Beskriv din körstil!

ehedman
3 december 2015 · 1 966 Inlägg

Kul tråd, bra läsning.

Undertecknad är 21 år och bor i en stad med knappt 40k invånare.

Har olika körstil beroende på vilken bil jag kör. I min gamla rostholk till Golf tuffar jag oftast på i 100 på 110-väg, detta då det är lite bättre bränsleekonomi samt att det är behagligt att ligga på exakt 3k varv. Kör jag i t.ex. brorsans f.d. steg 1-trimmade 330d går det lätt för fort då acc. 100-200 går (enligt mig) så sjukt snabbt.

60 och nedåt kör jag oftast enligt skyltad hastighet. Över 60 kompenserar jag gärna för felmarginalen i hastighetsmätaren och lägger på lite "moms".

Kör lugnt i stan, hatar folk som inte har koll på reglerna utan alltid ska tveka eller köra som dårar. Som sagt innan är det oftast folk i firmabilar som kör som idioter. Jag är också för obligatoriska tester för åldringar som har väldigt seg reaktionsförmåga och ofta ligger strax ovanför hälften av den skyltade hastigheten.

Senast redigerat av ehedman (4 december 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 december 2015 · 3 730 Inlägg

Powe_R skrev:
Kör alltid i den hastighet som jag känner mig bekväm i. Kör ju mest stad/tätbebyggt samt motorväg, kvällstid stad/tätbebyggt går det ju att hålla över gränsen, dagstid blir det jobbigare.

Letar nästan alltid luckor, genvägar eller vägar med mindre köer (tex genom industriområde, av/påfarter, bussfil osv) under rusningstid.

Ibland glider jag med i rytmen, Men oftast snabbare.

Motorväg ser jag som fri fart. Kör alltid med ett öga i backspegeln, kollar alltid 2 ggr innan filbyte (LÄR ER!) även om det oftast inte kommer bilar farande i 250km/h bör man ha en tanke på att det kan hända, kolla därför spegeln minst två ggr det gör jag. Har aldrig hänt mig att någon helljusblinkat eller behövt ta insidan vid omkörning.

Är 22 år nu, har lugnat ned mig en hel del sedan jag var 18-20 år.

Alla "inbjudningar" till race vid t.ex rödljus eller motorväg tar jag.

Vi verkar vara på samma våglängd...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
simlar
3 december 2015 · 5 526 Inlägg

Håller oftast hastigheterna på 50-väg och lägre, beror på vad trafiksituationen tillåter. Inom stads/byacentrum så håller jag alltid hastigheten.

70-skyltar och högre betyder endast rekommenderad hastighet i mina ögon. Dvs jag kör så fort jag känner är lagom med tanke på vägunderlag och trafiksituation.
Har blivit lite "fartblind" sen jag skaffade Audin då bränsleförbrukningen är så gott som oförändrad oavsett hastighet så kör oftast med moms, ska det ändå skattas på allt annat så kan man lika gärna lägga på "skatt" på hastighetskyltarna också ;P

Så kort och gott, jag kör efter trafksituationen och inte efter lagar och skyltar.

Haft körkort i lite över 4år, kört flertalet olika bilar så har dålig koll på hur mycket jag kört men minst 10000mil utan olyckor och utan några problem med rättsväsendet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Germax
3 december 2015 · 12 086 Inlägg

Efter 10 år med körkort börjar man köra ganska normalt.
En väsentligt skillnad mot när man va yngre är att man numera håller rätt hastighet på landsvägar, med undantag för vissa besvärliga 70 sträckor. Förr va det ju minst 100 vart man än skulle smile
Ser man tillbaka på de två första åren med körkort så kan man nu lätt ifrågasätta om vissa ska ha körkort i den åldern.. smile

Alkeruden
3 december 2015 · 227 Inlägg

Typ rally körstil :-P 
Håller stumt på gasen där det går :-)
men kör lugnt i stats trafik och vid skolor osv...

xeno95
4 december 2015 · 735 Inlägg

Har egentligen två körstilar, jobbar extra som chaufför mestadels i stockholm (Lätt lastbil). I tjänst kör jag defensivt men samtidigt bestämt. Släpper gärna fram folk, fotgängare osv. Men samtidigt är jag bestämd och visar vart jag ska ta vägen. Håller extremt mycket koll i sidospeglar för att slippa klippa cyklister inne i city. Gör endast kraftiga accelerationer vid påfarter och landsvägar. Kör oftast 80-90 på essingeleden.

Kör jag privat så ligger jag alltid 10-20km/h över skyltad hastighet (70-vägar och uppåt), kraftiga accelerationer motorvägar, landsväg. Tittar alltid i döda vinkeln och speglar vid omkörningar (14mil motorväg dagligen). Och bäst av allt så använder jag bilens farthållare!
9000 mil på 2,5 år utan någon trafikförseelse eller olycka

Volvo S70 "Greyline" (1999)
blade
4 december 2015 · 36 Inlägg

För mig varierar det mycket. Är taxichaufför och kör normalt väldigt mjukt när jag har kunder i bilen och är ostressad, möjligen med någon handbromsvändning då och då om kemin verkar stämma (Såklart inte med gamla Agda, 96 år som inte åkt bil sedan 1938, och håller i sig för livet vid 1/10 normalt rattvarv). När jag är själv i bilen går det normalt runt 70 på maktmissbrukssträckorna i stan (40-skyltat på över 1km långa rakor med helt fri sikt), annars riskerar jag att komma sent på mina körningar vilket jag ofta gör ändå. På motorväg är 130 standardhastighet även i småbussarna, och vid körningar på över 20 mil går det sällan under 150.

Det allra värsta jag vet är trafikköer, som ger upphov till svordomsramsor á la Bibeln när man försöker göra ett bra jobb. På andra plats kommer idioter som "hjälper till" att bromsa när de ser att jag vill svänga vänster ut ur en korsning, precis så mötande trafik från andra hållet hinner fram och jag får vänta lika länge till. Och på tredje, gubbar i keps som helt enkelt kör okristligt långsamt. Det blir nästan en sport att se hur nära man kan köra innan man freeridea på deras dragkrokar.

När jag kör privat? Trots att jag har BMW och oftast åker själv går det vanligtvis mycket lugnare, främst för jag inte är totalt sönderstressad. Visst, kan blåsa på ordentligt på motorväg och leka lite om ingen annan är i närheten, but that's about it. Nu har jag visserligen skjutit toppen på E36an så det är ju skit samma iallafall big_smile

Bland märkesspecifika förare är Audiförarna är i min mening de allra bästa. De ligger sällan under 130 på de större vägarna och kör i stort sett aldrig så de hindrar någon. Sämst är KIA-förarna i nästan dött lopp med Toyota. Tar inte alltför sällan 10 sekunder för dem att göra en högersväng trots att de ligger på 5 km/h mitt i korsningarna, och kryper ofta i svaga lutningar även om de har fyrhjulsdrift. Bläh.

AChr
4 december 2015 · 336 Inlägg

Håller rätt hårt på hastighetsbegränsningar inom samhällen, särskilt i närheten av skolor och liknande.
Tar alla tillfällen att trycka till gasen lite extra, och tar gärna kurvor ganska fort. Gör inga ogenomtänkta omkörningar. Ser alltid efter noga så att ingen redan är på väg att köra om mig före, ser till att ha god marginal för mötande trafik och trampar till gaspedalen vänligt men bestämt och susar förbi.

På landsvägar är det oftast väglag, sikt och mängden övriga trafikanter som avgör hur fort det går (Det händer att jag bara kryssar med skyltad hastighet, men oftast gasas det rätt friskt). På motorväg lägger jag gärna på en 10-20 km/h, är det långkörning på gång blir det lite mer. Tummar mer på hastigheten nu än de första två åren med körkort. smile

Ogillar när folk inte ens försöker få trafiken att flyta på. Det går ibland så sjukt långsamt att få kön att börja röra sig när rött slår om till grönt att man undrar om tiden stannat, kan vi inte bara skynda oss så att så många som möjligt hinner komma med innan det blir rött igen? Är det lämpligt att som lastbilschaffis gå ut för omkörning av en annan lastbil just när en bil är på väg att köra om i 130 km/h på en i övrigt tom väg? Är det lönt att sakta ner till 5 km/h för att svänga i en korsning? (Nej, din gamla Hyundai kommer inte välta.)

Generellt sett rätt lugn förutom min nära kontakt med gaspedalen. roll
Kan dock bli rätt förbannad de dagar då jag möter särskilt många idioter på vägen, men det blir inte mer än något högljutt skällsord i bilen...

Senast redigerat av AChr (4 december 2015)

Just turbo power, no real shit.
MariaC
4 december 2015 · 140 Inlägg

Ja min körstil är ganska vänlig och ödmjuk i trafiken även om jag är urusel på att hålla hastigheten kör oftast på tok för fort men har ändå lugnat ner mig mot för några år sedan då jag var näst intill vårdslös i min bilkörning . Har blivit betydligt bättre på att tex hålla avstånd tillframförvarande

Saab 9-5 (2005)
xXSammy
4 december 2015 · 6 572 Inlägg

Beror på vilken humör, musik, passagerare, hur bilen känns ovs.
Har dock aldrig svängt utan att blinka, blinkar även på parkeringen~

Är jag själv så ligger jag gärna i 140 på kurviga 70 vägar smile De ska kännas att man svänger..
Kör jag med kompisar/närstående ligger jag oftast i laglig hastighet, 10-20kmh över ibland beroende på väg/område

Lite jävlig kan jag vara ändå och lägga mig nära folk som ligger under hastighetsbregränsningen i ytterfil, bara för man ska svänga till vänster om 4 korsningar behöver man inte ligga där i 60 och bromsa vid fartkameror (70 väg)

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 december 2015 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:
Beror på vilken humör, musik, passagerare, hur bilen känns ovs.
Har dock aldrig svängt utan att blinka, blinkar även på parkeringen~

Är jag själv så ligger jag gärna i 140 på kurviga 70 vägar smile De ska kännas att man svänger..
Kör jag med kompisar/närstående ligger jag oftast i laglig hastighet, 10-20kmh över ibland beroende på väg/område

Lite jävlig kan jag vara ändå och lägga mig nära folk som ligger under hastighetsbregränsningen i ytterfil, bara för man ska svänga till vänster om 4 korsningar behöver man inte ligga där i 60 och bromsa vid fartkameror (70 väg)

Dedär med att tokblinka för sakens skull stör mig en del... Står du vid ett rödljus med blinker på fast det är rött? Blinkar du ute på bonnvischan utan en trafikant i sikte? Min mor beter sig på liknande vis och skyller på att det sitter i ryggmärgen hehe. Men när någon faktiskt har nytta av informationen så är det inte alls ovanligt att hon glömmer blinka😊

Gruppen "jag måste blinka för annars får jag böter" borde inte köra bil.

Skräckexempel: Kommer in i cirkulationsplats och ska ut på tredje avfarten. Börjar blinka höger redan innan man kommer in i cirkulationen. Eller stollarna som gör samma sak men fortsätter ut på avfarten med vänsterblinkers på. Inte lika farligt men fruktansvärt dumt.

Hellre låta bli att blinka än att blinka fel.
Inget ont mot dig utan vill bara lufta ämnet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ingooo
4 december 2015 · 167 Inlägg

Jag kör med fantasi, alltså att man förstår konsekvenserna av risktagning etc. Jag "busar" endast vid väl valda tillfällen. Det betyder, peppar peppar ta i trä, att jag hittills inte råkat illa ut i trafiken och inga medmänniskor heller. Däremot har jag haft ihjäl åtskilliga djur av olika slag. 34 år och ca 3000 mil per år i snitt. Lite förståndigare blir man allt som regel efter 30. Det är bra att skaffa barn också, det gör att man får perspektiv.

xXSammy
4 december 2015 · 6 572 Inlägg

DiwraZ skrev:
Dedär med att tokblinka för sakens skull stör mig en del... Står du vid ett rödljus med blinker på fast det är rött? Blinkar du ute på bonnvischan utan en trafikant i sikte? Min mor beter sig på liknande vis och skyller på att det sitter i ryggmärgen hehe. Men när någon faktiskt har nytta av informationen så är det inte alls ovanligt att hon glömmer blinka😊

Gruppen "jag måste blinka för annars får jag böter" borde inte köra bil.

Skräckexempel: Kommer in i cirkulationsplats och ska ut på tredje avfarten. Börjar blinka höger redan innan man kommer in i cirkulationen. Eller stollarna som gör samma sak men fortsätter ut på avfarten med vänsterblinkers på. Inte lika farligt men fruktansvärt dumt.

Hellre låta bli att blinka än att blinka fel.
Inget ont mot dig utan vill bara lufta ämnet

Blinkar fast det är tomt på vägen gör jag, men blinka för tidigt i rondeller.. nej du. tongue

De/Dem
DasAuto
4 december 2015 · 2 751 Inlägg

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:
Beror på vilken humör, musik, passagerare, hur bilen känns ovs.
Har dock aldrig svängt utan att blinka, blinkar även på parkeringen~

Är jag själv så ligger jag gärna i 140 på kurviga 70 vägar smile De ska kännas att man svänger..
Kör jag med kompisar/närstående ligger jag oftast i laglig hastighet, 10-20kmh över ibland beroende på väg/område

Lite jävlig kan jag vara ändå och lägga mig nära folk som ligger under hastighetsbregränsningen i ytterfil, bara för man ska svänga till vänster om 4 korsningar behöver man inte ligga där i 60 och bromsa vid fartkameror (70 väg)

Dedär med att tokblinka för sakens skull stör mig en del... Står du vid ett rödljus med blinker på fast det är rött? Blinkar du ute på bonnvischan utan en trafikant i sikte? Min mor beter sig på liknande vis och skyller på att det sitter i ryggmärgen hehe. Men när någon faktiskt har nytta av informationen så är det inte alls ovanligt att hon glömmer blinka😊

Gruppen "jag måste blinka för annars får jag böter" borde inte köra bil.

Skräckexempel: Kommer in i cirkulationsplats och ska ut på tredje avfarten. Börjar blinka höger redan innan man kommer in i cirkulationen. Eller stollarna som gör samma sak men fortsätter ut på avfarten med vänsterblinkers på. Inte lika farligt men fruktansvärt dumt.

Hellre låta bli att blinka än att blinka fel.
Inget ont mot dig utan vill bara lufta ämnet

Håller med, det är ju så himla svårt att lyfta handen mot den spaken asså.
Ser fler och fler som inte blinkar, som rent ut skiter i det. Borde inte köra på vägarna smile
Blinka är något Tysken är väldigt bra på men Svensken väldigt dålig.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Muttley
4 december 2015 ·

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:
Beror på vilken humör, musik, passagerare, hur bilen känns ovs.
Har dock aldrig svängt utan att blinka, blinkar även på parkeringen~

Är jag själv så ligger jag gärna i 140 på kurviga 70 vägar smile De ska kännas att man svänger..
Kör jag med kompisar/närstående ligger jag oftast i laglig hastighet, 10-20kmh över ibland beroende på väg/område

Lite jävlig kan jag vara ändå och lägga mig nära folk som ligger under hastighetsbregränsningen i ytterfil, bara för man ska svänga till vänster om 4 korsningar behöver man inte ligga där i 60 och bromsa vid fartkameror (70 väg)

Dedär med att tokblinka för sakens skull stör mig en del... Står du vid ett rödljus med blinker på fast det är rött? Blinkar du ute på bonnvischan utan en trafikant i sikte? Min mor beter sig på liknande vis och skyller på att det sitter i ryggmärgen hehe. Men när någon faktiskt har nytta av informationen så är det inte alls ovanligt att hon glömmer blinka😊

Gruppen "jag måste blinka för annars får jag böter" borde inte köra bil.

Skräckexempel: Kommer in i cirkulationsplats och ska ut på tredje avfarten. Börjar blinka höger redan innan man kommer in i cirkulationen. Eller stollarna som gör samma sak men fortsätter ut på avfarten med vänsterblinkers på. Inte lika farligt men fruktansvärt dumt.

Hellre låta bli att blinka än att blinka fel.
Inget ont mot dig utan vill bara lufta ämnet

Nyfiken på varför du stör dig på det? Om de blinkar för att de skall åt rätt håll och blinkar rätt i rondeller och allt borde de väl ändå vara okej?
De är mycket bättre än rattblinkers (som blinkar när de väl svänger på ratten) eller inte alls.?

Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2015 · 26 149 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:
Beror på vilken humör, musik, passagerare, hur bilen känns ovs.
Har dock aldrig svängt utan att blinka, blinkar även på parkeringen~

Är jag själv så ligger jag gärna i 140 på kurviga 70 vägar smile De ska kännas att man svänger..
Kör jag med kompisar/närstående ligger jag oftast i laglig hastighet, 10-20kmh över ibland beroende på väg/område

Lite jävlig kan jag vara ändå och lägga mig nära folk som ligger under hastighetsbregränsningen i ytterfil, bara för man ska svänga till vänster om 4 korsningar behöver man inte ligga där i 60 och bromsa vid fartkameror (70 väg)

Dedär med att tokblinka för sakens skull stör mig en del... Står du vid ett rödljus med blinker på fast det är rött? Blinkar du ute på bonnvischan utan en trafikant i sikte? Min mor beter sig på liknande vis och skyller på att det sitter i ryggmärgen hehe. Men när någon faktiskt har nytta av informationen så är det inte alls ovanligt att hon glömmer blinka😊

Gruppen "jag måste blinka för annars får jag böter" borde inte köra bil.

Skräckexempel: Kommer in i cirkulationsplats och ska ut på tredje avfarten. Börjar blinka höger redan innan man kommer in i cirkulationen. Eller stollarna som gör samma sak men fortsätter ut på avfarten med vänsterblinkers på. Inte lika farligt men fruktansvärt dumt.

Hellre låta bli att blinka än att blinka fel.
Inget ont mot dig utan vill bara lufta ämnet

Nyfiken på varför du stör dig på det? Om de blinkar för att de skall åt rätt håll och blinkar rätt i rondeller och allt borde de väl ändå vara okej?
De är mycket bättre än rattblinkers (som blinkar när de väl svänger på ratten) eller inte alls.?

Därför att du ser den nämnda individen blinka och tror att denne skall svänga ut ur cirkulationsplatsen innan dig, men finner dig själv få pallnita när denne fortsätter.
Om inte detta är irriterande så vet jag inte vad.

Till topic:
Själv tror jag att jag är ganska medelmåttig i min körstil. Kör inte för sakta men är inte heller den som skall köra om allt och alla. Blinkar i regel alltid, förutom när det exempelvis är mitt i natten och bara jag i närheten.
Kan gasa men väljer mina tillfällen. Respekterar skolor och dylikt men gasar gärna lite extra på stora öppna vägavsnitt.
Nyttjar inte dimljusen. Anser att dom är lika behövda som cigarettändaren för en ickerökare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Muttley
4 december 2015 ·

Mack skrev:

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Dedär med att tokblinka för sakens skull stör mig en del... Står du vid ett rödljus med blinker på fast det är rött? Blinkar du ute på bonnvischan utan en trafikant i sikte? Min mor beter sig på liknande vis och skyller på att det sitter i ryggmärgen hehe. Men när någon faktiskt har nytta av informationen så är det inte alls ovanligt att hon glömmer blinka😊

Gruppen "jag måste blinka för annars får jag böter" borde inte köra bil.

Skräckexempel: Kommer in i cirkulationsplats och ska ut på tredje avfarten. Börjar blinka höger redan innan man kommer in i cirkulationen. Eller stollarna som gör samma sak men fortsätter ut på avfarten med vänsterblinkers på. Inte lika farligt men fruktansvärt dumt.

Hellre låta bli att blinka än att blinka fel.
Inget ont mot dig utan vill bara lufta ämnet

Nyfiken på varför du stör dig på det? Om de blinkar för att de skall åt rätt håll och blinkar rätt i rondeller och allt borde de väl ändå vara okej?
De är mycket bättre än rattblinkers (som blinkar när de väl svänger på ratten) eller inte alls.?

Därför att du ser den nämnda individen blinka och tror att denne skall svänga ut ur cirkulationsplatsen innan dig, men finner dig själv få pallnita när denne fortsätter.
Om inte detta är irriterande så vet jag inte vad.
.

Ditt svar var inte till mig?

Om de var det ber jag dig göra om och göra rätt.

-jimmy
4 december 2015 · 377 Inlägg

Kör alltid i 100km/h där det är 70,80,90 väg.
På 50 väg blir det 60 och på 30 väg sköter jag mig.

Har klarat mig i 5år än så länge, men en vacker dag får jag nog en bot men då är det bara att betala.

Kör lugnt men över rätt hastighet, om det nu går ihop? Haha

Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2015 · 26 149 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mack skrev:

tkd_rille skrev:
Nyfiken på varför du stör dig på det? Om de blinkar för att de skall åt rätt håll och blinkar rätt i rondeller och allt borde de väl ändå vara okej?
De är mycket bättre än rattblinkers (som blinkar när de väl svänger på ratten) eller inte alls.?

Därför att du ser den nämnda individen blinka och tror att denne skall svänga ut ur cirkulationsplatsen innan dig, men finner dig själv få pallnita när denne fortsätter.
Om inte detta är irriterande så vet jag inte vad.
.

Ditt svar var inte till mig?

Om de var det ber jag dig göra om och göra rätt.

Det var både till dig som ett allmänt tillägg i den befintliga diskussionen.
Men du kanske inte tycker det är irriterande när du får tvärbromsa på grund av andras lathet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Muttley
4 december 2015 ·

Mack skrev:

tkd_rille skrev:

Mack skrev:

Därför att du ser den nämnda individen blinka och tror att denne skall svänga ut ur cirkulationsplatsen innan dig, men finner dig själv få pallnita när denne fortsätter.
Om inte detta är irriterande så vet jag inte vad.
.

Ditt svar var inte till mig?

Om de var det ber jag dig göra om och göra rätt.

Det var både till dig som ett allmänt tillägg i den befintliga diskussionen.
Men du kanske inte tycker det är irriterande när du får tvärbromsa på grund av andras lathet?

De var absolut 0 sammanhang i ditt svar till min fråga.

Om någon blinkar när den står vid ett rödljus och skall svänga i korsningen.  Var kommer rondell in i det hela?  När jag dessutom skrev om man blinkar rätt i rondell.

Jag kan inte minnas att vi har rödljus in i rondeller i Sverige, eller jag har aldrig kört i en sån.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang