1738
Sök

MB W210 220CDI vägrar starta efter säkringsunderhåll

135 Inlägg
19 november 2015
Trådstartare
#1
Halloj.
Ja, som rubriken avslöjar så har min nyss inköpta 220cdi automat från -99 helt abrupt lagt av. Fönsterhissarna ville inte röra på sig, så jag bestämde mig för att kolla säkringarna. Efter att ha kontrollerat alla säkringar i säkringsdosan i motorrummet så skulle jag starta, vilket resulterade i två vridningar på nyckeln där lyset vobblade till och något halvtyst knaster hördes, och efter det har bilen varit totalt hopplös att få liv i.

Nyckeln accepteras av rattlåset, går att vrida mellan alla lägen, vrider man till läge 2 så glöder den precis som den ska. MEN, då man vrider till läge 3 så händer absolut ingenting what so ever. BAS ASR och ABS lampan lyser numera också.

Har kollat igenom säkringarna otaliga gånger efter det, sprutat kontaktspray på säkringar, reläer, jord/plus- kontakter osv.
Bytt säkringarna i baksätet, vid styrenheterna och vid förardörren.
Har testat läge N, P och allt däremellan,- fortfarande inget liv.
Bytt batteri till ett fulladdat.
Direktkopplat startmotorn, drar runt men inte ett liv trots läge två på nyckeln.

Bromsljuskontakten verkar vara en vanlig orsak, men jag tycker att den ska fungera då spärren för park-läget försvinner direkt vid tryck på pedalen. BAS ASR och ABS lampan ska tydligen lysa då strömmen varit bortkopplad, och ska "synkas" vid start genom att vrida ratten.

Det enda tips ang att den inte drar på starten är att nyckeln ska synkas likväl efter batteribortfall, då boxarna enligt honom nollställs. Sättet enligt honom var att vrida till läge 1 i 15 sek, vrida av nyckeln, vrida tillbaka till läge 1 i några sekunder och sen ska det vara klart för start. Har ej möjlighet att testa för tillfället, kan någon bekräfta detta eller som vet hur det går till?

Någon som vet någonting överhuvudtaget som kan vara problemet?

/Klubb

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 november 2015
#2
Eftersom allting fungerade innan, så hade jag kollat gnista först och sen soppa, mvh tommen
Säkring till styrbox verkar mistänkt och ev kabel av i säkringsbox i samband med att du rotat där..
Den fungerade ju innan..
Gnista = ström, flåt..
Har du en mätare kan du ju såklart kolla om du har (gnista) på säkringarna..
Senast redigerat av tommen1 (21 november 2015)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 november 2015
#3
Gnistan får man leta läääänge efter eftersom det är en diesel....Jag hade testat med att ladda batteriet...
Edit*: Såg att du testat med fulladdat batteri först nu...Testa med reservnyckeln!
Senast redigerat av dawwe (21 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

135 Inlägg
22 november 2015
Trådstartare
#4
Har tyvärr ingen extranyckel.. Tror dock att problemet ligger i nyckeln, har läst runt och sammanfattat vad det egentligen kan vara som förhindrar start, kollat sakerna en efter en och kommit fram till att problemet förmodligen är antingen tappad kodning i nyckeln i samband med spänningsförlust, alternativt bränd ECU.
Verkar vara mycket skör elektronik i dessa system, som dumt nog är kopplat utan större säkerhetsåtgärder för att förhindra dyra reparationer.

Får felkodsläsaren i slutet av veckan, det kommer nog att ge många svar!


Sök