Volvo 740 TIC -90 dör efter ladd

TurboYoda Hertig af Lillråsa
8 januari 2016 · 2 Inlägg

Hejsan! Har lite strul med min 740 smile

• Bilmodell
Volvo 740 TIC
B230FT

• Årsmodell

1990

• Modifikationer på bilen 
531 topp
T04E T3/T4 turbo
3" avgassystem med racekatt
SMP 440cc spridare
3" lmm
Alu intercooler
Fekzen chipp för bränsle och tändning

• Hur yttrar sig felet?
Bilen går kalas i övrigt, MEN; så fort man har legat en bit över vakuum (alltså laddat över 0:an) och släpper gasen och frikopplar så dör bilen. Det är bara starta den och åka vidare, men den dör varje gång.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 

Felet är permanent.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 

Har testat att koppla ur både tomgångsmotor och spjällägesgivare.
Båda resulterar i att bilen fungerar precis som den ska, och inte dör längre.

Bäst fungerar det att ha tomgångsmotorn/ventilen urkopplad, då går bilen precis som vanligt och dör inte efter laddtryck.

Övrigt som kan vara bra att veta är att bilen har fungerat bra länge i det här utförandet, men nyligen rasade turbon (troligen för att muttern till oljetillförseln på turbon hade släppt och läckte ut vid sidan om istället, därav bör ju turbon gått torrt, och då går det fort till ras gissar jag!) och vi har precis bytt turbon och satt dit en precis likadan. Efter turbobytet uppstod felet.

Utan tomgångsmotorn i (lossar enbart kontakten) så går bilen klockrent. Ingen konstig tomgång eller dylikt heller. Och med tomgångsmotorn i så går bilen fortfarande bra, har bra tomgång, men dör om man släpper ner den till tomgång efter att ha legat på laddtryck.

Vad gör jag? Kör utan så länge och beställer en ny/reparerar befintlig? Eller måste jag låta bilen stå?

Tack på förhand!

Mvh
Erik

Senast redigerat av TurboYoda (8 januari 2016)

BMW 325T "Batmobilen" (1992)
Volvo 740 TIC "Snömissilen" (1990)
millekrafft
10 januari 2016 · 66 Inlägg

Har liknande problem med min 740 turbo(FK ) med typ samma setup, har vant mig vid eländet då felsökningar inte ger resultat:p

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
Mickius
11 januari 2016 · 4 670 Inlägg

Provtryck systemet så allt är tätt. Varit med om liknande när dumpen strulade vilket ledde till att bilen dog när man släppte gasen efter laddtryck

AlextremeII
12 januari 2016 · 104 Inlägg

Har du en såndär fast&furious öppen dump så kasta den åt helvete. smile
Kan tänka mig att de är där felet ligger... när du släpper gasen och "dumpar" ut luften som lmm mätt upp så kompenserar sprutet för luften som du just dumpat ut, då de tror att luften är påväg in i cylindrarna. Alltså blir blandningen väldigt fet. När du släpper gasen(inte förbrukar nån soppa), så drunknar motorn. Den orkar alltså inte hålla sig på tomgång pga den feta blandningen. Släpper du gasen utan att koppla så drar ju hjulen runt motorn tills den överflödiga soppan kastats ut.

Svårt att förklara med ord, hoppas du förstår vad jag menar. smile

Edit:
Såg nu att du anade att det hänt efter turbobytet. Om det är så att du har en återcirkulerande dump på bilen, och haft den på ett eller annat sätt bortkopplad vid bytet, så kanske du glömt sätta tillbaka slangen till "utblåset" på dumpen. Isåfall kommer den fungera som en öppen.

Senast redigerat av AlextremeII (12 januari 2016)

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
TurboYoda Hertig af Lillråsa
13 januari 2016 · 2 Inlägg

Hej!
Tackar för svar! Dessvärre är alla slangar till synes på sin plats, och avlastningsventilen är återcirkulerande! Så det får nog bli provtryckning för läckage om inget annat uppenbarar sig smile

BMW 325T "Batmobilen" (1992)
Volvo 740 TIC "Snömissilen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang