Hur fungerar din bil i kyla? -30c uppe i landet.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
8 januari 2016 · 1 128 Inlägg

Volvo 850 GLT -97
29 000
Ingen extremkyla direkt men har varit runt 25 minus nu de senaste dagarna.
Använder (självklart) motorvärmare.

Går igång utan problem, batteriet blir lite tröttare(ska laddas) men motorn hoppar igång direkt. Växlarna glider in lätt men med lite mer sirapskänsla än normalt. Utmärkt värme som man förväntar sig av en svensk bil från 90-talet.

Mr_Aira skrev:
Har haft lite bilar och varit tvungen att kallstarta pga avsaknad av motorvärmarstolpe. men det är som alla bilar man kallstartar så låter man dom gå på tomgång och bygga lite värme. sen belastar man inte bilen nått alls innan man fått upp tempen. har alltid servat  bilen innan vintern, och sett till så man har ett bra batteri.
Bensinarna bygger värme fort tycker jag på tomgång. volvona jag haft har varit bäst på att bli varm fort. Diesel är mer sega i kylan, men inte haft nå problem att få varma.

Mina bilar som jag har erfarenhet av.
Volvo 744 GLT 16Valve 48:000Mil startat i -42 utan motorvärmare.
Volvo 944 2,3 Turbo 22:000Mil startat i -28 (sen var den inte lönt nå kallare)
Golf 2 1,6TurboDiesel 44:000Mil startat i -32 utan motorvärmare.
Audi A4 2,0TDI 12:000Mil Startat i -36 (sen monterades dieselvärmare)
Audi A4 3,0TDi V6 15:000Mil Startat igår i -36 utan motorvärmare.
Passat 1,8turbo 26:000Mil startat i -42 utan motorvärmare.
Volvo S70 2,5Turbo 26:000Mil startat i -28 utan motorvärmare.

740 48k i 42 minus utan värmare, stabila saker kan man säga. wink

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (8 januari 2016)

Nöjeskör närproducerat
Ingooo
10 januari 2016 · 167 Inlägg

Alla bilar jag haft har startat i ned till -35 utan större protester. Enda gångerna jag haft problem är om batteriet börjat sjunga på sista versen och då räcker det med -10 för att det ska vara kört. Med motorvärmare är det ju en helt annan sak. Utan så är man ju alltid lite nervös. A
Bäst värme i kupén efter 5 min tycker jag tveklöst att mina volvos och saabar har haft. Bästa vinterbilen så här långt tycker jag Saab 9-5 har varit. Sämsta är nog den Hyundai I30 jag har nu då värmen i kupén är kass. Är det kallt så immar rutorna igen baktill vilket jag retar mig på när man har passagerare.

granadadr
10 januari 2016 · 7 289 Inlägg

Ingooo skrev:
Alla bilar jag haft har startat i ned till -35 utan större protester. Enda gångerna jag haft problem är om batteriet börjat sjunga på sista versen och då räcker det med -10 för att det ska vara kört. Med motorvärmare är det ju en helt annan sak. Utan så är man ju alltid lite nervös. A
Bäst värme i kupén efter 5 min tycker jag tveklöst att mina volvos och saabar har haft. Bästa vinterbilen så här långt tycker jag Saab 9-5 har varit. Sämsta är nog den Hyundai I30 jag har nu då värmen i kupén är kass. Är det kallt så immar rutorna igen baktill vilket jag retar mig på när man har passagerare.

alla asiatiska bilar har kass vent å värme,, men värst jag har kört är Nissan quasqai (felstavat) jag vet wink kunde ju knappt hålla värmen i -10 och det var en bensin sad

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Evildan
10 januari 2016 ·

granadadr skrev:

Ingooo skrev:
Alla bilar jag haft har startat i ned till -35 utan större protester. Enda gångerna jag haft problem är om batteriet börjat sjunga på sista versen och då räcker det med -10 för att det ska vara kört. Med motorvärmare är det ju en helt annan sak. Utan så är man ju alltid lite nervös. A
Bäst värme i kupén efter 5 min tycker jag tveklöst att mina volvos och saabar har haft. Bästa vinterbilen så här långt tycker jag Saab 9-5 har varit. Sämsta är nog den Hyundai I30 jag har nu då värmen i kupén är kass. Är det kallt så immar rutorna igen baktill vilket jag retar mig på när man har passagerare.

alla asiatiska bilar har kass vent å värme,, men värst jag har kört är Nissan quasqai (felstavat) jag vet wink kunde ju knappt hålla värmen i -10 och det var en bensin sad

Instämmer inte, en Nissan Miccra K10 köres med fördel i handduk meddelst björkris vintertid.
Även många moderna Asiater har kanonbra värme och ventilation.
Sedan finns det såklart sådana som Qai, den är inte lysande någonstans i mitt tycke. Förutom ett fräckt utseende.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 januari 2016 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Ingooo skrev:
Alla bilar jag haft har startat i ned till -35 utan större protester. Enda gångerna jag haft problem är om batteriet börjat sjunga på sista versen och då räcker det med -10 för att det ska vara kört. Med motorvärmare är det ju en helt annan sak. Utan så är man ju alltid lite nervös. A
Bäst värme i kupén efter 5 min tycker jag tveklöst att mina volvos och saabar har haft. Bästa vinterbilen så här långt tycker jag Saab 9-5 har varit. Sämsta är nog den Hyundai I30 jag har nu då värmen i kupén är kass. Är det kallt så immar rutorna igen baktill vilket jag retar mig på när man har passagerare.

alla asiatiska bilar har kass vent å värme,, men värst jag har kört är Nissan quasqai (felstavat) jag vet wink kunde ju knappt hålla värmen i -10 och det var en bensin sad

Instämmer inte, en Nissan Miccra K10 köres med fördel i handduk meddelst björkris vintertid.
Även många moderna Asiater har kanonbra värme och ventilation.
Sedan finns det såklart sådana som Qai, den är inte lysande någonstans i mitt tycke. Förutom ett fräckt utseende.

Han har till viss del rätt. Nissan Qashqai är det sämsta jag åkt och kört, drog upp full värme, allt som gick och det var nästan som det kom minusgrader från utblåsen. Det värsta var att det var varmt ute också, max fem minus.

Hyundai levererar ingen vidare värme heller i sina bilar. Toyota något bättre men fortfarande ett stort skämt, går inte ens jämföra mot de gamla och "utdaterade svenska skitbilarna"(Volvo och Saab) som spelar i en egen liga gällande värme.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (10 januari 2016)

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Min (ja där kom den, igen big_smile) Passat har kalasvärme även i -25, man bränner sig praktiskt taget om man håller handen vid utblåsen (säg 20 sek) vid max värme. Tyska kvalitetsbilar har bra värme generellt, gamla som nya, moderna dieslar kan vara undantaget som bekräftar regeln, gissar jag big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 januari 2016 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:
Min (ja där kom den, igen big_smile) Passat har kalasvärme även i -25, man bränner sig praktiskt taget om man håller handen vid utblåsen (säg 20 sek) vid max värme. Tyska kvalitetsbilar har bra värme generellt, gamla som nya, moderna dieslar kan vara undantaget som bekräftar regeln, gissar jag big_smile

25 minus? Menar du inte 25+? Minus 25 blir det väl aldrig i Kristianstad?

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Jo det har varit -25 flertalet gånger men inte denna vinter än, kan du tänka dig? -13 härom natten tex...Dessutom, så åker jag runt i landet, i Värmeland du sköna kan det lätt bli -30 när vintern är på sånt humör så... Kommande vecka (11-17 januari) så påstås den lägsta temperaturen bli runt -16 i Kristianstad, i Umeå runt -20, ingen jätteskillnad, kolla själv på klart.se. Brukar ni ha över +5 på sommaren i Umeå? I Kristianstad har vi aldrig under +34 grader på sommaren, aldrig big_smile. Som längst norrut vintertid har den kära Passaten varit i Åre samt Funäsdalen, o speciellt i Funäsdalen så kan det bli "rätt kallt", iaf när det är vinter...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
10 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Jo det har varit -25 flertalet gånger men inte denna vinter än, kan du tänka dig? -13 härom natten tex...Dessutom, så åker jag runt i landet, i Värmeland du sköna kan det lätt bli -30 när vintern är på sånt humör så... Kommande vecka (11-17 januari) så påstås den lägsta temperaturen bli runt -16 i Kristianstad, i Umeå runt -20, ingen jätteskillnad, kolla själv på klart.se. Brukar ni ha över +5 på sommaren i Umeå? I Kristianstad har vi aldrig under +34 grader på sommaren, aldrig big_smile. Som längst norrut vintertid har den kära Passaten varit i Åre samt Funäsdalen, o speciellt i Funäsdalen så kan det bli "rätt kallt", iaf när det är vinter...

När var det?  Under senaste 7 åren har vi (jag som bor 4,5 mil från Kstad) inte haft -25.  Nära -20 men inte mer.
Kommer inte ihåg innan dess tyvärr. 
Mer än -25 har vi inte haft vad jag vet så länge jag levt och de är 30 år iallafall wink

dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Kristianstad ligger i en sänka o kan vara ett lokalt "köldhål"...Men visst det var ett tag sen det var -25, men kommande vecka ser ut att bli kall om nätterna...Nog OT big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
granadadr
10 januari 2016 · 7 289 Inlägg

dawwe skrev:
Jo det har varit -25 flertalet gånger men inte denna vinter än, kan du tänka dig? -13 härom natten tex...Dessutom, så åker jag runt i landet, i Värmeland du sköna kan det lätt bli -30 när vintern är på sånt humör så... Kommande vecka (11-17 januari) så påstås den lägsta temperaturen bli runt -16 i Kristianstad, i Umeå runt -20, ingen jätteskillnad, kolla själv på klart.se. Brukar ni ha över +5 på sommaren i Umeå? I Kristianstad har vi aldrig under +34 grader på sommaren, aldrig big_smile. Som längst norrut vintertid har den kära Passaten varit i Åre samt Funäsdalen, o speciellt i Funäsdalen så kan det bli "rätt kallt", iaf när det är vinter...

det stämmer INTE en jag känner sa att för något årsen så var det kallare i Kristianstad på midsommar än på julafton,, midsommar  +6, Julafton +7 smile

Muttley
10 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Kristianstad ligger i en sänka o kan vara ett lokalt "köldhål"...Men visst det var ett tag sen det var -25, men kommande vecka ser ut att bli kall om nätterna...Nog OT big_smile

Sänka? De är ju ett sumphål wink

-15 ska vi få..

Då kan jag berätta hur -15 funkar.
Bilen startar utan problem, volvo s70 -2000

Jag startar sämre, huttrar som en sill som kämpar för livet när den ligger i båten.


Har ingen tillgång alls till motorvärmare hemma då jag bor för en snåljåp (kommunen)

smile

Muttley
10 januari 2016 ·

granadadr skrev:

dawwe skrev:
Jo det har varit -25 flertalet gånger men inte denna vinter än, kan du tänka dig? -13 härom natten tex...Dessutom, så åker jag runt i landet, i Värmeland du sköna kan det lätt bli -30 när vintern är på sånt humör så... Kommande vecka (11-17 januari) så påstås den lägsta temperaturen bli runt -16 i Kristianstad, i Umeå runt -20, ingen jätteskillnad, kolla själv på klart.se. Brukar ni ha över +5 på sommaren i Umeå? I Kristianstad har vi aldrig under +34 grader på sommaren, aldrig big_smile. Som längst norrut vintertid har den kära Passaten varit i Åre samt Funäsdalen, o speciellt i Funäsdalen så kan det bli "rätt kallt", iaf när det är vinter...

det stämmer INTE en jag känner sa att för något årsen så var det kallare i Kristianstad på midsommar än på julafton,, midsommar  +6, Julafton +7 smile

De var ju senast.   smile vi hade väl en 9-11 plus på julafton.  Vi fick 1 dag med snö i december och de var borta på 2 dagar.  Nu sen i torsdags börjar de bli vitt men de smälter just idag då vi har 3 plus.

Jag bor lite högre än Kstad med exakt lika långa till båda kusterna (väst och öst.

dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Jo Passaten startade fint i -13, var dock orolig att den inte skulle starta alls då batteriet i bilen (ett sånt där med MagicEye) visade "vitt" när det monterades för drygt två år sedan, dvs helt urladdat o dött (batteriet hade suttit i min ena entusiastbil o blivit dränerat av larmet under ca 8 månader typ). Iaf, beslutade mig för att köra med det "kassa" batteriet i Passaten o köpa ett nytt till entusiastbilen så klart big_smile. 2-3 månader senare så är "MagicEye" grönt, och har så förblivit. Att det klarade -13 ser jag som en "liten seger", men känslan säger att vid -25 så kommer batteriet vara dött... För övrigt precis så man kunde trycka ditt ett 85Ah batteri, original är typ 60Ah...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fjellner
10 januari 2016 · 245 Inlägg

Drog igång min Passat 1.8T -02 med 25k mil på mätaren vid -20 utan motorvärmare, inga som helst problem.
Har aldrig haft möjlighet att prova när det är kallare än så :-)

Sushikocken Sleeper
10 januari 2016 · 3 084 Inlägg

Alltså en bil som inte startar när det är kallt är det något man har :S
Drar mer soppa brukar de flesta bilar göra.

Senast redigerat av Sushikocken (10 januari 2016)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Fjellner skrev:
Drog igång min Passat 1.8T -02 med 25k mil på mätaren vid -20 utan motorvärmare, inga som helst problem.
Har aldrig haft möjlighet att prova när det är kallare än så :-)

När jag tänker efter så har jag startat en Hyundai Elantra 1.6 -01 vid cirka -19. Gick direkt. Ingen tvekan alls.

Starta en Volvo 740 Diesel D24 sugis -88 var dock inte lika roligt i 6-7 minusgrader. Den vägrade.

Provade hos en bilhandlare innan vi köpte vår kära Prius en Saab 9-5 3.0 TiD -03. Eftersom jag var hos en bilhandlare och det var 5-6 minusgrader glödde jag inte ut vred fullt direkt. Den startade på momangen och förde ett jävla oväsen. Jag är lite misstänksam mot Saab men denna 3-liters dieselsexa smällde igång direkt! Och snabb som fasen var den med! En bra Saab-snurra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
11 januari 2016 · 3 329 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Fjellner skrev:
Drog igång min Passat 1.8T -02 med 25k mil på mätaren vid -20 utan motorvärmare, inga som helst problem.
Har aldrig haft möjlighet att prova när det är kallare än så :-)

När jag tänker efter så har jag startat en Hyundai Elantra 1.6 -01 vid cirka -19. Gick direkt. Ingen tvekan alls.

Starta en Volvo 740 Diesel D24 sugis -88 var dock inte lika roligt i 6-7 minusgrader. Den vägrade.

Provade hos en bilhandlare innan vi köpte vår kära Prius en Saab 9-5 3.0 TiD -03. Eftersom jag var hos en bilhandlare och det var 5-6 minusgrader glödde jag inte ut vred fullt direkt. Den startade på momangen och förde ett jävla oväsen. Jag är lite misstänksam mot Saab men denna 3-liters dieselsexa smällde igång direkt! Och snabb som fasen var den med! En bra Saab-snurra!

Isuzu tror jag..smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KolGruvan
11 januari 2016 · 1 450 Inlägg

Vet att farsan kallstartade sin volvo 245 diesel d24 som gått en bra bit över 50 tusen mil , tror de va en 91a eller 92a kommer inte riktigt ihåg, -26 grader utan motorvärmare startade utan problem,  fick glö två gånger bara innan start big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Tampongpunkarn
13 januari 2016 · 786 Inlägg

Volvo 240 Gl 88.
500tkm.
B200k
20 år gammalt Batteri.
-32

Startade på första försöket, Men Fläktvingarna gick bara runt ett varv så hoppa den igång big_smile Länge leve B200k

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang