Saab 90 från -86 ska gå från dumpad till ögongodis

Baby Blå ska fixas, fräschas upp och originalpimpas..! Jag har alltid drömt om att äga en Saab, men vet inte mycket om dom så råd och tips tas emot med öppna armar!
  • 39 Följare
  • 18 453 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 augusti 2018
mallimalli
10 december 2015 · 36 Inlägg

Hallå!

Det har bytts bilar i mitt liv, men nu hoppas jag att denna pärlan har kommit för att stanna!

"Baby Blå" kallas min Saab från 1986, vi införskaffade den i tisdags kväll för otroliga 3500 riksdaler!
Ingen rost undertill, prickar i lacken, avställd i 2 år pga av 2a på parkeringsbroms, backspegeln lossnade på vägen hem, kylaren funkar inte, förarrutan går varken upp eller ner och hål i avgasröret.

Men men, för 3500 kr plus att den blir veteranare (och därmed skattefri, yay!) nästa månad så kan småfelen vara värt det cool

Så idag hade vi (jag + fästman) införskaffat en kylargivare, ett luftfilter och x antal glödlampor och värdet höjdes med några tusenlappar big_smile

Bilder kommer i nästa inlägg!

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
10 december 2015 · 36 Inlägg

Här är en bild på den gamla kylfläktsgivaren, vet inte varför jag tar med det, men ni får den iaf tongue
Det satt INTE som berget, så tack för det Baby Blå wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-d6e8162c6230a1312b86a99d88de0abf.jpg


Och här är bilder på det gamla och det nya luftfiltret! Fräscht!

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-61c0f8668d87e38b8fcd04f32eeddda3.jpg

Jag hittade fågelfrön i mitt luftfilter!

Nu ställer jag en fråga till eventuella förljare: Vad har ni hittat i era bilar när ni städat/bytt delar? big_smile

Imån ska vi (olagligen, eftersom den inte är påställd än + obesiktigad) köra den till min svärmorfars varmgarage och byta olja och oljefilter och spänna handbromsen, sen ev kolla upp förarfönstret och hålet i avgasröret.

Vad tycker ni, ska jag bara gummitejpa hålet med gun gum, muffa det, eller svetsa igen hålet?

Senast redigerat av mallimalli (10 december 2015)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Roadblock
10 december 2015 · 157 Inlägg

Jag o polaren städade motorutrymmet på min Audi a6 Quattro o hittade där ett ekollon som hade slagit rot bland alla ruttna löv lol

Dras till sletna vrak x)
Mew
10 december 2015 · 2 160 Inlägg

Typ 50 små plastdiamanter och glassplitter anno 1997 (när bilen var 1 år gammal!) under baksätet. tongue

http://i.imgur.com/Ro8dDKx.jpg

Åh, och en liten kula, och ett chips. Det var gott.

Senast redigerat av Mew (10 december 2015)

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
11 december 2015 · 472 Inlägg

Alltid spännande och lyfta på baksäten! tongue Kul projekt iaf!

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Xebers76
11 december 2015 · 2 266 Inlägg

Ska följas smile

Xebers76
11 december 2015 · 2 266 Inlägg

Det märkligaste jag hittat är ett hänglås inne i instrumentpanelen (bakom radion) tongue

mallimalli
11 december 2015 · 36 Inlägg

Ny uppdatering!

Idag bytte vi bla fönstervevsmekanismen, här är en bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-1987fa1965c5b84e04ed962ec55316bc.jpg

Lägg märke till det icke-upprostade fästet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-ecc361657657efb519bb4d9a6606a217.jpg

Så nu funkar min fönstervev! Kanske slutar det imma igen när jag kör? lol

Sen bytte vi olja och oljefilter; jätte mysig svart olja mot ny, fin, genomskinlig! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-0a9e9538b4ed98dc0d0068ff87d6e291.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-591586b4477f23a593e7d02db5d00545.jpg

Och SEN..! Sen när bilen ändå var upplyft kollade vi upp det lilla hållet i avgasröret:
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-14df4be935e1f8331ce93303494b65e3.jpg

Just det ja, litet hål var det ja... Ni kan nog glömma min förfrågan om gun gum kan fixa det lol
Vi ska be en billig verkstad i närheten kolla på det, så får vi se smile

Vi kollade och försökte spänna handbromsen, men det var inte riktigt bara att spänna skruven bakom handbromsen inne i bilen tongue så det ska vi sätta oss in i en annan dag...
Stay tuned, my faithful padowans! (Nej, glöm det, det är jag som är padowanen lol)

Senast redigerat av mallimalli (11 december 2015)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
12 december 2015 · 36 Inlägg

Roadblock skrev:
...ett ekollon som hade slagit rot bland alla ruttna löv lol

Mew skrev:
Typ 50 små plastdiamanter och glassplitter

Xebers76 skrev:
...ett hänglås inne i instrumentpanelen (bakom radion) tongue

Underbart!! lollollol
Keep dem stories coming big_smile

VinternNoll02 skrev:
Alltid spännande och lyfta på baksäten! tongue Kul projekt iaf!

Visst är det?? Ja vi får se hur detta går big_smile

Xeberd76 skrev:
Ska följas smile

Tack och välkommen! Och välkomna, alla ni andra följare! ^^

Senast redigerat av mallimalli (12 december 2015)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
JohnWayne
13 december 2015 · 5 071 Inlägg

Hittade musungar i en Amazon (ja de var levande). Men det blev en enkel match för katten smile

I mitt Meteorprojekt (kolla gärna tråden här på Garaget) fanns originalhögtalaren kvar under instrumentbrädan. Dock är bilen såld utan radio och något sådant har aldrig varit monterat så man har en oanvänd högtalare som är 57 år gammal lol


Trevligt med gamla Saabar. Har haft flera stycken lol

mallimalli
13 december 2015 · 36 Inlägg

JohnWayne skrev:
Hittade musungar i en Amazon (ja de var levande). Men det blev en enkel match för katten smile
...
Trevligt med gamla Saabar. Har haft flera stycken lol

Oj! Då måste bilen stått länge i nån gammal lada! tongue

Åh va bra! Kan du ge nått tips om hur man spänner handbromsen? Dom tar olika hårt nämligen (ett typiskt saab-problem har jag hört?) -.-

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
13 december 2015 · 36 Inlägg

En liten uppdatering!

Igår försökte vi oss på att spänna handbromsen!
Vi kom så långt som till att konstatera att handbromsen tar på: framhjulen först och främst (så var det med den förhoppningen att sladda lite i vinter) och sen att den bara tar på vänster fram... Och sen inse att vi inte kommer åt att fixa nånting med det för hjulen har rostat fast.

Japp, du hörde rätt, det går inte att få av hjulen lol

Dränka det i 5-56 funkade inte, slå på däcken med en 10kg-slägga funkar inte, skruva loss bultarna och köra en bit med bilen - utan bultar - funkar inte...

Svärmorfar (som jobbat som bilmekaniker i 30 år) fick flipp, slog skiftnyckeln i asfalten, svor på tyska och gick in lol

Så atteh... Det projektet lades ner för en dag. Men pojkarna ska försöka sig på det imån igen (medans jag är i Borås), denna gången med en hävstång. Uppdatering med bilder kommer! big_smile

Senast redigerat av mallimalli (13 december 2015)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Trekmeister
13 december 2015 · 272 Inlägg

Ah, kul med en Saab 90, inte det vanligaste valet direkt! Tog inte lång tid innan jag la prenumeration på det här. smile

Fram-bromsarna på gamla Saabar (<1988) är ett ingenjörsmässigt underverk - fantastisk bromseffekt och dessutom själv-justerande. Ja så länge de är nya, rena och välsmorda dvs. Resten av tiden är de ett riktigt helvete...

Skruvarna inne i bilen justerar bara avståndet mellan wire-stoppet och hävarmen ute i bromsoket. Avståndet skall vara samma på båda sidor, 2-3mm om jag inte minns fel.

Att spänna dem skall egentligen gå automatiskt, om allt är i toppskick dvs. Sätt dig i bilen, tryck ner pedalen och dra spaken upp och ner ett antal gånger så skall de i teorin spänna sig.

Nu lär tyvärr mekanisken ha kärvat, mer regel än undantag. Om du vill få det riktigt bra är det enda alternativet (om du inte vill köpa nya) att ta ner oken, rengöra och renovera dem efter konstens alla regler. Jag gjorde det för 5(?) år sedan på min cab och de tar klockrent fortfarande. Nu går den åas bara sommartid så det säger väl inte så mycket...

Ja du måste såklart få av hjulen först. Låter riktigt drygt det där, hoppas verkligen det löser sig!

mallimalli
13 december 2015 · 36 Inlägg

Trekmeister skrev:
Ah, kul med en Saab 90, inte det vanligaste valet direkt! Tog inte lång tid innan jag la prenumeration på det här. smile

... Jag gjorde det för 5(?) år sedan på min cab och de tar klockrent fortfarande. Nu går den åas bara sommartid så det säger väl inte så mycket...

Ja du måste såklart få av hjulen först. Låter riktigt drygt det där, hoppas verkligen det löser sig!

Hallå!
Nej och det gillar jag, man ska va lite unik wink
Tack och välkommen!
Åh så då finns det hopp för min Saab oxå då kanske? Yay!  big_smile
Ja jo vi får se hur det går imån... I värsta fall ska vi vinkelslipa av plåtfälgarna så får vi skaffa nya... Men hoppas dom går av!

Tack så jättemycket för rådet! De kmr hjälpa mkt! (När vi väl fått av däcken alltså lol)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Roadblock
13 december 2015 · 157 Inlägg

Ska ge mig på däcken imorn med brännare så lossnar dem nog älskling:lol:

Dras till sletna vrak x)
Trekmeister
14 december 2015 · 272 Inlägg

Roadblock skrev:
Ska ge mig på däcken imorn med brännare så lossnar dem nog älskling:lol:

På dem bara, det är helt rätt! smile Du har säkert koll, men ta inte i för mycket med värmen bara. Så kul är det inte att åka på ett hjullagerbyte också...

Roadblock
14 december 2015 · 157 Inlägg

Haha nej var hos en farbror som har hållt på med Saab hela sitt liv så han sade att det var ett rätt vanligt problem faktiskt^^ Så han skulle kolla över den lite:D

Dras till sletna vrak x)
Askelius VW NÖRD
14 december 2015 · 409 Inlägg

Kul med Saab 90 projekt! Bromsarna på dessa vagnar är väl ökända för att de krånglar men är de uppsmorda ordentligt brukar de fungera rätt ok. Farsan smörjde upp bromsoken på min 99a från -84 år 2006 och bilen ställdes in ett kallgarage 2007 och fungerade klockrent fortfarande när jag tog bilen i bruk förra året, klarade besiktningen utan anm😎 Dock lär det behövas ett verktyg som detta http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for … g-pa1259sv för att kunna justera kolven i oket. Om självjusteringen inte fungerar brukar det funka att justera ut kolven så att det precis går att få på oket igen vid montering har jag för mig.

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
saab_sonett Handledare
14 december 2015 · 1 481 Inlägg

VinternNoll02 skrev:
Alltid spännande och lyfta på baksäten! tongue Kul projekt iaf!

Hittade en oöppnad kvarting Absolut vodka när jag städade min nyköpta SAAB 90 för många år sedan.big_smile

HG_
14 december 2015 · 2 483 Inlägg

big_smile följer.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang