Hej har sökt mycket på forumet men behöver hjälp ändå.
Problemet är följande och började 5 dagar sedan. (finns 3 problem som kanske hör ihop)
Dag 1, motorn la
halvt av mitt i trafiken, gick knappt att gasa och den fick ingen kraft.
efter ca 5 sekunder så "vrum" var all kraft tillbaka och den gick felfritt.
Dag 1 (kvällen), skulle starta bilen, den starta direkt men motorn hoppade och lät konstigt, precis som i trafiken, gick bara att gasa till ca 2000 varv och man hörde att alla hästar var inte hemma.
efter ca 10 sekunder med gasen nertryckt så kom den igen som vanligt
Dag 2 samma som ovan fast enbart en gång vid start
Dag 3 och Dag 4 helt felfritt
Dag 5, normal vid morgon och start problem på kvällen (tog 1 minut innan jag lyckades få igång den)
luktade satan också, kan varit för att jag gasade som fan
Problem 2, Det låter felaktigt från bensintanken, ett konstant ljud som finns där till 70% av tiden, antagligen pumpen då det inte finns fler rörliga delar baktill på bilen (låter även när den står stilla)
Problem 3, Har ett jätte kraftigt undertryck i bensintanken, kraftigt insugs ljud på 4-5 sekunder när man ska tanka, OCH även om jag kört en sträcka och provar öppna för att höra, så finns där ett undertryck.
Upplever att bilen blir mycket piggare när jag tankat efter en tom tank.
Har läst att det ska finnas ett undertryck pga miljökrav, så ångerna tas hand om via förbränningen.
Men på svärfars bild (v50 1,6 -05 ) så låter det inte som på min (s40 2,4 -05) (likadan bil konstruktion)
Jag har kopplat upp bilen mot volvos egna program samt ett annat, inga fel på bilen enligt datorerna...
spjäll, pedaler osv reagerade, kamaxelgivaren pendlade mellan hög/låg (hört att det
ändå kan vara den)
Bilen är ej trimmad, avgasröret såg helt ut, en "erfaren" hemma mekaniker såg inget konstigt när han tittade på den (den var upphissad) han hade inte tid för mer än dator koll samt en snabb titt på bilen igår
Hypotes som säkert är fel

Jag tror att tankens luftventil (vart sitter den i min bil?) är igensatt/trasig och undertrycket/övertrycket gör så
att pumpen i tanken inte orkar/havererat och att bilen inte får bensin som den ska vid start/(en gång i trafik)
Jag behöver fixa tankens ventilation?
eller så behöver jag spara lite pengar och byta pumpen i tanken?
ELLER något annat då dessa problem kanske inte har med varandra att göra ?
Bilmodell:
Volvo s40 2,4 2005
miltal: 16-17k
motorkod: B5244S5
Om du orkat läsa allt detta så önskar jag dig Gott Nytt År

!