5215
Sök

Märkliga ljud från Nissan Micra K12 -04

1 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
Hej gänget!

I augusti köpte jag en Micra, K12 Tekna. Då hade den gått 14400 mil med fullstämplad bok och allt var kanon. Senast servad i maj 2015. Nu är jag uppe i 14900 mil och ska enligt boken serva bilen vid senast 15100. Har redan haft den inne en gång för byte av torkarsegment (hela torkaranordningen la av mitt på motorvägen i spöregn = bärgning och allmänt skit). Nåväl, detta gäller nåt annat som jag gärna diskuterar med er innan jag låter verkstaden sätta tänderna i bilstackarn.

Jag har uppfattat två missljud som börjat spöka den senaste månaden. Det första är ett WROOOOOMande ljud som inte har att göra med varvtalet. Det uppträder när man passerat 50 km/h och tycks komma någonstans bakifrån. Kan det månne vara ett eller flera hjullager som klagar? Det verkligen vrålar på ett onormalt sätt och jag drar mig lite för att åka på motorvägen. Släpper jag gasen minskar det med viss fördröjning. Vid tomgång samt låga hastigheter hörs det inte alls. Först förväxlade jag det med varvtalet (förvirrande likt) men som sagt detta är något eget.

Ljud nummer två är mer svårbegripligt. Svårt att beskriva också. Men det tycks komma från motorrummet, möjligen något till vänster sett från förarstolen. Ljudet låter som ett blött skavande, ibland lite klickande. Om jag går ur bilen och lyssnar hör jag det också, fast utifrån låter det betydligt mer skavande och otrevligt. Det avtar inte ju mer jag kör. Min uppfattning är att det blir värre hela tiden. När jag stänger av motorn hänger ljudet kvar i ytterligare en sekund innan det tystnar. Spontant tänker jag kamkedjan, mycket eftersom en felkod på besiktningen indikerade den klassiska P0011 (insugskamaxellägestiming - för tidig). Men jag vet inte. Spekulera gärna!

Hej!

Sök