BMW 323i -84 är den bil som jag starta i strängast kyla, nämligen -27 grader en kall vinterdag i Karlstad. Den startade som vanligt men det gick trögare o 4-5 sekunder längre på starten. Väl igång så kunde man nästan höra hur seg/tjock oljan var och hur lidande smörjningen var (inte helt optimal 10W olja i bilen...). Efter 1-2 minuter markant skillnad. Allt fungerade som vanligt, så klart, kalas värme osv. Min fd Passat körde jag i -27 grader i Närke trakten, där oroade jag mig mest för att kylaren skulle frysa sönder (pga att jag inte var hundra på glykolhalten då Biltemas glykolprovare inte är så där jätte-exakt...) trots att bilen var genomvarv, men det gick bra. Cirkulationen genom kylaren vid denna temp var så gott som obefintligt, kände på kylarens in/ut -lopps slangar o båda var iskalla...
Edit: Dag två i Karlstad var det inte fullt lika kallt utan runt -20 endast, men hade kopplat in motorvärmaren då eftersom jag fixat en 25m lång skarvsladd. Vilken skillnad när man starta bilen, som dag och natt. Samtliga mina bilar står sedan ett decennium i varmgarage, så de eventuella kallstarter i sträng kyla som kan bli är de som sker när jag är bortrest o inte kan koppla in motorvärmaren...
Senast redigerat av dawwe (7 januari 2016)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure