vara så LITE motstånd som möjligt på en turbo bil!
Därför man kan åka med avgaset ut på sidan eller igenom skärmen.
Däremot sug bilar behöver motstånd..
Varför man har ljuddämpare är för ljudet, inget annat

Team Kraftlös #
TobiasEkstranD
19 november 2015 · 796 Inlägg

PrrAnKK skrev:
Det ska vara så LITE motstånd som möjligt på en turbo bil!
Därför man kan åka med avgaset ut på sidan eller igenom skärmen.
Däremot sug bilar behöver motstånd..
Varför man har ljuddämpare är för ljudet, inget annat

typ som dizzel alltså smile inte så insatt i bensinare längre då ja bara bygger diesel nu mera

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
PrrAnKK Team Kraftlös
19 november 2015 · 36 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

PrrAnKK skrev:
Det ska vara så LITE motstånd som möjligt på en turbo bil!
Därför man kan åka med avgaset ut på sidan eller igenom skärmen.
Däremot sug bilar behöver motstånd..
Varför man har ljuddämpare är för ljudet, inget annat

typ som dizzel alltså smile inte så insatt i bensinare längre då ja bara bygger diesel nu mera

Precis! Bara sugmotorer som behöver motstånd smile

Team Kraftlös #
TobiasEkstranD
19 november 2015 · 796 Inlägg

PrrAnKK skrev:

TobiasEkstranD skrev:

PrrAnKK skrev:
Det ska vara så LITE motstånd som möjligt på en turbo bil!
Därför man kan åka med avgaset ut på sidan eller igenom skärmen.
Däremot sug bilar behöver motstånd..
Varför man har ljuddämpare är för ljudet, inget annat

typ som dizzel alltså smile inte så insatt i bensinare längre då ja bara bygger diesel nu mera

Precis! Bara sugmotorer som behöver motstånd smile

ohfan smile men lär sig nå nytt varje dag !

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
werd
19 november 2015 · 349 Inlägg

Sådär ja! Följer smile
Topplocket, "B200f" är det alltså en 530?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
volvoglracing
19 november 2015 · 531 Inlägg

PrrAnKK skrev:
Det ska vara så LITE motstånd som möjligt på en turbo bil!
Därför man kan åka med avgaset ut på sidan eller igenom skärmen.
Däremot sug bilar behöver motstånd..
Varför man har ljuddämpare är för ljudet, inget annat

Då bekräftar det min teori smile

volvoglracing
19 november 2015 · 531 Inlägg

werd skrev:
Sådär ja! Följer smile
Topplocket, "B200f" är det alltså en 530?

Kul med flera som e med, jo det är en 530-topp men utan borrningar för spridare som b230e har. Hade varit fint med en 531-topp men dom e så dyra här i Finland.

Raaasse96
19 november 2015 · 10 Inlägg

ha du hitta na fejl på maskin? elder ere nader maskin du ha skaffa? smile

volvoglracing
19 november 2015 · 531 Inlägg

Raaasse96 skrev:
ha du hitta na fejl på maskin? elder ere nader maskin du ha skaffa? smile

B230E-motorn var i biöen färdigt och så har jag en B200F-motor löst, som reservdels.

Raaasse96
19 november 2015 · 10 Inlägg

volvoglracing skrev:

Raaasse96 skrev:
ha du hitta na fejl på maskin? elder ere nader maskin du ha skaffa? smile

B230E-motorn var i biöen färdigt och så har jag en B200F-motor löst, som reservdels.

jo javeit, men ha gik ju int som a sko tå du köpt a åv me, så fundera ba om du hadd hitta na fejl tongue

PrrAnKK Team Kraftlös
19 november 2015 · 36 Inlägg

volvoglracing skrev:

PrrAnKK skrev:
Det ska vara så LITE motstånd som möjligt på en turbo bil!
Därför man kan åka med avgaset ut på sidan eller igenom skärmen.
Däremot sug bilar behöver motstånd..
Varför man har ljuddämpare är för ljudet, inget annat

Då bekräftar det min teori smile

Bara fråga på om det är något mer som bekymrar dig smile

Team Kraftlös #
volvoglracing
19 november 2015 · 531 Inlägg

Raaasse96 skrev:

volvoglracing skrev:

Raaasse96 skrev:
ha du hitta na fejl på maskin? elder ere nader maskin du ha skaffa? smile

B230E-motorn var i biöen färdigt och så har jag en B200F-motor löst, som reservdels.

jo javeit, men ha gik ju int som a sko tå du köpt a åv me, så fundera ba om du hadd hitta na fejl tongue

jag fick no igång ha en lillan stånd men ja lämna no he såleis å byrja riv ist för ska ju entå ipi smile

volvoglracing
19 november 2015 · 531 Inlägg

PrrAnKK skrev:

volvoglracing skrev:

PrrAnKK skrev:
Det ska vara så LITE motstånd som möjligt på en turbo bil!
Därför man kan åka med avgaset ut på sidan eller igenom skärmen.
Däremot sug bilar behöver motstånd..
Varför man har ljuddämpare är för ljudet, inget annat

Då bekräftar det min teori smile

Bara fråga på om det är något mer som bekymrar dig smile

Det tackar jag för smile

volvoglracing
21 november 2015 · 531 Inlägg

Här kommer första bilduppdateringen så håll till godo gott folk!
En del av bilderna är ganska gamla eftersom jag inte hade nåt garage den första tiden som jag hade bilen så då hände det inte så mycket men nu är det lite mer igång smile

Här gjorde jag en egen adapterfläns mellan TD04-16t-turbon och T3-flänsen som sitter på grenröret jag har tänkt använda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-ab363ce40bac4cafa8c49d8c72460792.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-da6f8119b6cba75c6dafa0b273f3a3a5.jpg

Här kan man se en jämförelse mellan en standard T3-fläns och adpterflänsen, jag hade först tänkt modifiera den där T3-flänsen till den adpterfläns och jag behöver men som ni kan se så var det för lite material på bredden. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-90e1c78699b1e936b029a6e52201e8ec.jpg

Här är adapterflänsen provmonterad på turbo, sitter som ett smäck! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-61ff964b920bdab87d4c1e54d09cd8bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-63dd67467c490bdba7ca862daec1eae3.jpg

Här är hela paketet ihopmonterat, det är det där klracing-grenröret jag har tänkt använda mig av, det har förövrigt blivit planat och flänsen som kommer mot toppen har blivit vänd 180 grader (annars kommer grenröret åt fel håll) och så ska det naturligtvis lindas med avgasbandage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c7b3fc4e8501592166af8622009f4ef0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-ee51b7f6a40a91da1d270ac896101f72.jpg

Turbon provmonterades. Får en relativt bra position med detta grenrör, skulle kanske ha velat ha den lite längre bak men men då kan det bli trångt med en större turbo.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-d7a3d0ffa3ab83b58ef94e3d535d21af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-248afbd0dc8dc97a1250c114d0f00a23.jpg

Köpte denna wastegate (biltemas 50mm) begagnad av en kompis. Den har fått en urputsning inuti samt så har jag tillverkat ena flänsen ny eftersom jag inte fick några med. Ska fixa den andra flänsen också efter hand.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-566b93d388bd665b37357a6edf0ded28.jpg

Ett par flänsar samt lite packningar inhandlades från klracing för att påbörja ett downpipe-bygge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-5c6572cc17964fea6cbcd43fe1893dbc.jpg

Lite 3" avgasdelar inhandlades från biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-292afd69f515564f3068ac348feeb512.jpg

Här är flänsen mot turbon punktad samt de två första svängarna är samman tig:ade. Den första kröken rätar upp vinkeln som turbon har på sitt avgashus för att sedan fortsätta rakt bakåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-9bc4f577180c0a213f1f45395fd74af1.jpg

Andra biten på plats. Här är även flänsen mot turbon helsvetsad, fixade inte tig:en något vidare då ännu så flänsen blev mig:ad istället. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-b179074f453ab6fe04446fee3431adcd.jpg

Här var downpipen färdig svetsad och hade även fått lite färg, fick dock modifieras något i efterhand. Förövrigt så var jag själv nöjd med resultatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-745d6ae58c889c314ad578dcd26b8c7d.jpg

Här hade den slutligen fått lite avgasbandage och var därmed klar. (förutom en lambdasond-infästning som fortfarande saknas) tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-220ccbbedc754580092e256eafc8ff05.jpg

Här blev den provmonterad i bilen, tog dock i lite grann undertill och fick förlängas något, därav sitter flänsarna inte helt mot varandra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-1c6bd1ad0380490e0e7c3ce76523ccd3.jpg

Här är det som ska bli det vidaregånde avgassystemet (kanske nån krök till och ett vbands-skarv).
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-1fffe3f27fa2f511667d871d4c918fe0.jpg

Det byggdes även en egen catchtank i rostfritt på ca. 1.5l.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-33871f189f0f9f8a6035e1c2b7b0d26e.jpg

Och detta blev slutprodukten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-69dca55448694ce20aefb2a9d1180abe.jpg

Här har jag byggt en reläbox innehållandes 3st "belysningsreläer" och kontroll led:s för dessa. Borde gå vid behov att sätta in 3st. till i locket ännu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-17b3911d570f33b6b826341607bb5a11.jpg

Här är en rad rostlagningsbilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-b7b73f3a54bf77cc98531aaf1ec8b544.jpg

Flinta... lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-336b80760de7b6a2758ea058dc06b5a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-52816b7cffca2b4f0628535709e01708.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-6ed45e32d3a2ecaf988f657c8166fc60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-f8b250f1a5f9c1c833e0ec1af48ed7b4.jpg

Sen fick jag iden att bygga shortshift för bekvämare och snabbare växlingar. Så först rev jag ner originalspaken...
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-9f48ef02fee28329db879f50261af129.jpg

En ny spak i aluminium tillverkades (delar med mig av alla mått och metoder om någon vill göra något liknande). Cykelhandtaget (biltemas) är till för backspärren, en kompis gav mig den iden. Saknas bara ett länkage mellan spärranordningen och handtaget så det ska tillverkas vid något tillfälle.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-cd454f95c5fb07ea7a05749be1d55a1d.jpg

Avståndet mellan länkagekulan och växelstagets fäste förlängdes med 30mm för att åstadkomma en större rörelse.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-734e1deecfc58fdac2ea6d190dfbc09a.jpg

Provmontering på växellådan. Här kan man även se att jag förlängt länkagekulans hylsa (30mm), detta för att länkaget annars skulle ta i hardyskivan och för att kunna behålla växelstagets originala längd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-f1d59730df3e8bf2f0fb0800d288cea8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-8a3da32767f14ed2b6e6eaf075a5e093.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-d98f3f39e79e750af3ac624887ed3d4b.jpg

Hittade denna sportstol superbilligt på biltema i samband med en lagertömning, ej fia-godkänd men kommer ändå inte att ta någon banlicens med bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-b91e403b050b96ba85cac860df0b9d2b.jpg

Två extra topplock, det vänstra är det som satt i bilen när jag köpte den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-beb2c6c239d59699cac35603c2e1c992.jpg

Kuggkransen på svänghjulet sönder men har ett annat svänghjul som jag kan använda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-3e7e79c59de9088ef9576b23b718434c.jpg

Tankarmaturen ute, den och originaltanken får ge plats för en fuelcell i rostfritt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-cdac4feae59ea3bcf4746e6336a65b28.jpg

Två st. startmotorer till bilen, båda med startdrevet sönder så blir att försöka få tag i nya sådana.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-1565cdb9bb4f63fce2436d2b529176b8.jpg

Motorn jag ska använda, är utan gas till svetsen så får inte ihop något motorstativ i nuläget men den får ligga där tills vidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-99abdda451b586b37d553e32392ea2be.jpg

Lite helhetsbilder på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-8cd15bd581b7ce32a1577a8f47ff1257.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-3185a6b99689a058c362faf3d07f01d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-2c930592a86c61e1bdaff0b628c85ad0.jpg

Här syns även en fin liten brandsläckare från jula som jag tänkt montera i bilen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-cb9f51e49ae7b8db62ff5d00edabe70b.jpg

En tankarmatur inhandlades till fuelcellen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-9abc938697393058e466f6091b693931.jpg

Två olika kamaxlar jag tänkt köra med, den till vänster är en v-profil och satt färdigt i bilen och den till höger är en a-profil. Jag har tänkt testa båda och se vilken jag tycker har bäst karaktär och funkar bäst ihop med resten av setup:en.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-71e32761c56bed5ca4a615535215dbda.jpg

Om det är något mått eller någon metod som jag har använt på nån av mina egen tillverkade grejjer som ni funderar på så ska ni veta att allt är fritt tillgängligt, bara att fråga!
Det var allt för den här gången, kommentera friskt nu! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang