Volvo 940 ltt -95 beter sig konstigt

izoo
14 januari 2016 · 7 Inlägg

Hej allihopa!
Har införskaffat mig en 940 ltt nyligen som har sin bekärda del av problem.
Börja när jag kom hem efter att jag hämtade bilen så öppnar jag huven och ser att turbon glöder väldigt då har jag bara kör ca 2 mil i 100 km/h och på ca 2500-3000 rpm, inget mer med det låter turbon kylas ner i ett par minuter tills den slutar glöda.
Dagen därpå åker jag till garaget för att utforka lite tänder sig miljölampan så läser ut felkoderna och får fram 1-2-3 kyltempgivaren insprutining, har beställt en ny som skall bytas sen, glödningen av turbo fortsätter fortfarande då har jag bara legat runt 70 km/h och 2000 rpm skall nämnas att turbon har inte fått ladda nått nämnbart under tiden jag kört bilen.
skruva ur boxarna för att titta ifall den var chipad då förra ägaren nämnde att nån av boxarna var utbytta, bränsleboxen som slutar på 962 hade ett chip som var märkt med 2 287 357 855 vilket jag förmodar är ett originalchip, tändboxen en guldbox som slutar på 219 däremot var märkt med MOD 940 ltt NR 207/219 tändning som ej bör vara original.
Så min undran är kan en chipad tändbox ge såpass varma avgaser att turbon glöder vid lugn körning?
Skall även titta ifall kamremmen sitter rätt idag också.
Sen tappar den även bränsletrycket vid skarp högersväng och låg belastning då sjunker trycket ner till 1,5-2 bar


Sitter andra modifierade saker på bilen också som
012 LMM
3" tryckrör samt 3" IC
Röda spridare okänt nummer men kablarna för spridarmotståndet var kortslutna så lär vara högohmiga
Hemmasvetsat 3" DP och catback
Ställbar FSE BTR med borttagen original btr som är ställd på 3bar grundtryck

all hjälp vore tacksamt
Mvh Emil

Senast redigerat av izoo (14 januari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang