A-traktor Volvo 745 -89. B230f 16v.

Mitt första projekt tänkte jag starta då jag tänkte restaurera upp en A-traktor. Den har diverse fel och köptes för en billig peng. Kort info om bilen: Är då en Volvo 745 från -89 med b230f 16v motor. Besiktad och funkar klockrent att köra. Känslan är att den är byggd snabbt på en bondgård då de är riktigt dåligt svetsat och tja ser smått risig ut. Läcker in vatten och diverse problem. En hel del intressanta bilder för den som funderar på att skaffa A-traktor och hur man kan lösa olika problem. Kommer även förklara med bilder osv hur jag byggde min spärr på en m47 låda. Finns dock intressanta grejer för dem som har vanliga bilar och kanske får samma problem som jag har och hur jag löst detta. Mer info finns i tråden!
  • 4 Följare
  • 2 774 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 november 2015
Lindd
19 november 2015 · 1 Inlägg

Mitt första projekt tänkte jag starta då jag tänkte restaurera upp en A-traktor. Den har diverse fel och köptes för en billig peng.

Kort info om bilen: Är då en Volvo 745 från -89 med b230f 16v motor. Besiktad och funkar klockrent att köra. Känslan är att den är byggd snabbt på en bondgård då de är riktigt dåligt svetsat och tja ser smått risig ut. Läcker in vatten och diverse problem.

Problem och fel som kommer fixas och visas i denna tråd:
-Täta den öppningsbara bakrutan då den läcker in vatten.
-Laga alla spackelsprickor och svetsa och spackla nytt då de är extremt dåligt gjord så de läcker även in vatten i kupén där med.
-Bygga spärr på en m47 växellåda.
-Byta ut kylare då den nuvarande är sprucken och läcker ut vatten.
-Kolla över diverse packningar och dylikt då de va något om att de läckte olja någonstans. Säljares idé var att de var oljetrågspackningen som var sönder.
-Byta avgassystem då halva var bortkapat. (antagligen för att de skulle låta som den gick i 300 vad vet jag).
-Bygga ny balja bak på flaket då även den är risigt gjort som fan.
-Hastighetsmätare ur funktion.
-Kolla över AC:n då den ''blåser'' varmt men själva fläkten inte fungerar. Så de blåser inte riktigt utan mest bara kommer ut varm luft.
-Ta bort hela hatthyllan och bygga ny när man ändå håller på.
-Nånstans efter vintern då snön är borta är tanken att den ska slipas ner och lackas om!

Tror det var allt så som man ser är det enklare att räkna upp de som funkar än de som är fel på den. Många undrar sig då vem fan skulle köpa ett sånthär lik rätt ut sagt. Jo eftersom att inte kunskapen finns riktigt om bilar och man har ett intresse att lära sig. Kändes bäst att köpa en risig A-traktor då som man fixat helt själv och kan köra runt stolt i sen! smile

Kan ej lova bra uppdatering men kommer att försöka och tar gärna emot tips och bilder på hur ni löst problemen eller teorier om vad de kan vara.

Tänkte göra en tråd om mitt lilla ombygge på inköpta A-traktorn.
Kör då en A-traktor 745 -89 med B230f 16v motor.
Hackev8
23 november 2015 · 2 121 Inlägg

Läs Reglerna dom kommer ta bort denna Projekt tråd exakt som alla andra A eller epa traktorer tyvärr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang