5495
Sök

Audi 100 2.0 c3 - Taskig gång på lågvarv

1 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
Hej på er.
Har en 2.0L 100 från -90 som stått bra länge. Gick bra för precis ett år sedan men beter sig lite underligt efter uppstart nu.
Startar inte pangbom på en gång men smäller igång efter 3-4 sek utan värmare kring nån plusgrad. Därefter har jag hyfsad tomgång (lite svaj vid nått tillfälle) men när jag trottlar på lägre varv vid körning misständer den (hostar) tills man får upp varven. Misstänker soppan själv men allt verkar funka och märker inga läckage. Inte heller i nå vacumslang lr dyl. Gnista har jag och stiften ser förhållandevis bra ut på alla 5.

Inte skruvat jättemkt i dessa tidigare och undrar om fenomenet får någon klocka att ringa hos någon mer erfaren?

6 649 Inlägg
24 december 2015
Hej!
Gå in på siten: Nordic Audi,  där finns fler som har just din modell.
Har själv en Audi 100 Avant 2,0E från -89 och jag skulle råda dig att först kolla om det finns läckage i slangar och insprut (har bytt O-ringarna vid insprutet två gånger på min sedan jag köpte den 1993). Sputa på startgas! Går varvet upp har du en läcka. Men tank fullt först så du kan elliminera soppan.

Sen skulle jag byta enkla saker som fördelarlock och rotor, byta olja, filter och luftfilter, kanske även stiften. Då vet man att åtminstone dessa saker funkar. Bir det inte bättre av det så kolla att tomgångsmotorn funkar (görs ren med brakekleen) och kolla dess kontakt. I våras gick tomgångsvarvet på min Audi upp till 1800v/m vid kallstart och låg där någon minut eller två innan det gick ner till normala 850v/m. Trodde först det var tomgångsmotorn men det var insatsen i kontaktstycket som hadde lossat.

Kolla också konditionen  på ditt batteri och generator.  Ett friskt batteri ska ligga på ca 12,6V och med motorn igång ska spänningen över batteripolerna ligga på ca 13-13,5V.

Sök