Är biltemas batteri för klent för min bil?

pelpet
16 januari 2016 · 94 Inlägg

Jag hade problem att starta min Citroen C5 2.2 Hdi med webastovärmare före årsskiftet. Då köpte jag ett nytt batteri (Biltema 802742). Batteriet var det som Biltema rekommenderade till min bil.

Nu när kylan slog till (-20) fungerar det dock allt annat än klockrent. Trots att batteriet är fulladdat och dieselvärmaren har sett till att motorn är uppvärmd så var det nätt och jämnt att bilen startade. Dessutom funkade inte centrallåset ordentligt.

Jag har läst att vissa batterier inte kan levera tillräcklig startström uthålligt vid kyla. Kan det vara så att Biltema-batteriet helt enkelt inte orkar med att både driva webastovärmaren och sen starta bilen då det är kallt?

Jag hade aldrig detta problem med mitt gamla batteri (monbat, höll i 4 år).

Aearok
16 januari 2016 · 35 Inlägg

Har du speciellt mycket utrustning? Verkar som om det är standard med 680CCA till din bil, förutsatt att du inte har massa extra utrustning utöver en vanlig standardutrustad bil.

EDIT:
Stryk min del, läste precis att du använder dieselvärmare som går på ditt batteri. Antar att problemet ligger där men låter det vara osagt då jag bara gissar.

Senast redigerat av Aearok (16 januari 2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2016 · 13 736 Inlägg

kör billigskitema batteri i min 407:A 2.0hdi  är ju istort sätt samma bil.
och det har fungerat över förväntan.  har provkört min värmare 1timme och bilen hoppar igång.
men jag kör nästan alltid laddare ihop med värmaren när jag kör den längre än 30min.
men bor i hus så har el inärheten så inga stora problem kör oftast kupevärmare i bilen samtidigt oxå

då jag har problem med dom där förbannade skitspjällen som sitter i våra bilar som alltid går av i värmepaketet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pelpet
16 januari 2016 · 94 Inlägg

Mina spjäll har också pajat men lyckligtvis funkar värmen i kupén ändå, och håller framrutan isfri. Och Citroën vill givetvis inte göra något åt det på en bil som gott 20000 mil.

Undrar om Biltema kan tänka sig att ta tillbaks ett batteri som är installerat då det i praktiken inte funkar i min bil.

pelpet
16 januari 2016 · 94 Inlägg

Biltemas AGM-batteri 80700 verkar passa i min bil. Undrar om det skulle funka bättre med ett sådant? Isåfall kanske biltema kan tänka sig ett återköp om jag istället köper deras dyrare batteri.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=80700

EmilGranstrom
16 januari 2016 · 88 Inlägg

tänk på att efter varje gång du har använt dieselvärmare så ska du köra med bilen lika länge som värmaren har varit igång för att det ska hinna ladda upp batteriet igen

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
viccoA
16 januari 2016 · 3 109 Inlägg

pelpet skrev:
Biltemas AGM-batteri 80700 verkar passa i min bil. Undrar om det skulle funka bättre med ett sådant? Isåfall kanske biltema kan tänka sig ett återköp om jag istället köper deras dyrare batteri.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=80700

AGM är förbrukningsbatterier och lämnar i regel klen startström, bättre med startbatteri. På många bilar med värmare sitter det dubbla batterier, saknas det så försök sätt i så stort som får plats.

patrikke
16 januari 2016 · 1 749 Inlägg

viccoA skrev:
AGM är förbrukningsbatterier och lämnar i regel klen startström, bättre med startbatteri. På många bilar med värmare sitter det dubbla batterier, saknas det så försök sätt i så stort som får plats.

Finns AGM startbatterier med, kolla ex optima röd.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
pelpet
16 januari 2016 · 94 Inlägg

viccoA skrev:

pelpet skrev:
Biltemas AGM-batteri 80700 verkar passa i min bil. Undrar om det skulle funka bättre med ett sådant? Isåfall kanske biltema kan tänka sig ett återköp om jag istället köper deras dyrare batteri.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=80700

AGM är förbrukningsbatterier och lämnar i regel klen startström, bättre med startbatteri. På många bilar med värmare sitter det dubbla batterier, saknas det så försök sätt i så stort som får plats.

Är inte biltemabatteriet 80700 ett startbatteri? Enligt specen ska det ha en CCA på 760 jämfört med 680 på det batteri som jag köpte.

Tanken med att köpa ett nytt batteri på biltema är att de ska kunna tänka sig att ta tillbaks det batteri jag köpte om jag samtidigt köper ett dyrare, även om det inte är något tekniskt fel på det gamla utan felet består i att det inte funkar i praktiken för mig trots att de rekommenderade det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2016 · 13 736 Inlägg

viccoA skrev:

pelpet skrev:
Biltemas AGM-batteri 80700 verkar passa i min bil. Undrar om det skulle funka bättre med ett sådant? Isåfall kanske biltema kan tänka sig ett återköp om jag istället köper deras dyrare batteri.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=80700

AGM är förbrukningsbatterier och lämnar i regel klen startström, bättre med startbatteri. På många bilar med värmare sitter det dubbla batterier, saknas det så försök sätt i så stort som får plats.

får tyvärr inte plats med några vättiga batterier i franska bilar..
utan det är små larviga batterier som gäller.. tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
16 januari 2016 · 7 234 Inlägg

Saab95vector skrev:
tänk på att efter varje gång du har använt dieselvärmare så ska du köra med bilen lika länge som värmaren har varit igång för att det ska hinna ladda upp batteriet igen

Instämmer.
Kör gärna lite längre tid än värmaren varit inkopplad när det är mycket kallt.

wink

Cupra_
16 januari 2016 ·

http://www.testfakta.se/tester/motor/bi … A5llbarhet


Ovan test säger rätt mycket.. Gick på det när jag bytte batteri nyligen och aldrig haft startproblem oavsett temperatur.

pelpet
17 januari 2016 · 94 Inlägg

torsen skrev:

Saab95vector skrev:
tänk på att efter varje gång du har använt dieselvärmare så ska du köra med bilen lika länge som värmaren har varit igång för att det ska hinna ladda upp batteriet igen

Instämmer.
Kör gärna lite längre tid än värmaren varit inkopplad när det är mycket kallt.

wink

Jag brukar koppla in Ctek-laddaren ganska ofta för att kompensera för dålig laddning orsakat av för kort körsträcka. Så det ska inte vara problemet i det här fallet.

Jag har pratat med biltema och det besked jag fått hittils är att jag måste komma dit med batteriet så att de kan ta och mäta av det inne i butiken. Det är ju så lagom kundvänligt. Batteriet sitter ju i bilen, och att demontera det tar en halvtimme inklusive att släpa fram verktyg mm. Dessutom är det minst sagt besvärligt att ta sig till biltema utan bilbatteri. Så jag tänkte försöka mäta upp det imorgon.

Tänkte göra följande mätningar:
Spänning mellan batteripolerna med Ctek-laddaren XS3600 inkopplad och aktiv och batteriet fullladdat. Borde ge ca 14 V (laddarens laddspänning)
Spänning mellan batteripolerna, bilen avstängd. Borde väl ge ca 13V?
Spänning mellan batteripolerna, efter att dieselvärmaren kört i 30 min. Borde ge samma resultat.
Spänning mellan batteripolerna då bilen startas. Borde inte ge något större spänningsfall. Sekvensen filmas.

patrikke
17 januari 2016 · 1 749 Inlägg

pelpet skrev:
Jag har pratat med biltema och det besked jag fått hittils är att jag måste komma dit med batteriet så att de kan ta och mäta av det inne i butiken. Det är ju så lagom kundvänligt. Batteriet sitter ju i bilen, och att demontera det tar en halvtimme inklusive att släpa fram verktyg mm.

OM du får fart på bilen borde de kunna mäta upp det på plats i bilen om du kommer dit?
Det vore väl smidigast.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 736 Inlägg

pelpet skrev:

torsen skrev:

Saab95vector skrev:
tänk på att efter varje gång du har använt dieselvärmare så ska du köra med bilen lika länge som värmaren har varit igång för att det ska hinna ladda upp batteriet igen

Instämmer.
Kör gärna lite längre tid än värmaren varit inkopplad när det är mycket kallt.

wink

Jag brukar koppla in Ctek-laddaren ganska ofta för att kompensera för dålig laddning orsakat av för kort körsträcka. Så det ska inte vara problemet i det här fallet.

Jag har pratat med biltema och det besked jag fått hittils är att jag måste komma dit med batteriet så att de kan ta och mäta av det inne i butiken. Det är ju så lagom kundvänligt. Batteriet sitter ju i bilen, och att demontera det tar en halvtimme inklusive att släpa fram verktyg mm. Dessutom är det minst sagt besvärligt att ta sig till biltema utan bilbatteri. Så jag tänkte försöka mäta upp det imorgon.

Tänkte göra följande mätningar:
Spänning mellan batteripolerna med Ctek-laddaren XS3600 inkopplad och aktiv och batteriet fullladdat. Borde ge ca 14 V (laddarens laddspänning)
Spänning mellan batteripolerna, bilen avstängd. Borde väl ge ca 13V?
Spänning mellan batteripolerna, efter att dieselvärmaren kört i 30 min. Borde ge samma resultat.
Spänning mellan batteripolerna då bilen startas. Borde inte ge något större spänningsfall. Sekvensen filmas.

va har du för superduper c5..   är snabbfästen till polerna och batteriet sitter med 1fäst sättning som är super snabb att släppa..   iallfall på den c5 díesel jag mekat med..antar att det är samma som min 407:A då det är samma skit under huven på c5 och den

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pelpet
17 januari 2016 · 94 Inlägg

Jag har bara snabbfäste på minuspolen. Pluspolen sitter med en mutter, och för att komma åt att skruva loss den så måste jag ta lös alla kablar vid pluspolen. Så det blir en del olika verktyg som ska fram och kablar att hålla reda på.

Nu har jag testat att kallstarta vid - 10 och spänningsmäta. 12.8 volt spänning obelastad. När jag försöker starta bilen hackar och hostar bilen och spänningen faller ner till 9 - 10 volt men bilen startar inte. Sedan kopplade jag in en grannes bil med startkabel och då gick det att kallstarta.

Kan det vara något annat än defekt batteri?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 736 Inlägg

låter som ett riktigt dåligt batteri..    har plågat skiten ur mit några dagar och det fungerar fin fint fortfarande...   var just ute och slog i gång värmaren 1timme tänkte köra värmaren några timmar nu så trött på all jävla is
men då står så klart laddaren på som laddar 8amp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
17 januari 2016 · 5 524 Inlägg

Billiga batterier funkar sällan bra i kyla, lämna tillbaka det och kräv pengarna tillbaka.
Enligt konsumentköplagen har du 1år på dig att återlämna ett bilbatteri om du inte är nöjd och 3års funktionsgaranti (ska dock gå att bevisa att batteriet varit dåligt sen det köptes när det gått över 1år).

Sen som det är tipsat om tidigare, kör bilen minst lika länge som du haft i värmaren och hjälper inte det så byt upp dig till ett så stort batteri som ryms (snackar då om mängden amperetimmar (Ah) och inte startströmmen (cca)).
Köpt inte heller något billigt skitbatteri utan köp ett batteri av bra kvalitet som t.ex Varta.

Om du vill lägga pengar så finns ju Optima, jävligt bra och kraftfulla batterier men kostar dock sin slant.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lasse62
17 januari 2016 · 292 Inlägg

simlar skrev:
Billiga batterier funkar sällan bra i kyla, lämna tillbaka det och kräv pengarna tillbaka.
Enligt konsumentköplagen har du 1år på dig att återlämna ett bilbatteri om du inte är nöjd och 3års funktionsgaranti (ska dock gå att bevisa att batteriet varit dåligt sen det köptes när det gått över 1år).

Sen som det är tipsat om tidigare, kör bilen minst lika länge som du haft i värmaren och hjälper inte det så byt upp dig till ett så stort batteri som ryms (snackar då om mängden amperetimmar (Ah) och inte startströmmen (cca)).
Köpt inte heller något billigt skitbatteri utan köp ett batteri av bra kvalitet som t.ex Varta.

Om du vill lägga pengar så finns ju Optima, jävligt bra och kraftfulla batterier men kostar dock sin slant.

Nu är ju inte Biltemabatterierna speciellt billiga numera så det är knappast problemet, jag har haft precis samma fel på både Varta och Optima, det är gissningsvis en cell som är kortsluten. Det är ju 4 års garanti så det är bara att hämta ut ett nytt.

Jag har ett precis likadant och bilen, en VW diesel startar perfekt i -20 efter att värmaren varit på i en timme.

pelpet
17 januari 2016 · 94 Inlägg

patrikke skrev:
OM du får fart på bilen borde de kunna mäta upp det på plats i bilen om du kommer dit?
Det vore väl smidigast.

Det var vad jag tyckte också, med de insisterade på att ta med batteriet in i butiken och testa. Vi får se om de är mera medgörliga nu när jag faktiskt har en film där jag testat ordentligt själv och kostaterat att batteriet är kasst.

simlar skrev:
Billiga batterier funkar sällan bra i kyla, lämna tillbaka det och kräv pengarna tillbaka.
Enligt konsumentköplagen har du 1år på dig att återlämna ett bilbatteri om du inte är nöjd och 3års funktionsgaranti (ska dock gå att bevisa att batteriet varit dåligt sen det köptes när det gått över 1år).
..
Om du vill lägga pengar så finns ju Optima, jävligt bra och kraftfulla batterier men kostar dock sin slant.

Lasse62 skrev:
Nu är ju inte Biltemabatterierna speciellt billiga numera så det är knappast problemet, jag har haft precis samma fel på både Varta och Optima, det är gissningsvis en cell som är kortsluten. Det är ju 4 års garanti så det är bara att hämta ut ett nytt.

Jag har ett precis likadant och bilen, en VW diesel startar perfekt i -20 efter att värmaren varit på i en timme.

Tanken med biltemabatteri var att hålla nere kostnaderna på bilen. Jag har tänkt byta bil hyfsat snart så jag vill inte lägga mer pengar än nödvändigt på bilen. Fast att bli stående med dött batteri är ju mycket sämre än att betala lite extra.

Jag har batterilagret.se någon kilometer från jobbet i Borlänge. Är det någon som har ett tips på ett bra 278 x 175 x 190 batteri som inte är överdrivet dyrt? Isåfall kanske jag ska köpa där istället och begära pengarna tillbaka från biltema, alt ett tillgodokvitto. Det skulle också funka, en tusenlapp på biltema har kort halveringstid i min plånbok.

http://www.batterilagret.se/

Förhoppningsvis startar bil-aset imorgon. Det blir att köra dieselvärmaren med ctek-laddaren på och sen parkera med fronten lättåtkomlig på jobbet sad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang