Volvo C30 kan inte varva över 3000varv.

Hank91
21 januari 2016 · 6 Inlägg

Hej,

Jag har en volvo c30, diesel, 09a som har gåt ca 12800mil. Jag hjälpte en kompis att flytta i helgen och drog då en släpkärra. Efter detta har jag känt av att bilen är ganska långsam. Den kan inte varva över 3000 varv utan det känns som det är någon spärr som kickar in. Den går heller knappt över 90km/h. Vet inte om det är för att det är kallt men det känns som det är ganska mkt vit avgasrök som kommer när jag kör.
Då jag är okunnig när det kommer till bilar har jag lite funderingar kring vad detta kan vara. Jag googlade runt lite och fick uppfattningen om att det kan vara något filter som spökar?
Idag försökte gasa ut den och då dog bilen helt och hållet och jag var tvungen att starta om den.
Någon som har någon idé vad det kan vara som krånglar?
Tack på förhand.
Mvh
Henrik

Jeebz
21 januari 2016 · 541 Inlägg

Ingen motorlampa som lyser?. På min c30 diesel så kan jag kolla felkoder med en obd-läsare vilket kan vara till hjälp. Men om jag får gissa så skulle jag kunna tänka mig luftmassemätaren. Polarens Mercedes diesel gick inte att varva över 3000 eller gasa fullt med när luftmassemätaren var trasig.

Hank91
21 januari 2016 · 6 Inlägg

744tic skrev:
Ingen motorlampa som lyser?. På min c30 diesel så kan jag kolla felkoder med en obd-läsare vilket kan vara till hjälp. Men om jag får gissa så skulle jag kunna tänka mig luftmassemätaren. Polarens Mercedes diesel gick inte att varva över 3000 eller gasa fullt med när luftmassemätaren var trasig.

Ingen lampa som lyser nej. Allting lös ner bilen dog men ingen annars. Har ingen obd-läsare dessvärre men tack för svar! smile

NilssoN_89
23 januari 2016 · 20 Inlägg

Gissar att det är en 2,0D motor? Isf har du parikelfilter på den som ska bytas vid 12 tusen mil är detta gjort?
Dom är väldigt känsliga om man går över intervallen med detta.
Annars kan det ev vara tryckgivaren till partikelfiltret som är defekt,t då går bilen i limphome (felsäkert läge)
och går oftast inte att varva bilen mer än ca 3000 varv och är väldigt slö.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang