aDedorsson
Maskinförare
10 januari 2016
· 681 Inlägg
Detta är taget från ett annat forum:
enkelmasse = svänghjul i en solid bit metall. helt stumt.
tål bra med varv, hög effekt , samt är lätt.
kan ge lite rassel i växelådan om man inte har fjädrande lamellcentrum istället (beror på växelåda osv)
"svår kört" de hugger lättare osv när man växlar. vanesak om du frågar mig.
Dubbelmasse = ett svänghjul delat i 2 delar, dvs navet som du skruvar på vevaxeln är fjädrat gentemot ytan som Lamellen greppar mot. Oftast ihop med fjädrar å gummi på insidan. detta gör att kopplingen/kraftöverföringen blir mjukare. å snabba varvtalsändringar/ryckt tas upp lite mer av svänghjulets fjädrande funktion. dvs mer lättkört å mindre oljud i drivlinan.
Kan dock ge väldiga vibrationer om man "överbelastar de" med mycke mer effekt än man har orginal.
Nackdelar ? tung tung tungt.
Sen om svänghjulet skiljer sig från Gl/GLT/t5 kan jag inte svara på.. Men bör inte göra!