1373
Sök

Volvo s40 motorn startar ibland konstigt samt halvt dör i trafik, även problem med bensintankens diverse.

10 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#1
Hej har sökt mycket på forumet men behöver hjälp ändå.

Problemet är följande och började 5 dagar sedan. (finns 3 problem som kanske hör ihop)
Dag 1, motorn la halvt av mitt i trafiken, gick knappt att gasa och den fick ingen kraft.
efter ca 5 sekunder så "vrum" var all kraft tillbaka och den gick felfritt.

Dag 1 (kvällen), skulle starta bilen, den starta direkt men motorn hoppade och lät konstigt, precis som i trafiken, gick bara att gasa till ca 2000 varv och man hörde att alla hästar var inte hemma.
efter ca 10 sekunder med gasen nertryckt så kom den igen som vanligt

Dag 2 samma som ovan fast enbart en gång vid start

Dag 3 och Dag 4 helt felfritt

Dag 5, normal vid morgon och start problem på kvällen (tog 1 minut innan jag lyckades få igång den)
luktade satan också, kan varit för att jag gasade som fan

Problem 2,  Det låter felaktigt från bensintanken, ett konstant ljud som finns där till 70% av tiden, antagligen pumpen då det inte finns fler rörliga delar baktill på bilen (låter även när den står stilla)
Problem 3, Har ett jätte kraftigt undertryck i bensintanken, kraftigt insugs ljud på 4-5 sekunder när man ska tanka, OCH även om jag kört en sträcka och provar öppna för att höra, så finns där ett undertryck.
Upplever att bilen blir mycket piggare när jag tankat efter en tom tank.
Har läst att det ska finnas ett undertryck pga miljökrav, så ångerna tas hand om via förbränningen.
Men på svärfars bild (v50 1,6 -05 ) så låter det inte som på min (s40 2,4 -05) (likadan bil konstruktion)

Jag har kopplat upp bilen mot volvos egna program samt ett annat, inga fel på bilen enligt datorerna...
spjäll, pedaler osv reagerade, kamaxelgivaren pendlade mellan hög/låg (hört att det ändå kan vara den)
Bilen är ej trimmad, avgasröret såg helt ut, en "erfaren" hemma mekaniker såg inget konstigt när han tittade på den (den var upphissad) han hade inte tid för mer än dator koll samt en snabb titt på bilen igår

Hypotes som säkert är fel big_smile
Jag tror att tankens luftventil (vart sitter den i min bil?) är igensatt/trasig och undertrycket/övertrycket gör så
att pumpen i tanken inte orkar/havererat och att bilen inte får bensin som den ska vid start/(en gång i trafik)

Jag behöver fixa tankens ventilation?
eller så behöver jag spara lite pengar och byta pumpen i tanken?

ELLER något annat då dessa problem kanske inte har med varandra att göra ?

Bilmodell:
Volvo s40  2,4  2005
miltal: 16-17k
motorkod: B5244S5

Om du orkat läsa allt detta så önskar jag dig Gott Nytt År lol!
Senast redigerat av enfredde (31 december 2015)

6 483 Inlägg
31 december 2015
#2
Hej!
Pröva och kör utan tanklock!
Fungerar allt bra då så vet du att det är fel på ventilationen i tanken!


4 554 Inlägg
31 december 2015
#3
Har samma ideèr som "jaka54", men märkligt att bilen "kommer igång" efter en stund,om den inte varit avslagen.

10 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#4
jag ska prova det imorgon som ni skrev, och som du "zzr94092" skriver så ja den är inte avslagen under tiden den "kämpar" för att komma igång. Jag vrider nyckeln bara en gång och släpper direkt, så startar den direkt men tuggar tills den startar 100 %. Detta har även hänt en gång mitt i trafiken

4 554 Inlägg
31 december 2015
#5
ok,prova först med tanklocket borttaget

10 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
#6
Hej igen, köra utan tanklock var ingen lösning.

Har felkod: P0089

Kan vara bränslefilter bland annat..
Hissade upp bilen idag. Visar sig bränslefiltret sitter i tanken, precis som pumpen.
S40/v50/c30 har ingen lucka under baksätet, utan man måste plocka ner hela jäkla tanken osv.
Det är inte det lättaste ska jag tala om, dels kan en slang som är helt klart för kort gå isönder då kopplingarna är av klen plast.. (märkte det då jag skulle ha ner en tom tank på skroten och kolla)
och som i vårt fall idag.. är det inte lätt med 40 kg bensin i tanken.

Så mitt problem kvarstår, då vi inte fick ner tanken (blev för tungt för min sambo att stå och lyfta upp tanken, medans jag skulle koppla loss alla kalblar, slangar)
Frågan är om det hjälper att byta pumpen, eller om det är det interna bränslefiltret. Hittar ingen information om det ens går att byta bränslefiltret..
eller om det är någon annan komponent som krånglar.

Felet är ju att bilen ibland vid start inte får bensin som den ska
Vet någon exakt vart bränsle trycksregulatorn sitter?

Mvh, Fredrik


Sök