Havetsfasas suprabyggen

Följ mina suprabyggen, ett bygge för gatan och ett för banan samt mitt första suprabygge som nu är sålt. Toyota Supra Mkiv 1997 gatbilen Toyota Supra Mkiv 1994 banbilen. Ni kan även följa bilarna på Instagram @Whitesuprasweden för mer och snabbare uppdateringar med bilder.
  • 156 Följare
  • 333 521 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juni 2018
Mahlberg
1 mars 2016 · 506 Inlägg

Okej, tack för detaljerade svar! big_smile

Spännande läsning och kul att få lära sig lite mer om trimning utan att själv behöva stå för notan haha wink skämt åsido, bra jobbat som vanligt! smile

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Havetsfasa
2 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Mahlberg skrev:
Okej, tack för detaljerade svar! big_smile

Spännande läsning och kul att få lära sig lite mer om trimning utan att själv behöva stå för notan haha wink skämt åsido, bra jobbat som vanligt! smile

Kul att man kan hjälpa smile nu ska jag inte ta åt mig all credd många andra här på tråden som är riktigt duktiga och kan ge betydligt bättre svar än mig, men jag har du några frågor så ställ dom gärna inga frågor är dumma, alla har börjat någonstans och man måste fråga för att lära sig tongue

jag har lärt mig riktigt mycket av att läsa projekt sidor här på garaget smile

Jag fick ju med de mesta av "trimmet" när jag köpte bilen har bara köpt till lite saker smile
Bpu står ju för basic performance upgrades, de är typ steg 1 trim , de mesta man gör är att underlätta för bilen när man ska höja laddtrycket smile om du googlar bpu så finns de några sidor som förklarar vad som är bpu och bpu+ sen blir de ++++ beroende hur mycket du ska uppgradera smile

Om man säger prismässigt så är 2jz nog en av dom billigaste motorerna att nå 400hp med smile
Sen tål bottendelen ca600-700 hp på däcken om man sätter dit arp bult i toppen, (arp= starkare bultar).
Däremot så stoppar j-spec modellens turbos vid 1.2bar Max 400-420hp (280hp standard) pga keramiska impellrar i turbosarna och 440cc spridare.
Euro/us spec modellens turbos har stål impellrar och klarar 1.4bar har sett en del köra på 1.6bar och allt från 420-+500hp (330hp standard) men då har dom 550cc spridare standard tongue

Nu har du fått lite mer info som du inte har frågat efter isf men hoppas de hjälper lite iaf smile

Om jag har skrivit fel så får gärna ni andra rätta mig big_smile

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Turbolover92
2 mars 2016 · 156 Inlägg

Havetsfasa skrev:
Torque 50mm alu kylare på väg hem smile
sen var jag in och beställde kontakterna till blinkers/position idag också smile

Vart beställde du kylaren? Jag har funderat på att byta till min men inte hittat någon som har Torque kylaren som passar på bilarna med Automatlåda sad
Eller ska du montera en separat oljekylare för växellådan? Isåfall, hur hade du tänkte lösa det smile Har klurat i dom banorna själv men inte kommit fram till någon smart lösning än hmm

Havetsfasa
2 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Turbolover92 skrev:

Havetsfasa skrev:
Torque 50mm alu kylare på väg hem smile
sen var jag in och beställde kontakterna till blinkers/position idag också smile

Vart beställde du kylaren? Jag har funderat på att byta till min men inte hittat någon som har Torque kylaren som passar på bilarna med Automatlåda sad
Eller ska du montera en separat oljekylare för växellådan? Isåfall, hur hade du tänkte lösa det smile Har klurat i dom banorna själv men inte kommit fram till någon smart lösning än hmm

Oj visste inte änns att de var olika hmm
Jag har en oljekylare till både lådan och servon som tur är då smile

Jag köpte den från en skrot smile 1000:- trycktestad och klar smile

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Mahlberg
2 mars 2016 · 506 Inlägg

Havetsfasa skrev:

Mahlberg skrev:
Okej, tack för detaljerade svar! big_smile

Spännande läsning och kul att få lära sig lite mer om trimning utan att själv behöva stå för notan haha wink skämt åsido, bra jobbat som vanligt! smile

Kul att man kan hjälpa smile nu ska jag inte ta åt mig all credd många andra här på tråden som är riktigt duktiga och kan ge betydligt bättre svar än mig, men jag har du några frågor så ställ dom gärna inga frågor är dumma, alla har börjat någonstans och man måste fråga för att lära sig tongue

jag har lärt mig riktigt mycket av att läsa projekt sidor här på garaget smile

Jag fick ju med de mesta av "trimmet" när jag köpte bilen har bara köpt till lite saker smile
Bpu står ju för basic performance upgrades, de är typ steg 1 trim , de mesta man gör är att underlätta för bilen när man ska höja laddtrycket smile om du googlar bpu så finns de några sidor som förklarar vad som är bpu och bpu+ sen blir de ++++ beroende hur mycket du ska uppgradera smile

Om man säger prismässigt så är 2jz nog en av dom billigaste motorerna att nå 400hp med smile
Sen tål bottendelen ca600-700 hp på däcken om man sätter dit arp bult i toppen, (arp= starkare bultar).
Däremot så stoppar j-spec modellens turbos vid 1.2bar Max 400-420hp (280hp standard) pga keramiska impellrar i turbosarna och 440cc spridare.
Euro/us spec modellens turbos har stål impellrar och klarar 1.4bar har sett en del köra på 1.6bar och allt från 420-+500hp (330hp standard) men då har dom 550cc spridare standard tongue

Nu har du fått lite mer info som du inte har frågat efter isf men hoppas de hjälper lite iaf smile

Om jag har skrivit fel så får gärna ni andra rätta mig big_smile

Haha bra där svarade du på flertalet av mina frågor jag suttit och klurat på! Vill inte kladda ner tråden med massa frågor när det finns massa annat roligt att läsa i den big_smile

Köpte min bil färdig trimmad och även fast jag utbildar mig till fordonstekniker så vet jag inte så mycket om trimmade maskiner då vi bara får lära oss att byta delar i princip haha. Vill ha lite mer kött på benen gällande trimmade maskiner innan jag börjar riva i min då det är dyra grejer och man inte bara kan köpa saker för att alla andra har dem sakerna wink

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Havetsfasa
3 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Mahlberg skrev:

Havetsfasa skrev:

Mahlberg skrev:
Okej, tack för detaljerade svar! big_smile

Spännande läsning och kul att få lära sig lite mer om trimning utan att själv behöva stå för notan haha wink skämt åsido, bra jobbat som vanligt! smile

Kul att man kan hjälpa smile nu ska jag inte ta åt mig all credd många andra här på tråden som är riktigt duktiga och kan ge betydligt bättre svar än mig, men jag har du några frågor så ställ dom gärna inga frågor är dumma, alla har börjat någonstans och man måste fråga för att lära sig tongue

jag har lärt mig riktigt mycket av att läsa projekt sidor här på garaget smile

Jag fick ju med de mesta av "trimmet" när jag köpte bilen har bara köpt till lite saker smile
Bpu står ju för basic performance upgrades, de är typ steg 1 trim , de mesta man gör är att underlätta för bilen när man ska höja laddtrycket smile om du googlar bpu så finns de några sidor som förklarar vad som är bpu och bpu+ sen blir de ++++ beroende hur mycket du ska uppgradera smile

Om man säger prismässigt så är 2jz nog en av dom billigaste motorerna att nå 400hp med smile
Sen tål bottendelen ca600-700 hp på däcken om man sätter dit arp bult i toppen, (arp= starkare bultar).
Däremot så stoppar j-spec modellens turbos vid 1.2bar Max 400-420hp (280hp standard) pga keramiska impellrar i turbosarna och 440cc spridare.
Euro/us spec modellens turbos har stål impellrar och klarar 1.4bar har sett en del köra på 1.6bar och allt från 420-+500hp (330hp standard) men då har dom 550cc spridare standard tongue

Nu har du fått lite mer info som du inte har frågat efter isf men hoppas de hjälper lite iaf smile

Om jag har skrivit fel så får gärna ni andra rätta mig big_smile

Haha bra där svarade du på flertalet av mina frågor jag suttit och klurat på! Vill inte kladda ner tråden med massa frågor när det finns massa annat roligt att läsa i den big_smile

Köpte min bil färdig trimmad och även fast jag utbildar mig till fordonstekniker så vet jag inte så mycket om trimmade maskiner då vi bara får lära oss att byta delar i princip haha. Vill ha lite mer kött på benen gällande trimmade maskiner innan jag börjar riva i min då det är dyra grejer och man inte bara kan köpa saker för att alla andra har dem sakerna wink

De är bara fråga om du har frågor, bara roligt om man kan hjälpa till smile

Jag tycker inte de är att kladda ner tråden, tycker man ska hjälpa varandra så vi får ut mer balla bilar efter vägarna smile

De viktigaste om du ska trimma och vill ha "billigaste" vägen är att inte stressa och köpa dåliga delar som kan göra större skador på bilen. alltså köp kvalitetssaker där det behövs smile forska runt vad som är mest hp för pengarna till din bil samt hur mycket effekt du vill ha, sen kan du hålla koll efter beg delar eller rea delar och köpa eftersom smile
är det till din s60 ? så skulle jag satsa på chip och öppet filter efter de så typ avgas från turbo, de kan du köpa beg eller göra eget på skolan, sen köp på dig tex större turbo, spridare och soppapump, eftermarknads ic och montera allt när du ha fått tag på delarna du behöver smile Nu törs jag inte svara på hur man klarar sig utan ett riktigt sprut på volvon, men med ett riktigt sprut kan du plocka ut riktigt mycket mer effekt, men kom ihåg att motorn ska tåla effekten så du inte får stort haveri smile
Och glöm inte en diff så du får ner effekten annars är de bortkastat och däck kostnaden kommer passera diff kostnaden ganska fort tongue

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Mahlberg
3 mars 2016 · 506 Inlägg

En väldigt bra inställning och som uppskattas! Alltid trevligt med folk som är villiga att hjälpa till och lära ut smile

De jag har är 456cc spridare, chiptrim, 3" avgassystem från turbo med 100 cells racingkisse, alu IC, 3" spjällhus, öppet luftfilter med värmeavskärmning, enligt uppgifter skall det vara 19T istället för 18T turbo. Runt 340 hk i motorn då. Det jag vill göra är att få i min sachs koppling sen byta till större tryckrör från turbon och så större insug. Vet inte riktigt vad mer jag skall göra men funderar på större spridare då en spridare antagligen är kass dessutom smile

Så det jag funderar på nu är hur stor skillnad skulle ett nytt sprut göra? Blir det någon effektskillnad med öppen vs återcirkulerande dump? smile

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Havetsfasa
4 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Mahlberg skrev:
En väldigt bra inställning och som uppskattas! Alltid trevligt med folk som är villiga att hjälpa till och lära ut smile

De jag har är 456cc spridare, chiptrim, 3" avgassystem från turbo med 100 cells racingkisse, alu IC, 3" spjällhus, öppet luftfilter med värmeavskärmning, enligt uppgifter skall det vara 19T istället för 18T turbo. Runt 340 hk i motorn då. Det jag vill göra är att få i min sachs koppling sen byta till större tryckrör från turbon och så större insug. Vet inte riktigt vad mer jag skall göra men funderar på större spridare då en spridare antagligen är kass dessutom smile

Så det jag funderar på nu är hur stor skillnad skulle ett nytt sprut göra? Blir det någon effektskillnad med öppen vs återcirkulerande dump? smile

verkar som man kan mappa org boxen på volvon, så du slipper nog sprut,  19t verkar maxa 340-350hp vid 1.5bar så kanske en k24 hybrid turbo som maxar ut på 500hk på 1.5bar med e85, men jag vet inte vad 19t klarar på e85 tongue sen skulle jag säga typ 6-900cc spridare, etanol konvertera.större pump sen är de ju dina effekt mål som sätter stop för uppgraderingen smile
såg ett kitt till t5an -05 och nyare med de som jag skrivit plus race kamaxlar och höjd varvstopp till 8000rpm så plockar dom ut 500hk på e85 och 440hk på bensin så du tjänar 60hk om du kör e85 tongue (verkar vara bänkade hk)
Men i dom kitten så följer h-profil stakar med och nya lager så vid dom effekterna så måste du kanske förstärka motorn tongue
kitt till 380-400hp på e85 på standard t5 med avgas och 630cc spridare , så du med större turbo och resterande uppgraderingar borde kunna hamna på 400-440hk då beroende på ladd och kanske lite högre varvstopp smile
nu vet jag inte om det är uppmätt effekt men går ju att börja så iaf och byta turbo osv senare smile
följer med mjukvara till dom kitten, men kör du och mappa/bänka den så blir de ju samma sak smile

tror inte dumpen gör någon större skillnad så länge den inte läker smile

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Havetsfasa
4 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Hämtade föresten ut kylaren idag så vi får se om den hittar sig ner under huven på supran i helgen smile

sen har bap inte fått tag på aerokit i england ang fronten än trots flera mail och telefon terror så vi får se hur de slutar hmm

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Mahlberg
4 mars 2016 · 506 Inlägg

Okej! Tack för svar och idéer big_smile

Hoppas det löser sig med fronten för dig nu, verkar vara en jävla soppa de där hmm

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Havetsfasa
4 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Mahlberg skrev:
Okej! Tack för svar och idéer big_smile

Hoppas det löser sig med fronten för dig nu, verkar vara en jävla soppa de där hmm

hoppas de var till lite hjälp tongue

Ja då är vi 2 st, snart skiter jag i det och lagar den själv och får jag betalt för lagningen så får jag väl se de som en bonus hmm

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Mahlberg
4 mars 2016 · 506 Inlägg

Vet hur det känns! Bråkade med postnord i 1 månad för att få ut mina delar så var utan bil i 1½ månad tack vare att dom är efterblivna och inte kan följa en simpel beställning smile

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Jolle
4 mars 2016 · 95 Inlägg

Fan va du ligger i wink kan säga att när jag köpte min front och bak till gamla supran var passformen helt åt fanders. Tänkte de där går aldrig, men mycket glasfiber och spackel och slipning så går det lösa men de tar en jävla tid. Sen förstår jag inte hur vissa kan sälja rent skräp wink

Havetsfasa
4 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Mahlberg skrev:
Vet hur det känns! Bråkade med postnord i 1 månad för att få ut mina delar så var utan bil i 1½ månad tack vare att dom är efterblivna och inte kan följa en simpel beställning smile

jag var med om samma sak fast för flera år sen då jag beställde nya cross skor, dom tappade bort dom och hittade aldrig åt dom så de tog en jävla tid innan firman kunde få ersättning och skicka nya åt mig hmm

nu tycker jag att posten tar bäst hand om paketen, iaf om man jämför med dhl och schenker tongue iaf skade mässigt, schenker har nu levererat 4st nya 20" fälgar till min audi som alla var skadade plus fronten hmm eller ja påsen med hjulbultar som följde med fälgarna hade rivits upp och några var borta också tongue

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Havetsfasa
4 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Jolle skrev:
Fan va du ligger i wink kan säga att när jag köpte min front och bak till gamla supran var passformen helt åt fanders. Tänkte de där går aldrig, men mycket glasfiber och spackel och slipning så går det lösa men de tar en jävla tid. Sen förstår jag inte hur vissa kan sälja rent skräp wink

Ja hoppas den blir lika bra som din var smile
förstår inte varför de inte säljs i abs plast, de skulle vara grymt skönt smile

jag känner mig smått stressad då jag inte vet hur lång tid det kommer att ta med montering, lagning och lack hmm

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Havetsfasa
5 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Tjänar man någon effekt på att plocka bort org fläkten och montera elfläktar ist ? smile

Funderar hur jag ska göra nu när jag ska slänga dit alu kylaren tongue

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Stampe69
5 mars 2016 · 142 Inlägg

Någon effekt tjänar du knappast på att byta ut fläkten.
Finns väldigt många som förlorar på det istället. Inte hk utan har problem med för höga temperaturer när de kör med elfläktar smile

Projekt tråden på Supran
Toyota Supra MKIV "The Mean Supra" (1995)
Havetsfasa
5 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Stampe69 skrev:
Någon effekt tjänar du knappast på att byta ut fläkten.
Finns väldigt många som förlorar på det istället. Inte hk utan har problem med för höga temperaturer när de kör med elfläktar smile

Okej smile då ska jag ha kvar den som sitter där smile
Hoppas plasten runt org kylaren går att fästa på alu kylaren tongue

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Havetsfasa
5 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Åkte till garaget för att visa upp bilen för lackeraren idag, visade honom alla skador som jag skulle vilja ha fixat och i slutändan så blev de så att bilen kommer få helt ny lack big_smile
Efter de så blev de att börja ta bort lite saker från bilen inför lack samt att polera nya kylaren lite smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36274/36274-219a5b3fe97205a6817516f4b1ea445d.jpg
Blev riktigt bra resultat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36274/36274-9c7ec32dde2129ce04c9acd283ec6369.jpg

Sen rensades bakdelen på delar samt sidoblinkers smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36274/36274-0eed330a7f3cab36b10aeb5522c99ebe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36274/36274-723065193909dd017cd5d9082515267a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36274/36274-b6dedef4f56428459589f4c5b8897efc.jpg

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Havetsfasa
8 mars 2016 · 1 114 Inlägg

Igår blev det bytt kylare, och när jag startade bilen för att lufta systemet samt kolla att tempgivaren fungerade så såg jag när jag satt i bilen att min tripp mätare alltså den som visar vad bilen har gått totalt ökade fast jag stod still med däcken, någon som har varit med om det förut ? Jag tror att bilen har dålig jord till batteriet så jag ska prova koppla bort huvudströmbrytaren och se vad som händer, men de kan väl inte vara pga dålig jord som trippen går ? Kan de vara något med speed controllern jag har satt in ?
Någon som har varit med om det problemet ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36274/36274-dbc36fe53dcc6f285d460fb219dbd75c.jpg

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang