4333
Sök

Nissan startar ej vid sträng kyla

3 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
Hej!
Jag är inte så duktig på bilar så jag tänkte jag kunde fråga här.
Det är så att min Nissan X-trail 03 2.5 bensin inte vill starta när det är riktigt kallt (-25°C)
Starten går felfritt när jag haft i motorvärmare länge, men det räcker med att den får stå kall en timme på stan så går den inte igång sen. Detta har funkat betydligt bättre tidigare vintrar.

Den går igång på startgas, men dör så fort man slutar spraya, så jag antar att den helt enkelt inte får bensin. Har nu vid två tillfällen fått bogsera hem bilen till motorvärmaren igen.

Någon som har en idé varför detta sker mer än att japanerna inte byggt sina bilar för norrlandsklimat?

Tacksam för alla svar!

MVH Viktor

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 januari 2016
Det är väl lämpligt att ha tanken full med bensin vintertid p gr av isproppsrisken.
Sen kan man ju slänga i lite extra e85 om det kanske löser problemet..
Lite injectioncleaner kanske hjälper, vem vet,,?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
Batteriet har varit fullt och startmotorn svarat bra. Däremot har jag inte haft full tank som du säger, har nästan haft tomt ena gången. Ska prova fylla upp tanken helt och även lägga i lite K-sprit alt. e85, tack för tipset.

Forummoderator
18 413 Inlägg
22 januari 2016
Ett lite udda test är att någon håller för luftburken så bilen knappt får någon luft alls. Startar den då?

Evildan
22 januari 2016
Då det har fungerat andra vintrar så är det väl knappast att japanerna har byggt något på fel vis för då skulle den aldrig ha fungerat för dig?

Går bilen bra i övrigt?
När böt du bränslefilter eller gjorde en vanlig enkel service senast?

Sök