5318
Sök

Kia Sportage V6-05. - felkod vid högre varvtal onormal förbrukning vid belastning

1 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
Få se om det kan dyka upp några kloka råd.
Hade en bunt felkoder för ett drygt år sedan med feltändningar mm men bilen gick hyggligt. Har dock från start (2013) haft onormalt hög förbrukning med släp (husvagn) minst tre dl mer än andra bilar med samma motor och belastning.
Bilmek 1 gick igenom en del och lyckades efter byte av fördelade? Och till slut nya tändstift ( de gamla bytta ett år tidigare) få stopp på felkoderna tillräckligt länge för att hinna inom besiktningen.
Bilmek 2 hade bilen ett par månader och mätte fram o tillbaka. Bytte en lambdasond och en spridare men så fort man belastade motorn - återkom felkoder med misständning på olika cylindrar. Då var misstanken fel i datorn.
Nu gick bilen knappt att köra med. Det var som att strypa bränslet eller sätta en kork i avgasröret. Hela tiden bättre utan belastning och med en snäll gasfot.
Jag tog en rövare och bytte luftmassemätaren.  Genom ett trollslag försvann alla akuta problem. Det som kvarstod var generellt en tre dl för hög förbruktning och felkoder om jag gick närmare 4000 varv ( mindre vid kall motor). Då vill motorn inte varva ut och växla upp (aut) och det är som att avgasröret rakt under mitten, börjar vibrera och pang-sitter där en felkod om misständning på en eller flera cylindrar. Jag har börjat misstänka mekaniska skador på katalysatorn även om detta inte verkade intressera bilmekarna. Sen kan det naturligtvis ligga något annat fel bakom som i sin tur förorsakat skadorna (om de nu finns)

Att ställa bilen hos en bilfirma för att felsöka och åtgärda känns som att det kommer att handla om mer pengar än bilen är värd  så om någon har några kloka förslag/råd så vore jag tacksam. Sen kan ju verkstan få prova en eller två grejor till innan jag ger upp.

Bilen har för övrigt inte gått mer än 11000 mil

Sök