Audi A5 Sträckt Kamkedja! Försäkringsproblem

Kemsson
10 januari 2016 · 6 Inlägg

Jag har en Audi A5 2.0Tfsi års modell 2010, Bilen har rullat 9500 och gult motorlampa lös här om dagen, Dagen efter gick jag till en auktoriserad audi verkstad och efter felsökning sade mekanikern att kam kedjan har sträckt sig.

Han sade dock att eftersom bilen har rullat under 10000mil så kan försäkringsbolaget tänka kostnaderna då det hela skulle kosta ungefär 20000:-.

Jag ringer Försäkringsbolaget samma sekund och visst kunde de täcka kostnaderna med en självrisk på 4000:-, De gav mig en skadenummer som jag skulle ge till verkstaden och de ville även att verkstaden mejlar över offert/kostnad till försäkringsbolaget.

Dagen efter ringer försäkringsbolaget verkstaden och ångrar sig, De meddelar att det är vanligt slitage och inget de kommer täcka. Jag har försökt nå teknikern som ringde in till verkstaden men han hade gått för dagen.
Kommer ringa nu på måndag och bråka lite men vet inte riktigt hur jag ska bråka då jag inte är så duktig med bilar, Vad skulle ni säga till försäkringsbolaget?

Senast redigerat av Kemsson (10 januari 2016)

TomBjorklund VAGIS Car Club
10 januari 2016 · 1 093 Inlägg

Det är en puck verkstaden kan ta med dem, de kan argumentera för huruvida det ska ha sträckt sig eller inte redan nu

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Lasse62
10 januari 2016 · 292 Inlägg

Eftersom det inte finns en fastställd bytesintervall på kedjan så kan man inte hänföra det till normalt slitage

DusanMandick Random Hero
10 januari 2016 · 4 047 Inlägg

har du inte motorskadegaranti på den? de har ja haft på alla mina vag bilar, upp till 12000 mil/5år på länsförsäkringar.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Lasse62
10 januari 2016 · 292 Inlägg

DusanMandick skrev:
har du inte motorskadegaranti på den? de har ja haft på alla mina vag bilar, upp till 12000 mil/5år på länsförsäkringar.

Det är väl den som försäkringsbolaget vägrat honom att använda.

xXSammy
11 januari 2016 · 6 569 Inlägg

Kemsson skrev:
Jag har en Audi A5 2.0Tfsi års modell 2010, Bilen har rullat 9500 och gult motorlampa lös här om dagen, Dagen efter gick jag till en auktoriserad audi verkstad och efter felsökning sade mekanikern att kam kedjan har sträckt sig.

DusanMandick skrev:
har du inte motorskadegaranti på den? de har ja haft på alla mina vag bilar, upp till 12000 mil/5år på länsförsäkringar.

Problemet kan sitta där..

De/Dem
spillolja
11 januari 2016 · 4 020 Inlägg

En kedja ska hålla bilen ut åtminstånde 50.000mil

troligen körd longlife och någon blaskmotorolja tex. 0w-30, 5w-30

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Rensvinf
11 januari 2016 · 528 Inlägg

Är bilen servad på verkstad enligt bokens föreskrifter? (förutsätter att som alltid, det är ett krav..)

Kedjor kan krångla. bara kolla bmw. de har haft problem med en av sina motorer. minns inte vilken men autopowers har långa trådar om med rasslanda kedjor och andra mer akuta problem från den motorn. Att de ska hålla bilen ut är en sanning med modifikation. 

Mitt råd är att ringa Audi och prata med ngn verkstadschef. Hör med dem om vad som är rimligt osv. Om du sedan har täckning för det i garantin; så hänvisa då till vad din kontakt med audi sagt.

Rensvinf
11 januari 2016 · 528 Inlägg

Enligt LFs hemsida ger de 8 år eller 12k mil på motorskador. Dvs, inte 5 år.  Så formellt täcker garantin.  Sedan kan de ha fler krav så som fullt servad osv.

Senast redigerat av Rensvinf (11 januari 2016)

Parsan
11 januari 2016 · 166 Inlägg

Om du har varit trogen kund hos denna verkstad tycker jag att du ska kolla med dom ang ev godwill på detta.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
spillolja
11 januari 2016 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DusanMandick Random Hero
11 januari 2016 · 4 047 Inlägg

Rensvinf skrev:
Enligt LFs hemsida ger de 8 år eller 12k mil på motorskador. Dvs, inte 5 år.  Så formellt täcker garantin.  Sedan kan de ha fler krav så som fullt servad osv.

stämde bra me 8år nu när ja kika närmre i papprena!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Kemsson
11 januari 2016 · 6 Inlägg

Tack för alla tips och råd, Har fort inte fått tag på Teknikern som ringde in från försäkringsbolaget, Vill redan nu varna alla för Gjensidige försäkringar de verkar inte vilja täcka skadan, Trots att jag servad bilen enligt boken och bilen gått under 10k mil så får jag inte det fixat.

Bilens motorlampa slocknade dock idag, Kan kamkedjan fixa sig själv finns det sådant möjlighet?
Kommer ringa Audi imorgon och höra lite mer med dom.

Cupra_
12 januari 2016 ·

Kemsson skrev:
Tack för alla tips och råd, Har fort inte fått tag på Teknikern som ringde in från försäkringsbolaget, Vill redan nu varna alla för Gjensidige försäkringar de verkar inte vilja täcka skadan, Trots att jag servad bilen enligt boken och bilen gått under 10k mil så får jag inte det fixat.

Bilens motorlampa slocknade dock idag, Kan kamkedjan fixa sig själv finns det sådant möjlighet?
Kommer ringa Audi imorgon och höra lite mer med dom.

Om det är kamkedjan så fixar den sig inte själv..
Det kan däremot vara kamaxellägesgivaren som spökar och verkstaden då antog att kedjan var kass. Vet du om de öppnade och kollade så allt verkligen stod fel eller gick de bara på felkod?

Min passat sa att kamläget var fel och jag befarade kedjeras. Det visade sig då bara vara en kabel till sensorn som var av.

Kemsson
12 januari 2016 · 6 Inlägg

Deception skrev:

Kemsson skrev:
Tack för alla tips och råd, Har fort inte fått tag på Teknikern som ringde in från försäkringsbolaget, Vill redan nu varna alla för Gjensidige försäkringar de verkar inte vilja täcka skadan, Trots att jag servad bilen enligt boken och bilen gått under 10k mil så får jag inte det fixat.

Bilens motorlampa slocknade dock idag, Kan kamkedjan fixa sig själv finns det sådant möjlighet?
Kommer ringa Audi imorgon och höra lite mer med dom.

Om det är kamkedjan så fixar den sig inte själv..
Det kan däremot vara kamaxellägesgivaren som spökar och verkstaden då antog att kedjan var kass. Vet du om de öppnade och kollade så allt verkligen stod fel eller gick de bara på felkod?

Min passat sa att kamläget var fel och jag befarade kedjeras. Det visade sig då bara vara en kabel till sensorn som var av.

Han gick bara på felkod, Får kolla med honom imorgon

Parsan
12 januari 2016 · 166 Inlägg

För att kontrollera kamkedjan finns det speciella giggar man ska montera,får man inte i giggarna så är kedjan garanterat sträckt.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
torsen
12 januari 2016 · 7 233 Inlägg

Sliten/sträckt kamkedja är väl inget försäkringsärende?
Havererar kamkedjan eller sträckaren - DÅ är det ett maskinskadefall, om bilen körts mindre än 10.000 mil eller den inte är äldre än 10 år(hos Folksam).
Slitage har aldrig ingått i maskinskadan.

Basta Cosi.

cool

Lowpass
12 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Låter sjukt att försäkringsbolag ska stå för sådana fel.
Det är väl biltillverkarens fel

i-vtec Do you?
fredde85
12 januari 2016 · 1 798 Inlägg

Sträckta kedjor och annat skit var sällan problem tidigare innan de började med sina longlife service och snåla in på komponenter tjänar för dåligt på bilar som håller länge helt enkelt

Senast redigerat av fredde85 (12 januari 2016)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Kemsson
13 januari 2016 · 6 Inlägg

Det hela slutade med att jag stod för hela skiten själv, 15000:- kostar kalaset, Varken Audi eller försäkringsbolaget vill täcka något som jag inte orsakad.

Får bilen förhoppningsvis på måndag och verkstaden rekommenderar 5w-30 Castrol olja för Audi iallafall för 2.0tfsi och att olja byte samt filter görs per 1500mil istället för 3000 som rekommenderas.

Skriver detta ifall andra Audi ägare får liknande problem i framtiden. Nu ska jag sitta hemma 1 månad och äta nudlar och spara cash vi ses big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang