19 november 2015
Trådstartare
Halloj.
Ja, som rubriken avslöjar så har min nyss inköpta 220cdi automat från -99 helt abrupt lagt av. Fönsterhissarna ville inte röra på sig, så jag bestämde mig för att kolla säkringarna. Efter att ha kontrollerat alla säkringar i säkringsdosan i motorrummet så skulle jag starta, vilket resulterade i två vridningar på nyckeln där lyset vobblade till och något halvtyst knaster hördes, och efter det har bilen varit totalt hopplös att få liv i.
Nyckeln accepteras av rattlåset, går att vrida mellan alla lägen, vrider man till läge 2 så glöder den precis som den ska. MEN, då man vrider till läge 3 så händer absolut ingenting what so ever. BAS ASR och ABS lampan lyser numera också.
Har kollat igenom säkringarna otaliga gånger efter det, sprutat kontaktspray på säkringar, reläer, jord/plus- kontakter osv.
Bytt säkringarna i baksätet, vid styrenheterna och vid förardörren.
Har testat läge N, P och allt däremellan,- fortfarande inget liv.
Bytt batteri till ett fulladdat.
Direktkopplat startmotorn, drar runt men inte ett liv trots läge två på nyckeln.
Bromsljuskontakten verkar vara en vanlig orsak, men jag tycker att den ska fungera då spärren för park-läget försvinner direkt vid tryck på pedalen. BAS ASR och ABS lampan ska tydligen lysa då strömmen varit bortkopplad, och ska "synkas" vid start genom att vrida ratten.
Det enda tips ang att den inte drar på starten är att nyckeln ska synkas likväl efter batteribortfall, då boxarna enligt honom nollställs. Sättet enligt honom var att vrida till läge 1 i 15 sek, vrida av nyckeln, vrida tillbaka till läge 1 i några sekunder och sen ska det vara klart för start. Har ej möjlighet att testa för tillfället, kan någon bekräfta detta eller som vet hur det går till?
Någon som vet någonting överhuvudtaget som kan vara problemet?
/Klubb