Beskriv din körstil!

Xebers76
5 december 2015 · 2 271 Inlägg

Tycker det börjar spåra ur här?

TrafikGud
5 december 2015 · 2 Inlägg

Man 37år snittar antagligen 7'000-10'000mil om året.
Haft körkort sedan jag var 20år och har kört allt möjligt regelbundet i trafiken sedan jag var 16år.

Min devis har alltid varit att "Full gas spar tid och är mycket roligare"
Men man växer med åren så det går inte riktigt lika fort längre.
Kör för övrigt alltid lite lugnare med passagerare i bilen.

Håller mig till små långsamma motorcyklar av hälsoskäl.
Sista cykeln var en virago 535 och den sladdade jag runt på grusvägarna som med en puch dakota smile

Kör ecodriving när jag jobbar som lastbilschaufför sparar fantastiskt mycket bränsle och kostar mindre tid än man tror. Riktigt mjukt och ofta så håller jag hastigheten också.

I personbilen tror jag inte att jag någonsin brytt mig om hastghetsbegränsningen.

Min passat går bäst i 165km/h på motorvägen medans polon går bäst vid 130km/h.
Och man mår bra i själen om man har sladd lite då och då.

30km/h 24/7 utanför en skola är helt förkastligt särskilt om det är både fri sikt och staket utan grindar.
Det är oerhört sällan det är barn där kl23 en fredagskväll eller 06 på en söndag.

Blir fortfarande vansinnig när det är en svensson i en personbil som tycker att när det är en fil på två+ett vägarna så åker man bara i 65 men när det är två filer då vågar man sig upp i 85 precis lagom så att man inte kommer om med lastbilen. Dom jävlarna borde skjutas!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 december 2015 · 3 730 Inlägg

Xebers76 skrev:
Tycker det börjar spåra ur här?

Konflikträdd?? Man får tycka olika och uttrycka sin åsikt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
MammDiin
5 december 2015 · 2 019 Inlägg

TrafikGud skrev:
Man 37år snittar antagligen 7'000-10'000mil om året.
Haft körkort sedan jag var 20år och har kört allt möjligt regelbundet i trafiken sedan jag var 16år.

Min devis har alltid varit att "Full gas spar tid och är mycket roligare"
Men man växer med åren så det går inte riktigt lika fort längre.
Kör för övrigt alltid lite lugnare med passagerare i bilen.

Håller mig till små långsamma motorcyklar av hälsoskäl.
Sista cykeln var en virago 535 och den sladdade jag runt på grusvägarna som med en puch dakota smile

Kör ecodriving när jag jobbar som lastbilschaufför sparar fantastiskt mycket bränsle och kostar mindre tid än man tror. Riktigt mjukt och ofta så håller jag hastigheten också.

I personbilen tror jag inte att jag någonsin brytt mig om hastghetsbegränsningen.

Min passat går bäst i 165km/h på motorvägen medans polon går bäst vid 130km/h.
Och man mår bra i själen om man har sladd lite då och då.

30km/h 24/7 utanför en skola är helt förkastligt särskilt om det är både fri sikt och staket utan grindar.
Det är oerhört sällan det är barn där kl23 en fredagskväll eller 06 på en söndag.

Blir fortfarande vansinnig när det är en svensson i en personbil som tycker att när det är en fil på två+ett vägarna så åker man bara i 65 men när det är två filer då vågar man sig upp i 85 precis lagom så att man inte kommer om med lastbilen. Dom jävlarna borde skjutas!

Ja det där att bilar gasar på när man ska köra förbi med lastbil är störande.
Körde en gång efter en bil i närmare 20 km på krokig väg och bilen pendlade mellan 65 och 75 fastän det var
80-väg.
Då senare när det kom en lååång raksträcka så tänkte jag att jag kör om och gasade upp till 89 som spärren är på, men det gick nästan hela raksträckan innan jag var förbi och körde säkert kilometern på andra sidan efter att jag passerat honom med nosen av lastbilen och han tydligt borde ha märkt att det är någon som ska förbi.
Och om inte föraren var blind, vilket jag tvivlar på när han hållits på vägen i 20 kilometer så måste han ju helt enkelt ha jävlats med mig av någon konstig anledning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2015 · 17 483 Inlägg

TrafikGud skrev:
Man 37år snittar antagligen 7'000-10'000mil om året.
Haft körkort sedan jag var 20år och har kört allt möjligt regelbundet i trafiken sedan jag var 16år.

Min devis har alltid varit att "Full gas spar tid och är mycket roligare"
Men man växer med åren så det går inte riktigt lika fort längre.
Kör för övrigt alltid lite lugnare med passagerare i bilen.

Håller mig till små långsamma motorcyklar av hälsoskäl.
Sista cykeln var en virago 535 och den sladdade jag runt på grusvägarna som med en puch dakota smile

Kör ecodriving när jag jobbar som lastbilschaufför sparar fantastiskt mycket bränsle och kostar mindre tid än man tror. Riktigt mjukt och ofta så håller jag hastigheten också.

I personbilen tror jag inte att jag någonsin brytt mig om hastghetsbegränsningen.

Min passat går bäst i 165km/h på motorvägen medans polon går bäst vid 130km/h.
Och man mår bra i själen om man har sladd lite då och då.

30km/h 24/7 utanför en skola är helt förkastligt särskilt om det är både fri sikt och staket utan grindar.
Det är oerhört sällan det är barn där kl23 en fredagskväll eller 06 på en söndag.

Blir fortfarande vansinnig när det är en svensson i en personbil som tycker att när det är en fil på två+ett vägarna så åker man bara i 65 men när det är två filer då vågar man sig upp i 85 precis lagom så att man inte kommer om med lastbilen. Dom jävlarna borde skjutas!

Eh? Du har och lever på ditt trafikkort och kör i 165 km/h på motorvägen med personbilen? Och kallar dig för trafikgud?

EDIT: Se nhar jag respekt för yrekstrafik, de vill ogärna sakta farten då de är deras levebröd vilket jag ser till men är du inte rädd om kortet?

Senast redigerat av Hybridsmurfen (5 december 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
5 december 2015 · 8 864 Inlägg

Jag anpassar mitt körsätt efter rådande omständigheter, finns ingen anledning att jaga upp sig på folk som inte använder blinkers, kör sakta eller för fort.
Finns viktigare saker att lägga energi på än vad andra gör eller inte gör i trafiken.


(Har kört lite över 200 000 mil)

Senast redigerat av Hamilton (6 december 2015)

Fotograf på tierpidag.se
Mervolic Yawn...
5 december 2015 · 3 151 Inlägg

26 år, tappade räkningen för nåt år sen hur långt jag kört, men börjar nog närma sig 25 tusen nu.

Kör gärna i mörker, är då noga med att blända av i tid. Oftast bländar jag av direkt den mötande bländar av (om det inte uppenbarligen är överdrivet långt bort), och ser till att inte lysa på andra framför i onödan. Stör mig otroligt på folk som tänder helljus 10-20 meter innan mötet.

Kan gasa på ordentligt ibland, men aldrig i tät trafik och inte på riskfyllda sträckor med dålig sikt. I övrigt brukar jag köra 10 km/h över hastigheten, om inte väder eller tät trafik påverkar.

Stör mig inte på folk som använder blinkers rätt, även om det "är onödigt"... Värre med dom som inte använder blinkers rätt.

Kör i övrigt ganska aggressivt, men håller avstånd och trafikregler. Högerregeln, vilket verkar vara ovanligt att tillämpa i min närmaste stad (Östersund), tillämpar jag flitigt och stannar alltid vid stopplikt.

På vintern har jag en ovana att köra mer på sidan än rakt framåt, men riskerar aldrig andra människor eller fordon.

Har aldrig varit i en trafikolycka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2015 · 17 483 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag anpassar mitt körsätt efter rådande omständigheter, finns ingen anledning att jaga upp sig på folk som inte använder blinkers, kör sakta eller för fort.
Finns viktigare saker att lägga energi på än vad andra gör eller inte gör i trafiken.

Mycket bra inställning! Passar det inte hur personen framför kör så kör man om eller lägger sig långt bakom. Jag har förvisso under mina 23 år med körkort "hittat" ett rådjur men i övrigt ok.

(I mitt fall +100´000 mil)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 december 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:
Jag anpassar mitt körsätt efter rådande omständigheter, finns ingen anledning att jaga upp sig på folk som inte använder blinkers, kör sakta eller för fort.
Finns viktigare saker att lägga energi på än vad andra gör eller inte gör i trafiken.

Mycket bra inställning! Passar det inte hur personen framför kör så kör man om eller lägger sig långt bakom. Jag har förvisso under mina 23 år med körkort "hittat" ett rådjur men i övrigt ok.

Nähäääru... Om du hamnar bakom ett rikspucko eller dement som inte insett att det befinner sig utanför ladugårdsbacken utan att ta minska hänsyn till övrig trafik genom att praktisera centrerad vänstertrafik, läs "slicka mitten". 70väg, 55km/h... Lägger du dig på behörigt avstånd och bara gillar läget när omkörningsmöjlighet ev ges? Isf har du en ängels tålamod. Inget man kan begära av genomsnittstrafikanten

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2015 · 17 483 Inlägg

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:
Jag anpassar mitt körsätt efter rådande omständigheter, finns ingen anledning att jaga upp sig på folk som inte använder blinkers, kör sakta eller för fort.
Finns viktigare saker att lägga energi på än vad andra gör eller inte gör i trafiken.

Mycket bra inställning! Passar det inte hur personen framför kör så kör man om eller lägger sig långt bakom. Jag har förvisso under mina 23 år med körkort "hittat" ett rådjur men i övrigt ok.

Nähäääru... Om du hamnar bakom ett rikspucko eller dement som inte insett att det befinner sig utanför ladugårdsbacken utan att ta minska hänsyn till övrig trafik genom att praktisera centrerad vänstertrafik, läs "slicka mitten". 70väg, 55km/h... Lägger du dig på behörigt avstånd och bara gillar läget när omkörningsmöjlighet ev ges? Isf har du en ängels tålamod. Inget man kan begära av genomsnittstrafikanten

Jag har en ängels tålamod då. Men visst har vi en sådan dam i en blå Swift anno -90 som kanske inte borde vara ute på vägarna... Nu har jag ju dashcam så video kommer säkerligen inom ett antal månader, hon kör mer sällan nu. Henne kör man inte om utan dödslängtan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 december 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Mycket bra inställning! Passar det inte hur personen framför kör så kör man om eller lägger sig långt bakom. Jag har förvisso under mina 23 år med körkort "hittat" ett rådjur men i övrigt ok.

Nähäääru... Om du hamnar bakom ett rikspucko eller dement som inte insett att det befinner sig utanför ladugårdsbacken utan att ta minska hänsyn till övrig trafik genom att praktisera centrerad vänstertrafik, läs "slicka mitten". 70väg, 55km/h... Lägger du dig på behörigt avstånd och bara gillar läget när omkörningsmöjlighet ev ges? Isf har du en ängels tålamod. Inget man kan begära av genomsnittstrafikanten

Jag har en ängels tålamod då. Men visst har vi en sådan dam i en blå Swift anno -90 som kanske inte borde vara ute på vägarna... Nu har jag ju dashcam så video kommer säkerligen inom ett antal månader, hon kör mer sällan nu. Henne kör man inte om utan dödslängtan.

Ska vi ha sådana på vägen? Jag är väldigt svart/vit i mitt tankesätt men nån jävla ordning får det vara. Varför ska trafiken, som är det farligaste "svensson" ägnar sig åt vara dränkt i förståelse och acceptans mot oskickliga, läs klantskallar...?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hamilton
6 december 2015 · 8 864 Inlägg

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

Nähäääru... Om du hamnar bakom ett rikspucko eller dement som inte insett att det befinner sig utanför ladugårdsbacken utan att ta minska hänsyn till övrig trafik genom att praktisera centrerad vänstertrafik, läs "slicka mitten". 70väg, 55km/h... Lägger du dig på behörigt avstånd och bara gillar läget när omkörningsmöjlighet ev ges? Isf har du en ängels tålamod. Inget man kan begära av genomsnittstrafikanten

Jag har en ängels tålamod då. Men visst har vi en sådan dam i en blå Swift anno -90 som kanske inte borde vara ute på vägarna... Nu har jag ju dashcam så video kommer säkerligen inom ett antal månader, hon kör mer sällan nu. Henne kör man inte om utan dödslängtan.

Ska vi ha sådana på vägen? Jag är väldigt svart/vit i mitt tankesätt men nån jävla ordning får det vara. Varför ska trafiken, som är det farligaste "svensson" ägnar sig åt vara dränkt i förståelse och acceptans mot oskickliga, läs klantskallar...?

Kanske för att du är en av dom inom en snar framtid?

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2015 · 17 483 Inlägg

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

Nähäääru... Om du hamnar bakom ett rikspucko eller dement som inte insett att det befinner sig utanför ladugårdsbacken utan att ta minska hänsyn till övrig trafik genom att praktisera centrerad vänstertrafik, läs "slicka mitten". 70väg, 55km/h... Lägger du dig på behörigt avstånd och bara gillar läget när omkörningsmöjlighet ev ges? Isf har du en ängels tålamod. Inget man kan begära av genomsnittstrafikanten

Jag har en ängels tålamod då. Men visst har vi en sådan dam i en blå Swift anno -90 som kanske inte borde vara ute på vägarna... Nu har jag ju dashcam så video kommer säkerligen inom ett antal månader, hon kör mer sällan nu. Henne kör man inte om utan dödslängtan.

Ska vi ha sådana på vägen? Jag är väldigt svart/vit i mitt tankesätt men nån jävla ordning får det vara. Varför ska trafiken, som är det farligaste "svensson" ägnar sig åt vara dränkt i förståelse och acceptans mot oskickliga, läs klantskallar...?

Givetvis tycker jag damen borde sluta köra. Men vad ska man göra? Hon har ju klarat sig mycket tack vare skickliga trafikanter. Första bästa "Jag-är-25-år-och-kan-fan-köra-bil" Så smäller det. Men vad göra? Svårt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 december 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jag har en ängels tålamod då. Men visst har vi en sådan dam i en blå Swift anno -90 som kanske inte borde vara ute på vägarna... Nu har jag ju dashcam så video kommer säkerligen inom ett antal månader, hon kör mer sällan nu. Henne kör man inte om utan dödslängtan.

Ska vi ha sådana på vägen? Jag är väldigt svart/vit i mitt tankesätt men nån jävla ordning får det vara. Varför ska trafiken, som är det farligaste "svensson" ägnar sig åt vara dränkt i förståelse och acceptans mot oskickliga, läs klantskallar...?

Givetvis tycker jag damen borde sluta köra. Men vad ska man göra? Hon har ju klarat sig mycket tack vare skickliga trafikanter. Första bästa "Jag-är-25-år-och-kan-fan-köra-bil" Så smäller det. Men vad göra? Svårt.

Det ska bli svårare att få körkort och lättare att bli av med. Mycket enkelt tycker jag. Jag ser inte bilkörning som en rättighet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
IceEyes Varningar: För många..
6 december 2015 · 2 552 Inlägg

Är dålig på att hålla hastigheten där det råder 30 och 110.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TrafikGud
6 december 2015 · 2 Inlägg

Eh? Du har och lever på ditt trafikkort och kör i 165 km/h på motorvägen med personbilen? Och kallar dig för trafikgud?

EDIT: Se nhar jag respekt för yrekstrafik, de vill ogärna sakta farten då de är deras levebröd vilket jag ser till men är du inte rädd om kortet?

Äsch nicket här blev bara för att Gud var upptaget och jag ville ha något som stog ut lite.
Jag är för övrigt ateist.

Jo jag är rädd om körkortet och har under alla år bara fått en hastighetsbot nämligen 96km/h på 90 sträcka.
Kostade 1500kr.

Men man blir väl van med vad man tittar efter, antigen så ser jag poliserna före dom ser mig eller så skiter dom i mig för att dom ser att det går ganska bra ändå.

Och håller man högre hastighet än alla andra mest hela tiden så blir man dessutom väldigt uppmärksam på hur andra beter sig.
Som norrmän, dom tittar aldrig i spegeln innan dom svänger ut sen ligger dom kvar i vänsterfilen jättelänge.

Och vi yrkeschaufförer är ofta stressade.
Jag lotsar nästan uteslutande och då gäller det att ligga på.
Dom vanligaste begränsningarna är oförståelse när man lastar/lossar, det är precis som att det finns hur mycket tid som helst, vissa ställen går dom på rast mitt i lastningen. Den stressen tar man tyvärr ofta med sig ut i trafiken.
Tänk då att dagis stänger vid ett exakt klockslag och att färdskrivaren bestämmer om du hinner hem eller om du måste stanna 45 minuter.
Då är det lätt hänt att det kommer en svordom när man blir kvar vid ett rödljus bara för att bilen framför måste sms:a klart.

Och det där med blinkers så gäller väl fortfarande "Blicken pilen filen"

aricharliegold Avstängd
11 december 2015 · 84 Inlägg

Är 19 år gammal och har haft mitt körkort i ungefär ett år nu. Jag är väl den typiska ungdomen, tar lite för stora risker ibland och kör ofta liiiite för snabbt. Dock försöker jag alltid ta det lugnt när det är mycket trafik runt omkring. Gäller att läsa av omgivningen.

Samma gäller nära skolor och tätbebyggda områden, då ska det köras lugnt. Om jag däremot kommer ut på en tom väg så är det gasen i botten som gäller. Försöker dock alltid hålla mig under körkortsgränsen.

Det är självklart väldigt kul att tävla med andra bilister vid rödljus också, dock så har min stackars Mitsubishi med 112hk aldrig vunnit.. sad

BornZombie
11 december 2015 · 193 Inlägg

Är ganska duktig på att ”ta plats” i trafiken, men absolut inte ett svin ute på vägar, byter gärna fil i stadstrafik för att ta mig fram, men även duktig på att släppa folk fram när köerna är som värst. Håller alltid hastighetsbegränsningen i 30-50 zon, 70 – 120 kör jag oftast 10-20 över hastighetsbegränsningen med farthållaren på (om trafikrytmen tillåter det), dock ganska duktig på att använda min höger fot och kan få för mig att dra upp i 240 bara för att man kan – inte dock i rusningstrafiken.

Åker man längre sträckor är jag oftast den som aldrig blir omkörd (farsan som har sagt det väldigt många gånger), har dock lugnat mig rejält på den fronten dem senaste ett par åren. Är annars duktig på att följa reglerna, blinkar alltid, kör aldrig om sikten inte är fri, stör mig otroligt mycket på folk som skiter i högerregel, inte blinkar ur rondeller eller inte kan placera bilen i rätt körfil när de kör i en rondell (allt som väldigt många av mina kära medtrafikanter i Östersund är otroligt dåliga på), tutar gärna för att visa missnöje.

Är den som i 95% av möten bländar av först, ”varnar” en gång med att blinka med helljuset snällt efter några sekunder om den mötande inte har bländat av, bländar den mötande inte av efter ”varningen” drar jag på med allt jag har – kan en vara svin, kan jag vara svin tillbaks. 

Har annars kört en del i Europa, trivs betydligt mer att köra i utlandet då trafikrytmen passar mig mer, märkt också att jag blir betydligt lugnare bakom ratten då, speciellt om man ska köra i Tyskland, folk verkar våga ta mer plats i trafiken, men är ändå fullt trafikmedvetna och vet vad som är ”tillåtet” och vad som inte är - tack vare det fungerar allting på ett annat sätt.

//EDIT - kan dock vara ett svin på stora vägar ibland om folk kör alldeles för sakta - kan hända att jag ligger allt för nära, tycker att om man inte är kapabel att framföra ett fordon ute på stora vägen i 90-100 i timmen bör man fundera på att åka kollektivt istället. Detta gör jag dock inte när det råder vinterväglag, men även då kan man sitta svära en del, och tycka att det hade underlättat om sådana lämnade bilen hemma och åkte kollektivt istället.

Senast redigerat av BornZombie (11 december 2015)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
trubbelturbo
11 december 2015 · 1 460 Inlägg

Just det där med att inte blända av i tid irriterar jag mig något fruktansvärt på. Jag har för vana att alltid blända av INNAN mötet.

Tröttsamt när man exempelvis närmar sig ett krön där det oftast är väldigt lätt att bedöma när mötande bil dyker upp. Ändå, trots att man själv bländar av någon sekund innan man mötet, så väntar nästan alltid mötande bil med att blända av tills någon/några sekunder efter att man fått syn på varandra. Då bli' ja arg! mad. Särskilt om bilen man möter har några monster-10000w-xenon-extraljus i fronten som denne vill visa upp...

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
M123
12 december 2015 · 962 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Just det där med att inte blända av i tid irriterar jag mig något fruktansvärt på. Jag har för vana att alltid blända av INNAN mötet.

Tröttsamt när man exempelvis närmar sig ett krön där det oftast är väldigt lätt att bedöma när mötande bil dyker upp. Ändå, trots att man själv bländar av någon sekund innan man mötet, så väntar nästan alltid mötande bil med att blända av tills någon/några sekunder efter att man fått syn på varandra. Då bli' ja arg! mad. Särskilt om bilen man möter har några monster-10000w-xenon-extraljus i fronten som denne vill visa upp...

Kan vara så att dom du möter inte ser ditt lyse pga deras är så pass starkt och inte ser dig förrän dom ser strålkastarna, men för den delen säger jag inte att det är okej att bländas. Bästa hade varit om det var lagkrav vid krön att inte få använd helljuset,  hade vara ett problem mindre i trafiken. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang