Bränslepumprelä låter illa och bilen dör 740 :(

Nurminen_
18 december 2015 · 714 Inlägg

Vad kan vara fel om bränslepumprelät skriker till och bilen dör varje gång. Tillslut så skriker det hela tiden och bilen dör och går inte att starta. Låter även illa med tändningen på, jag har provat med 3st olika. bilen beter sig så här så är den kall. När den blir varm går den hur bra som helst.

Senast redigerat av Nurminen_ (18 december 2015)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 december 2015 · 4 917 Inlägg

Jag hade känt med handen och  knackat lite lätt runt reläet när ljudet uppstår för att utesluta ledningsfel av något slag, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
beckstroem
26 december 2015 · 871 Inlägg

Volvo 740 gl 1988-1990? Isåfall, bränslebox. Vart ut för samma symptom själv och mätte fram till att det var styrenheten. Bytte boxen, felen försvann.

Nurminen_
28 december 2015 · 714 Inlägg

Japp det är det, jaså ? Tack som fan för tipset ska prova en anan. Den på högra sidan vid golvet va ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
28 december 2015 · 714 Inlägg

Lh 2.2 -87 är det kom jag på

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
29 december 2015 · 714 Inlägg

Har nu provat byta box, samma felkvarstår. Bilen dog helt igår men då var det spridarrelät. Och nu funkar bilen bara genom att jag kopplar förbi bränslerelät. Förstår inte vad som kan vara fel. Kan det vara tändmodulen ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
29 december 2015 · 714 Inlägg

Har lh 2.2 bara en box eller har den 2 st ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Ett relä ska dra om det finns tllräckligt med ström genom lindningen, men om det finns för stort ohmvärde på endera sidan till jord eller plus så kan inte reläet ligga kvar utan tickar snabbt så att det  låter som ett skrik.
När du byglar bort reläet med en trådstump så funkar det såklart , men om du har en kabelskada på endera sidan så kan det bli lite smältvarmt så det får du ha noggrann koll på.
Jag hade mätat med en ohmmeter för att lokalisera felet, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nurminen_
3 januari 2016 · 714 Inlägg

Jag hittade på felet ! Det var en svart jordsladd som sitter vid spridarbryggan. Det var gängpaj så den har legat å glappat smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
3 januari 2016 · 714 Inlägg

Den gamla styrboxen funkar inte märkte jag idag när jag kopplade in den. Så boxen och spridarrelät har antagligen gått sönder för att jordsladden legat och glappat. Eller för att jag har kopplat förbi bränslerelät. Så avråder er att göra likadant om ni har liknande problem

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang