Skoda Octavia 1.6 AM - År 02 Startar inte

Erik_Nyb
5 januari 2016 · 5 Inlägg

• Bilmodell
SKODA OCTAVIA COM 1,6 AM

• Årsmodell
2002

• Miltal
20 000

Hej alla på Garaget.

I morse när jag skulle köra iväg till jobbet stötte jag på ett problem med bilen. Efter att jag hade borstat bort all snö startade jag bilen som vanligt. Den gick igång, men motorlampan och ASR lampan var igång. Jag stängde av bilen och nu vägrar den att starta igen.

När jag vrider om nyckeln går elen igång, men när jag försöker starta den hörs bara ett litet piiiiiiippppiii. Låter som att bilen försöker börja tugga men att den inte har tillräckligt med kraft. Lyset slocknar med när jag vrider om för fullt. Inga varningslampor är igång eller något sånt. Utan den vägrar bara att tända. Jag hör hur det klickar till och jag tror inte att det är startmotorn som har gått helt. Möjligtvis någon kabel.

Den har varit lite trög när det har varit fukt ute men den har gått igång. Jag har testat med starthjälp och att dra igång den. Var inte på en lång sträcka. Men jag märkte inte att det hjälpte direkt. Har haft ett liknande problem med min Skoda Felicia. Då var det en sladd på startmotorn som det var glapp i.

Om någon har några tips på vad det skulle kunna vara är jag oerhört tacksam för tips.

Senast redigerat av Erik_Nyb (7 januari 2016)

AVC
6 januari 2016 · 401 Inlägg

Kolla sladden där ---> ? är den brukar gå av.. Värt att titta, det va iaf felet när min Octavia inte ville starta en dag ☺

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6962/6962-d610b8cfa2c6214a219f135ee5a6cc6d.jpg

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
torsen
6 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Det första och enklaste är att lossa kablarna från batteriet och kolla om de eller batteripolerna är oxiderade.
OBS! Demontera minuskabeln (svart eller blå) först - därefter pluskabeln (röd).
Vid återmontering batterikablar tvärt om (först pluskabeln och sist minuskabeln).
Om de är oxiderade, och du inte har något att borsta/skrapa med, så "gnugga/vrid" kabelskorna några gånger på batteripolerna.
Har du inget att smörja batteripolerna med så drag upp oljestickan och lägg en droppe motorolja på varje batteripol samt gnid ut oljan på polernas kontaktytor.

smile

Erik_Nyb
7 januari 2016 · 5 Inlägg

AVC skrev:
Kolla sladden där ---> ? är den brukar gå av.. Värt att titta, det va iaf felet när min Octavia inte ville starta en dag ☺

http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6962/6962-d610b8cfa2c6214a219f135ee5a6cc6d.jpg

Har kollat närmare och har inte lyckats märka av att det är en sladd som har lossnat på startmotorn. Kan försöka ta bilder när snön har lugnat ned sig. Men som sagt det såg helt okej ut när jag snabbkollade kontakterna.

torsen skrev:
Det första och enklaste är att lossa kablarna från batteriet och kolla om de eller batteripolerna är oxiderade.

smile

De såg rätt fräscha ut när jag kollade. Men man vet aldrig. Värt och ta en titt. Har WD-40 i bilen så plockar bort dem sen och prövar.

Förövrigt har jag även prövat att rengöra samtliga kontakter på bilen med fuktdrivande sprej. Men utan någon större framgång. Jag upptäckte igår kväll att lamporna är väldigt väldigt svaga och att det kommer som ett litet pip från dörren när man öppnar upp den. Samma pip som kommer när jag vrider om nyckeln och försöker starta bilen.

Ringde en bekant som arbetar på en VW verkstad och han tror att mitt batteri är slut. Vilket är det vanligaste problemet vid kyla. Han berättade även att anledningen till att bilen startade men dog var troligtvis för att batteriet inte hade mer kraft kvar för en ytterligare start. Så det blir att pröva att ladda upp batteriet en gång till efter att jag har rengjort den för att se om det blir någon skillnad.

Uppskattar alla tips som går att få då jag är i behov av bilen till jobbet. Inte allt för skoj att vandra 7 km enkel väg i snö till jobbet.

Senast redigerat av Erik_Nyb (7 januari 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2016 · 14 060 Inlägg

Det låter till 99% att batteriet är tomt/slut. Prova att ladda det, funkar det så är det bra annars byt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Erik_Nyb
8 januari 2016 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det låter till 99% att batteriet är tomt/slut. Prova att ladda det, funkar det så är det bra annars byt.

/Benny

Börjar tro det med. Fick tyvärr inte tag i någon som kunde ge starthjälp idag och har inte tillgång till laddare. Märkte dessutom att det satt i ett Biltema batteri. Det får mig tro att batteriet kan vara boven ännu mera.

Polaren har en obesiktad bil som hade ett gammalt urladdat batteri i. Jag tog ut mitt batteri och satte dit det i hans bil. Men det hände exakt samma sak som i min. Alla lampor går igång. Men sen är den stendöd. Ingen tändning och lamporna slocknar när man försöker starta den.

Nu vet jag att mitt batteri kan vara urladdat efter att bilen har stått stila i 3 dagar, samtidigt som jag har försökt att få igång den. Bäst vore om jag satte in den i hans bil och fick starthjälp på den. Om den går igång då. Då vet jag att det inte är problemet. Tyvärr har jag ingen som kan ge mig starthjälp innan måndag.

Uppdatering:


Jag fick tag på ett begagnat batteri och satte i det i bilen. Det hände absolut ingenting. Problemet kvarstår. Det enda jag känner för att ta en titt på innan jag får lämna in den på måndag är solenoiden på startmotorn. Kabeln behöver inte vara av som tidigare nämnts men kan mycket väl vara nednött eller trasig solenoid.

Går det bra att hamra lite på den?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2016 · 14 060 Inlägg

Erik_Nyb skrev:

Vettemannen skrev:
Det låter till 99% att batteriet är tomt/slut. Prova att ladda det, funkar det så är det bra annars byt.

/Benny

Börjar tro det med. Fick tyvärr inte tag i någon som kunde ge starthjälp idag och har inte tillgång till laddare. Märkte dessutom att det satt i ett Biltema batteri. Det får mig tro att batteriet kan vara boven ännu mera.

Polaren har en obesiktad bil som hade ett gammalt urladdat batteri i. Jag tog ut mitt batteri och satte dit det i hans bil. Men det hände exakt samma sak som i min. Alla lampor går igång. Men sen är den stendöd. Ingen tändning och lamporna slocknar när man försöker starta den.

Nu vet jag att mitt batteri kan vara urladdat efter att bilen har stått stila i 3 dagar, samtidigt som jag har försökt att få igång den. Bäst vore om jag satte in den i hans bil och fick starthjälp på den. Om den går igång då. Då vet jag att det inte är problemet. Tyvärr har jag ingen som kan ge mig starthjälp innan måndag.

Uppdatering:


Jag fick tag på ett begagnat batteri och satte i det i bilen. Det hände absolut ingenting. Problemet kvarstår. Det enda jag känner för att ta en titt på innan jag får lämna in den på måndag är solenoiden på startmotorn. Kabeln behöver inte vara av som tidigare nämnts men kan mycket väl vara nednött eller trasig solenoid.

Går det bra att hamra lite på den?

Prova att stöt lite på den medans någon samtidigt vrider på nyckeln.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Erik_Nyb
10 januari 2016 · 5 Inlägg

Fungerade inte att stöta på den. Jag var nog lite för sliskig wink

Skämt åsido. Jag testade med att få igång den genom att lätt hamra på den med en gummihammare. Men inget hände. Nu mot kvällen när jag fick starthjälp så fick min bekant igång den. Men den startar bara när man rullar och har i tvåan samtidigt som man lyfter på kopplingen. Men den reagerar inte ett dugg när man vrider om nyckeln.

Verkstaden sa att jag skulle komma in med den måndag-tisdag. Men jag funderar på om jag ska köpa en begagnad startmotor först och sen köra bort den? Risken finns ju att det är bara någon kontakt som glappar.

Men det välkända "Octavia startskriket" har gjort sig hört. Där startmotorn skriker till som en brunstig katt varje gång man startar den. Vilket får mig att tro att den kan vara helt slut. En begagnad kostar ju 300-500 kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang