Låna ut bilen - hur resonerar ni?

Tetten
16 januari 2016 · 125 Inlägg

Hej!
Ska resa bort en sväng till våren och då har min yngre syster kommit på idén att hon ska få låna min käraste ägodel - bilen!
Min syster kör alla bilar som hon hade stulit dem och trottoarkanter verkar inte finnas i hennes värld. Särskilt rädd om bilar verkar hon inte vara med tanke på hur hennes senaste bil såg ut..

Till dilemmat - jag älskar min bil och skulle hoppa från närmaste bro (ta det med en nypa salt) om det skulle hända den något (om jag nu inte själv lyckas klanta till det förstås). Då min syster har ett jobb på obekväma arbetstider och den senaste bilen inte gick igenom bes. så hoppas hon på att få låna min bil då jag inte är hemma i några dagar. Vill inte verka småaktig och besvärlig men vill verkligen inte låna ut den men vill samtidigt inte vara ett arsle..

Hur hade ni resonerat?

Tette

dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Låna ut den men tala om för henne att eventuella skador mer än normalt slitage får hon betala/fixa, till exempel: skrapade fälgar, klantig parkering så du får dörruppslag, spillt kaffe på sätena osv. Normalt slitage som stenskott osv får man ju räkna med, men det borde inte bli alltför mycket sånt om vi pratar om "några dagar". Om hon inte accepterar dessa villkor o är införstådd med att du är rädd om bilen så skulle jag hänvisa henne till närmsta biluthyrning eller kommunala färdmedel.

Senast redigerat av dawwe (16 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Å andra sidan, att låna ut en bil med 250 kusar till nån som det verkar inte tar hand om bilen på riktigt samma vis som du gör vette katten om det är lämpligt. Din bil ser välskött ut, så jag tror att det blir mindre risk/sannolikhet för tjaffs om du inte lånar ut den. Skulle nåt hända så kommer ni ha helt olika åsikter om den eventuella skadans betydelse/värde.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 januari 2016 · 14 061 Inlägg

Tetten skrev:
Hej!
Ska resa bort en sväng till våren och då har min yngre syster kommit på idén att hon ska få låna min käraste ägodel - bilen!
Min syster kör alla bilar som hon hade stulit dem och trottoarkanter verkar inte finnas i hennes värld. Särskilt rädd om bilar verkar hon inte vara med tanke på hur hennes senaste bil såg ut..

Till dilemmat - jag älskar min bil och skulle hoppa från närmaste bro (ta det med en nypa salt) om det skulle hända den något (om jag nu inte själv lyckas klanta till det förstås). Då min syster har ett jobb på obekväma arbetstider och den senaste bilen inte gick igenom bes. så hoppas hon på att få låna min bil då jag inte är hemma i några dagar. Vill inte verka småaktig och besvärlig men vill verkligen inte låna ut den men vill samtidigt inte vara ett arsle..

Hur hade ni resonerat?

Tette

Om hon hanterar bilar som du beskriver skulle jag absolut inte låna ut bilen eftersom du är så rädd om den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Ababa
16 januari 2016 · 55 Inlägg

Vettemannen skrev:

Tetten skrev:
Hej!
Ska resa bort en sväng till våren och då har min yngre syster kommit på idén att hon ska få låna min käraste ägodel - bilen!
Min syster kör alla bilar som hon hade stulit dem och trottoarkanter verkar inte finnas i hennes värld. Särskilt rädd om bilar verkar hon inte vara med tanke på hur hennes senaste bil såg ut..

Till dilemmat - jag älskar min bil och skulle hoppa från närmaste bro (ta det med en nypa salt) om det skulle hända den något (om jag nu inte själv lyckas klanta till det förstås). Då min syster har ett jobb på obekväma arbetstider och den senaste bilen inte gick igenom bes. så hoppas hon på att få låna min bil då jag inte är hemma i några dagar. Vill inte verka småaktig och besvärlig men vill verkligen inte låna ut den men vill samtidigt inte vara ett arsle..

Hur hade ni resonerat?

Tette

Om hon hanterar bilar som du beskriver skulle jag absolut inte låna ut bilen eftersom du är så rädd om den.

/Benny

Håller med där, bara lånat ut mina bilar till familjen för jag vet att dom kör som folk.

Volvo XC70 (2008)
sleepyoh
16 januari 2016 · 1 319 Inlägg

Beror på, vill någon låna en gammal 850, då kastar jag nyckeln till personen och säger varsågod, även morsan och mindre begåvade polare.

Är det en bil jag är mer rädd om, men inte har investerat hela mitt liv i, säg raggarbilen, mopeden, firmabilen, vardagsbilen jag själv använder till jobb, så är det nästan samma sak, 'här haru nyckeln kör lugnt', självklart inte till vem som helst men familj och nära bekanta.

Är det ett projekt som hållits på med en längre tid, en ögonsten som jag verkligen känner att jag har investerad tid i, och även är känslomässigt involverad i, och polarna eller någon i min familj som jag vet inte är riktig bil nörd som kan uppskatta vad som lagts ner, och att köra Bra, så är det helt nobben. Ett enkelt Nej, och ett Nej till direkt om det inte fattar på första.

Ena polaren kör sådär, alltså det är trafiksäkert, men parkering och trottoarkanter, avståndsbedömning vid trånga trånga utrymmen och liknande är inte alltid bäst, han får låna min bil om han vill, men ska han låna fin bilen ovanför som jag skriver om, det kan han fet glömma...

Var jävligt nojjig förr i tiden, fick hjärtat i halsgropen varje gång morsan körde min bil och slirade lite väl på kopplingen, men det har med tiden lagt sig. Byter hellre koppling något år oftare än att må dåligt över att någon annan kör/lånar bilen, det är ju familj liksom och det är bara en bil..

_----------'
Laddarsatan
16 januari 2016 · 4 Inlägg

Ja lånar ut bil absolut.  Polare / grannar o familj men säger åt dem o tanka och om nåt händer så står dem för det

torsen
16 januari 2016 · 7 240 Inlägg

Med hänvisning till hur du beskriver att din syster behandlar bilar skulle jag ABSOLUT INTE LÅNA UT BILEN.
Bättre hon blir lite sur nu än att ni blir jätteosams när hon lämnar tillbaka bilen.

Tycker jag.cool

Kollan
16 januari 2016 · 618 Inlägg

BilTokig93 skrev:
jag hade tagit med mig nyckeln(nycklarna) dit jag reste de får lösa sina resor själva precis som jag själv får.
min mamma tex får absolut inte köra min bil eller några bilar jag ägt.
inte ens flytta på den 1 meter big_smile

Herregud, är det så man behandlar familjen..
Jag tvekar inte en sekund ifall min mamma, pappa, bror eller flickvän vill låna bilen.. Det är bara en bil för fan.

Är du nojjig över att bilen skadas på något sätt- skriv ett kontrakt

aakesson
16 januari 2016 · 812 Inlägg

Fota bilen noggrant och förklara för henne att om den skulle bli skadad så får hon betala allt.

Har själv lånat ut Porschen som jag hade innan till syrra som var 19 år vid tillfället, varav hon repade framspoilern så den fick lämnas in på lack men det är ju fortfarande BARA en bil. (hon fick betala för lackeringen)

Laddarsatan
17 januari 2016 · 4 Inlägg

Jag har lånat bilar värda 500k av polare o sen lånat ut min bil till flera människor vissa känner man ytligt enbart men å andra sidan man ska inte utgå att nån ska köra sönder / krocka

Blir riktigt förvånand att vissa inte skulle låna ut sin bil för dom är rädda för denna ska repa bilen....  tänk om personen kör av vägen eller frontalkrockar med lastbil är er första tanke " helvete min bil " om personen dog?

dawwe ...has left the building...
17 januari 2016 · 4 474 Inlägg

En granne frågade nyligen om han kunde få låna nån av mina M eftersom hans Yaris skulle vara på verkstad i ca 2v pga att han skrapat den mot en stolpe. Självklart sa jag JA, han är ju en granne! O vi känner varandra bra, vi har pratat minst 20 gånger, dessutom har jag varit hemma hos honom. Att han kör som en kratta o verkar ha diverse ekonomiska problem kvittar, så jag sade såklart: "Välj vilken M du vill!" O lite mer seriöst, han fick ett NEJ, o frågade sen om han fick låna bruxisen (Passaten!) varvid svaret blev NEJ, igen...O frågade sedan om det var en kostnadsfråga, och återigen blev svaret NEJ. Först då förstod han att han inte kommer få låna nån av mina bilar oavsett vad big_smile

Senast redigerat av dawwe (17 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
N_W V8 de bästa som finns!
17 januari 2016 · 1 092 Inlägg

2004 lånade jag ut en Camaro Z28 cab och då körde personen in i en trotoarkant(fälguppsättningen var 5dagar gammal), det är första och enda gången jag någonsin lånat ut en bil.

Senast redigerat av N_W (17 januari 2016)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Bojjann
17 januari 2016 · 474 Inlägg

Det är ju bara en bil. MEN, vill man inte så vill man inte!
Om du inte vill att något händer med bilen, och du vet att syrran din kör som ett arsle, så måste hon finna sig i de.

Lycka till smile

BMW E34 540 (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 746 Inlägg

som sagt biljävlar går ju alltid att ersätta..


bästa gången jag lånat ut en bil var när svärmor lånade min 245turbo.. 
hon tyckte det var märkligt att bilen bara ökade i uppförsbackarna..  den var visst lite piggare än hennes gamla Opel Ascona C smile

ska tilläggas att jag vägrar åka med henne då hon blundar när hon kör om lastbilar osv..

hade nog lagt hela min besparning på bilen men vafan en bil är till för att användas.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tetten
17 januari 2016 · 125 Inlägg

Tack för input allihop!

Vet att det bara är en bil och för många så är det ett transportfordon som ska frakta arslet från punkt A till B och inte har något större emotionellt värde.
Nu går det alldeles utmärkt för min syster att cykla i 20 min till jobbet, åka buss eller bara fråga en kompis om skjuts och av den enkla anledningen så säger jag NEJ. Finns ingen anledning att varför hon skulle ha min bil helt plötsligt annat än att jag nu är en snäll syster.
Däremot kommer jag att lämna nycklarna hemma så kan hon låna bilen om det krisar, typ snöstorm , bussarna havererat osv osv...

Tette

DasAuto
17 januari 2016 · 2 751 Inlägg

Seriöst, tar vissa av er betalt för att låna ut bilen till era egna familjemedlemmar? Det är en bil herregud.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
trubbelturbo
17 januari 2016 · 1 460 Inlägg

Laddarsatan skrev:
Blir riktigt förvånand att vissa inte skulle låna ut sin bil för dom är rädda för denna ska repa bilen....  tänk om personen kör av vägen eller frontalkrockar med lastbil är er första tanke " helvete min bil " om personen dog?

Nej jag tror inte att det är många som har en sådan bedrövlig syn på sina medmänniskor att dem bryr sig mer om sin bil än att en familjemedlem ligger på bårhuset, tror du? smile

Jag känner mig lite motvillig till att låna ut min bil till vissa, listpriset kanske inte är så högt, det emotionella är dock desto högre. Detta måste folk som lånar den vara införstådda med och respektera. Även om dem bara ser sin egna bil som en förbrukningsvara vars enda syfte är att ta dem från punkt a till b.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
DasAuto
17 januari 2016 · 2 751 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Laddarsatan skrev:
Blir riktigt förvånand att vissa inte skulle låna ut sin bil för dom är rädda för denna ska repa bilen....  tänk om personen kör av vägen eller frontalkrockar med lastbil är er första tanke " helvete min bil " om personen dog?

Nej jag tror inte att det är många som har en sådan bedrövlig syn på sina medmänniskor att dem bryr sig mer om sin bil än att en familjemedlem ligger på bårhuset, tror du? smile

Jag känner mig lite motvillig till att låna ut min bil till vissa, listpriset kanske inte är så högt, det emotionella är dock desto högre. Detta måste folk som lånar den vara införstådda med och respektera. Även om dem bara ser sin egna bil som en förbrukningsvara vars enda syfte är att ta dem från punkt a till b.

Håller med en del, men ser du inte dina familjemedlemmar högre än din bil? Oavsett?
Jag kan förstå om man har en Corvette, Ferrari eller liknande och är motvillig att låna ut den till sin 18 åriga syster. Dels för hennes skull och för bilens. Men t.ex att inte låna ut en Volvo V70 till sin morsa eller liknande tycker jag är höjden på egoism.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Muttley
17 januari 2016 ·

Kollan skrev:

BilTokig93 skrev:
jag hade tagit med mig nyckeln(nycklarna) dit jag reste de får lösa sina resor själva precis som jag själv får.
min mamma tex får absolut inte köra min bil eller några bilar jag ägt.
inte ens flytta på den 1 meter big_smile

Herregud, är det så man behandlar familjen..
Jag tvekar inte en sekund ifall min mamma, pappa, bror eller flickvän vill låna bilen.. Det är bara en bil för fan.

Är du nojjig över att bilen skadas på något sätt- skriv ett kontrakt

Jag lånade inte ut bilarna jag ansåg vara dyra att fixa.  Kör halvförsäkring och lånar därmed inte ut de som kostar multum att laga wink  Gör jag fel själv kan jag bara skylla på mig själv.   Men med de bilarna jag använder idag är de inga prolem.  Men hade jag haft en syster eller bror som TS hade jag aldrig lånat ut den även om den kostat mig 3000 kr.

DasAuto skrev:
Seriöst, tar vissa av er betalt för att låna ut bilen till era egna familjemedlemmar? Det är en bil herregud.

Ja.  De får betala tvättpolletter om de skitar ner dem, är noga med att ha en ren förarmiljö smile
De har hyffs nog att lämna mer bensin än de var i bilen när de tog den utan att jag påpekar något med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang