6393
Sök

Oljeläckage v70 2.4t awd 2001

Sir
935 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Har en gammal volvo som min sambo vill hålla liv i även efter 33100 mil.

Nu är det så den läcker motorolja, hela undersidan är fuktig. Har gjort rent allting och startat motorn men då läcker den inte. Läckaget kommer bara under belastning och då har ju tyvärr allt blivit kladdigt igen så går ej att urskilja vart läckaget är.
Automaten har rätt nivå lika så vinkelväxel mm.

Det är alltså motorolja som läcker och det är inte läckage från turbon, den är kollad. Inte heller ett övertryck i vevhusventilationen, det är också kontrollerat.

Min fråga är, vart brukar dessa läcka olja med tiden? Kommer inget från varken vevaxel i någon ände utan mer någonstans bak på motorn mot torpedväggen.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Herr
1 722 Inlägg
23 januari 2016
Halvmåne ventilkåpa? Trågpackning?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Sir
935 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Det är inte fuktigt så högt uppe. Jag misstänker tårget med men frågan är om farthinder kan göra så det kladdar så mycket upp på motorn. Är oljig nästan ända upp till turbon. Får ta ner tårget och limma om det.

Tack för svar.

Vettemannen
23 januari 2016
marcus80 skrev:
Det är inte fuktigt så högt uppe. Jag misstänker tårget med men frågan är om farthinder kan göra så det kladdar så mycket upp på motorn. Är oljig nästan ända upp till turbon. Får ta ner tårget och limma om det.

Tack för svar.

Nu förstår jag inte vad ett farthinder har att göra med ditt oljeläckage. Har jag missat nåt?

/Benny

Sir
935 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Vettemannen skrev:
marcus80 skrev:

Tack för svar.

Nu förstår jag inte vad ett farthinder har att göra med ditt oljeläckage. Har jag missat nåt?

/Benny

Jäklar autokorrekt. Fartvind ska det vara....

4 824 Inlägg
23 januari 2016
LocKtar skrev:
Halvmåne ventilkåpa?

någon sån finns inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 824 Inlägg
23 januari 2016
det är inte oljereturen till turbon? den har ju en tendens att börja läcka med åren.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sir
935 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Nä precis. Ventilkåpan är ju samtidigt kamöverfall och är limmad i toppen.

Sir
935 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Christian S skrev:
det är inte oljereturen till turbon? den har ju en tendens att börja läcka med åren.

Som sagt, det är inte turbon som läcker. Den är helt torr och så även returledningen.

Vettemannen
23 januari 2016
marcus80 skrev:
Vettemannen skrev:
marcus80 skrev:

Tack för svar.

/Benny

Jäklar autokorrekt. Fartvind ska det vara....

Okay! Det verkade lite mystiskt.

/Benny

Sök