Mahlberg skrev:
Havetsfasa skrev:
Mahlberg skrev:
Okej, tack för detaljerade svar!
Spännande läsning och kul att få lära sig lite mer om trimning utan att själv behöva stå för notan haha skämt åsido, bra jobbat som vanligt!
Kul att man kan hjälpa nu ska jag inte ta åt mig all credd många andra här på tråden som är riktigt duktiga och kan ge betydligt bättre svar än mig, men jag har du några frågor så ställ dom gärna inga frågor är dumma, alla har börjat någonstans och man måste fråga för att lära sig
jag har lärt mig riktigt mycket av att läsa projekt sidor här på garaget
Jag fick ju med de mesta av "trimmet" när jag köpte bilen har bara köpt till lite saker
Bpu står ju för basic performance upgrades, de är typ steg 1 trim , de mesta man gör är att underlätta för bilen när man ska höja laddtrycket om du googlar bpu så finns de några sidor som förklarar vad som är bpu och bpu+ sen blir de ++++ beroende hur mycket du ska uppgradera
Om man säger prismässigt så är 2jz nog en av dom billigaste motorerna att nå 400hp med
Sen tål bottendelen ca600-700 hp på däcken om man sätter dit arp bult i toppen, (arp= starkare bultar).
Däremot så stoppar j-spec modellens turbos vid 1.2bar Max 400-420hp (280hp standard) pga keramiska impellrar i turbosarna och 440cc spridare.
Euro/us spec modellens turbos har stål impellrar och klarar 1.4bar har sett en del köra på 1.6bar och allt från 420-+500hp (330hp standard) men då har dom 550cc spridare standard
Nu har du fått lite mer info som du inte har frågat efter isf men hoppas de hjälper lite iaf
Om jag har skrivit fel så får gärna ni andra rätta mig
Haha bra där svarade du på flertalet av mina frågor jag suttit och klurat på! Vill inte kladda ner tråden med massa frågor när det finns massa annat roligt att läsa i den
Köpte min bil färdig trimmad och även fast jag utbildar mig till fordonstekniker så vet jag inte så mycket om trimmade maskiner då vi bara får lära oss att byta delar i princip haha. Vill ha lite mer kött på benen gällande trimmade maskiner innan jag börjar riva i min då det är dyra grejer och man inte bara kan köpa saker för att alla andra har dem sakerna
De är bara fråga om du har frågor, bara roligt om man kan hjälpa till
Jag tycker inte de är att kladda ner tråden, tycker man ska hjälpa varandra så vi får ut mer balla bilar efter vägarna
De viktigaste om du ska trimma och vill ha "billigaste" vägen är att inte stressa och köpa dåliga delar som kan göra större skador på bilen. alltså köp kvalitetssaker där det behövs forska runt vad som är mest hp för pengarna till din bil samt hur mycket effekt du vill ha, sen kan du hålla koll efter beg delar eller rea delar och köpa eftersom
är det till din s60 ? så skulle jag satsa på chip och öppet filter efter de så typ avgas från turbo, de kan du köpa beg eller göra eget på skolan, sen köp på dig tex större turbo, spridare och soppapump, eftermarknads ic och montera allt när du ha fått tag på delarna du behöver Nu törs jag inte svara på hur man klarar sig utan ett riktigt sprut på volvon, men med ett riktigt sprut kan du plocka ut riktigt mycket mer effekt, men kom ihåg att motorn ska tåla effekten så du inte får stort haveri
Och glöm inte en diff så du får ner effekten annars är de bortkastat och däck kostnaden kommer passera diff kostnaden ganska fort