6416
Sök

Batteri laddar ur sig på VW Passat från 1984.

6 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har ett problem med min VW Passat från 1984. Batteriet laddar ur sig på under en månad, och trots att jag kör längre sträckor.

Problemet började för ett år sedan, när jag bodde uppe i Luleå. En dag var batteriet dött. Inte helt, den drev fortfarande lamporna, men inte tillräckligt för startmotorn. Jag köpte en batteri laddare och ett nytt batteri. Det gick någon månad sen kom problemet tillbaka. Då laddade jag batteriet med laddaren och allting gick som det skulle.
   Men sen två månader sedan har problemet börjat komma mer frekvent. Nu tar det enbart 2-3 veckor för batteriet att ladda ur sig. Jag bytte laddningsregulatorn på inrådan av en annan vis person, och det var tur, för den förra var helt nedsliten. Dock hjälpte det inte. Batteriet laddar fortfarande ur sig.

Några tips och förslag på vad och hur jag ska felsöka?

/Philip
Senast redigerat av Blubbsjik (2 december 2015)

Trucker
1 434 Inlägg
2 december 2015
#2
Dags att byta generator kanske? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
#3
Ja just det, glömde skriva. Generatorn alstrar fortfarande el, 12 volt! Iallafall nu efter att laddningsregulatorn bytts.

Forummoderator
26 574 Inlägg
2 december 2015
#4
Blubbsjik skrev:
Ja just det, glömde skriva. Generatorn alstrar fortfarande el, 12 volt! Iallafall nu efter att laddningsregulatorn bytts.

Fast man vill nog ha mer volt än så för att det ska kännas "ok".
13-14 volt är bättre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 111 Inlägg
2 december 2015
#5
12 volt är för lite!


Trucker
1 434 Inlägg
2 december 2015
#6
Som dom andra säger, 12v är för lite, ska vara 13,7-14v..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
#7
Tack! Ska försöka få igång bilen och mäta igen.

6 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#8
Hej!

Jag har mätt hur mycket volt generatorn alstrar, igen. Det var 13,6 volt inte 12. Så den verkar fungera som den ska. Vad finns det fler för felsökningsalternativ?
Senast redigerat av Blubbsjik (3 december 2015)

Forummoderator
18 383 Inlägg
3 december 2015
#9
Blubbsjik skrev:
Hej!

Jag har mätt hur mycket volt generatorn alstrar, igen. Det var 13,6 volt inte 12. Så den verkar fungera som den ska. Vad finns det fler för felsökningsalternativ?

13,6 duger men är lite i underkant. I synnerhet om du köpte ett nytt gel-batteri. Mätte du på batteriet? Hur mycket kör du varje vecka mer exakt?

Har du mycket förbrukare i bilen? Extraljus, monsterstereo osv.


6 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#10
Hej!

Jag mätte från generatorn inte batteriet. Jag kör 2-3 gånger på vecka någon mil. Minst en gång i månaden kör jag längre, dvs runt 20 mil iallafall. Jag har på extraljus, men som inte används så ofta. Har en liten nätt stereo, men används inte heller så ofta. Jag drar däremot laddning till min iphone från uttaget. Det ska sägas att mitt "cigarettuttag" eller vad det heter, ger ström även om bilen är avstängd.

Idag provade jag att möta hur många volt batteriet gav. Den mätte 12.19v och efter det provade jag att starta bilen. Den fick igång startmotorn, två varv ungefär, sen ingen reaktion. Efter det mätte batteriet 12,09 volt.

6 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#11
Okej, tack! Jag bytte batteri för ett år sedan, men det kan vara det iallafall?

2 366 Inlägg
3 december 2015
#12
Ibland kan batterier ge upp på ett år eller minder tyvärr sad


6 630 Inlägg
3 december 2015
#13
Hej!
Antagligen har du kört med bara batteriet som "drivkälla" i bilen eftersom du säger att laddningsregulatorns kol var helt slut! Det innebär att batteriet inte har fått tillräcklig laddning på ett helt år. Inte undra på att batteriet har tagit slut så snabbt.
Jag köpte ett silverfärgat batteri på Biltema till min 26 år gamla Audi 100 avant 2,0E för mer än tio år sedan och det fungerar perfekt fortfarande. Batterier ska underhållsladdas några gånger om året för att hålla bra. Någon "inteligent laddare " behövs inte utan en gammal enkel laddare funkar bra.

Om du sen vill kolla hur mycket ström bilen drar när den "bara står" så koppla in en universalmeter och mät hur mycket stöm bilen drar.
Mitt batteri i min "sommarbil" en Audi TT  3,2lit roadster (mod 2004)tog slut efter någon månad när bilen stått under höst och vinter första året jag hade bilen och det visade sig att alla system i bilen tillsammans drog ca 40mAh...tillräckligt för att ett nytt 70A AGM batteri skulle bli helt orkeslöst på en och en halv månad.
Senast redigerat av jaka54 (3 december 2015)


Forummoderator
18 383 Inlägg
4 december 2015
#14
Blubbsjik skrev:
Hej!

Jag mätte från generatorn inte batteriet. Jag kör 2-3 gånger på vecka någon mil. Minst en gång i månaden kör jag längre, dvs runt 20 mil iallafall. Jag har på extraljus, men som inte används så ofta. Har en liten nätt stereo, men används inte heller så ofta. Jag drar däremot laddning till min iphone från uttaget. Det ska sägas att mitt "cigarettuttag" eller vad det heter, ger ström även om bilen är avstängd.

Idag provade jag att möta hur många volt batteriet gav. Den mätte 12.19v och efter det provade jag att starta bilen. Den fick igång startmotorn, två varv ungefär, sen ingen reaktion. Efter det mätte batteriet 12,09 volt.

Vid 12,19v är batteriet tokslut. Så inte konstigt att bilen inte startade. Vid varje start tar bilen 1-1,5A. Kan vara mer om din bil behöver veva runt några gånger innan den startar. Med all respekt så har den några år på nacken...
Att "hämta hem" detta kapacitetsuttag tar allt mellan 7-12 minuter beroende på batteri. Om din bil bara laddar 13.6 volt kan du säkerligen dubbla de tiderna.

Ha inte i laddaren till telefonen i bilen när den inte går. Denna hinner suga ut rätt bra på några dagar. När du kör och laddar telefonen så slukar den mer än man tror! En original-laddare hemma skickar iväg 2A till luren. En piratladdare cirka 0,75A. Klockan i bilen brukar vara sparsam. Om du räknar lite så ser du att bilen sakta men säkert drar ut batteriet.

Med ditt sätt att bruka bilen skulle du behöva den normala laddspänningen som ligger på 14-14,4 volt i de flesta bilar. Jag tror problemet ligger där. Den orkar aldrig ladda fullt.

http://www.gp.se/konsument/tester/1.220 … tteri-test
http://www.gp.se/polopoly_fs/1.2201854. … 20webb.pdf

EDIT: Min egen vardagsbil, en Volvo med dieselmotor behöver stödladdas ibland. Nu sålde vi företaget i tisdags men innan dess tog det cirka 6 minuter ner till jobbet. Full värmefläkt, stolsvärme och elbakruta osv. Inte en chans att den hinner med det! Så den laddas en gång varannan vecka över natten. Eller så får den stå och gå när jag är inne och storhandlar på ica. Men sånt fungerar nog bara här ute på "landet" :-)

Du kan köpa en sådan här:
http://www.loggin.se/2015/08/25/starthjalp/

Vi har en i varje bil. Den klarar av att starta en helt död bil. Det är en kompis som säljer dessa så lite partisk där, men vi är nöjda.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (4 december 2015)



Sök