2551
Sök

Gjutjärnspanna vs Teflon?

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 januari 2016
Hamilton skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hamilton skrev:

Stekpannor i rostfritt stål.

Ska kolla upp. Anser mig rätt bra på matlagning. Även frun tycker så. Och kompisar. Så lite stolt där.

Rostfritt används i det flesta professionella kök är dock rätt dyra i inköp (2-3000 kr) men håller i 20-30 år ;-)

Köpte IKEAs rostfria panna. Just momentet kunna laga mat faller nog in här, för det bränner väldigt lätt i den. Inte så imponerad som jag hade hoppats på tyvärr. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60232766/

Hitintills är favoriten en gammal rejäl teflon som funkat i minst 10år och trots lite krigsskador funkar riktigt bra än. En lite tjockare typ som funkar på induktionshällen.

Sen som off topic så har jag ersatt en hel del stekande med att köra i min airfryer. Omväxling förnöjer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ubåtsingenjör
7 359 Inlägg
30 januari 2016
Även jag är på jakt efter en ny panna men vet inte vad jag ska köpa, sugen på att prova rostfritt.. men vet inte riktigt om jag vågar

8 892 Inlägg
30 januari 2016
torpis skrev:
Hamilton skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Ska kolla upp. Anser mig rätt bra på matlagning. Även frun tycker så. Och kompisar. Så lite stolt där.

Rostfritt används i det flesta professionella kök är dock rätt dyra i inköp (2-3000 kr) men håller i 20-30 år ;-)

Köpte IKEAs rostfria panna. Just momentet kunna laga mat faller nog in här, för det bränner väldigt lätt i den. Inte så imponerad som jag hade hoppats på tyvärr. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60232766/

Hitintills är favoriten en gammal rejäl teflon som funkat i minst 10år och trots lite krigsskador funkar riktigt bra än. En lite tjockare typ som funkar på induktionshällen.

Sen som off topic så har jag ersatt en hel del stekande med att köra i min airfryer. Omväxling förnöjer.

Bra grejer kostar tyvärr och som med det mesta så får man vad man betalar för, pannan från IKEA kan inte jämnföras med riktiga pannor tyvärr.

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
18 276 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
torpis skrev:
Hamilton skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Ja! Airfryer! Mer prylar! Är den bra? Var har du köpt den? Länk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
30 januari 2016
Hamilton skrev:
torpis skrev:
Hamilton skrev:

Bra grejer kostar tyvärr och som med det mesta så får man vad man betalar för, pannan från IKEA kan inte jämnföras med riktiga pannor tyvärr.

Det blir lite som att jämföra en "rostfri" 129kr panna från Ö&B med en IKEA 365+.

Men även bra rostfria pannor av restaurangkvalité tycker jag ändå inte om, dom blir lätt fula och tillagningsytan blir inte lika bra som i en gjutjärnspanna av jämförbar kvalité givetvis.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 januari 2016
torpis skrev:
Hamilton skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Har också Ikeas rostfria traktörpanna, duger till att fräsa grönsaker och svamp samt göra sås i men inte så mycket mer, är skillnad på stål och  stål och Ikea använder inte dyrare material än de måste.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 januari 2016
Hybridsmurfen skrev:
Ja! Airfryer! Mer prylar! Är den bra? Var har du köpt den? Länk?

Philips Viva HD har jag. Den är riktigt användbar till mycket. Något så enkelt som fiskpinnar blir på en helt ny nivå. Kycklingklubbor(drumsricks) blir riktigt fina, pommes om man gillar det osv. Finessen är att det inte skvätter, inte stänker och inte luktar som det gör om man steker potatis/fisk/kyckling.  Man förvärmer den 3 minuter sen in med grejorna och den sköter sig själv i 10-20minuter beroende på vad man kör.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2373

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sleeper
3 084 Inlägg
31 januari 2016
Går det att köra i diskmaskin är det bra annars är det dåligt. Jag tycker det bränns fast i dem där jääla gjutjärnspannorna än hur mycket fett man har i men sen är jag ingen gordon ramsey heller smile. Nä köp teflon när den är slut slänger man den och köper en ny.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

En Medlem
405 Inlägg
31 januari 2016
Ni borde testa keramik, bränner inte fast & håller lääänge. wink

Sleeper
3 084 Inlägg
31 januari 2016
-matte skrev:
Ni borde testa keramik, bränner inte fast & håller lääänge. wink

http://www.gp.se/konsument/tester/1.251 … aller-bast

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Forummoderator
18 276 Inlägg
31 januari 2016
Trådstartare
Sushikocken skrev:
Går det att köra i diskmaskin är det bra annars är det dåligt. Jag tycker det bränns fast i dem där jääla gjutjärnspannorna än hur mycket fett man har i men sen är jag ingen gordon ramsey heller smile. Nä köp teflon när den är slut slänger man den och köper en ny.

Du är ju en Sushikock! Gör väl även annat? :-)

Har inga problem med gjutjärn. Gillar även att man kan dra upp värmen rejält för att få en fin yta. Har du problem med rengöring: strö i bakpulver och häll på ljummet vatten. När det slutat bubbla är det lätt sen. Fungerar även på häll.

Men en Airfryer! Sugen. Tjejen tyckte det lät som en bra idé då hon gillar min mat men inte att den dryper av fett.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 751 Inlägg
2 februari 2016
Hybridsmurfen skrev:
Ska ta och göra Ägg & Bacon. Stod nu och höll i en teflon modell bättre och en tjock gjutjärnspanna märke Skeppshult. Vilken är bäst? Inte bara min maträtt men överlag? Jag föredrar gjutjärn. Visst går det mer smör till en sådan men jag kan äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram. Finns det olika rätter som gör sig bäst i olika pannor? Fyll på här...

Jag lagar mycket mat, faktum är att jag lagar i princip all mat hemma. Men kanske Teflon är bättre någon gång?

Om du bara vill steka något för att det är lätt och går snabbt så teflon, eller till och med Keramiska pannor.
Om du lagar mat och vill att det smakar så bäst det bara går så är gjutjärnspanna det bästa du kan ha. Alternativt rostfri proffspanna.

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
18 276 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
Jag som trodde på sin höjd ett eller 2 svar... Kul!

Gjorde Tacofärs i gjutjärn igår. (Ja, skjut mig då, var sugen på just detta vid kl 2230...) men det blev väldigt mycket fett som gjorde köttfärsen lite äckligt fettdrypande. Håller mig till teflon på denna punkten i fortsättningen.

Idag blir det återigen Ägg & Baconmacka. (4 halvor med fralla och så äter man en sen finns det nattmackor i 2 dagar)
Ska köra detta i en gammal trotjänare av okänt märke, Teflon.

Tips: Ska ni köpa Gjutjärn så kolla på "ICA Cook". Inte så dumma! Dessutom hyfsat pris och tjockt gods.

2 751 Inlägg
2 februari 2016
Hybridsmurfen skrev:

Gjorde Tacofärs i gjutjärn igår. (Ja, skjut mig då, var sugen på just detta vid kl 2230...) men det blev väldigt mycket fett som gjorde köttfärsen lite äckligt fettdrypande. Håller mig till teflon på denna punkten i fortsättningen.

Idag blir det återigen Ägg & Baconmacka. (4 halvor med fralla och så äter man en sen finns det nattmackor i 2 dagar)

Tips: Ska ni köpa Gjutjärn så kolla på "ICA Cook". Inte så dumma! Dessutom hyfsat pris och tjockt gods.

Mat är väl nr3 efter Bilar och Brudar på sådana här forum big_smile

Eller åtminstone delad andraplats big_smile

Men de jag använder gjutjärn till är när jag lagar lite mer "finare" mat om man säger så.
Frukost, Tacos etc kör jag bara i vanlig teflon. I nuläget keramisk, men den börjar bli utsliten.

Ska du laga pepparbiff, oxfilé, fläskfilé, dvs. något konkret big_smile Så använd alltid gjutjärn.
Om herrn skall vara hållbar när det gäller bilar så borde väl ett gjutjärn göra sig fint, då det håller en livslängd big_smile
Senast redigerat av DasAuto (2 februari 2016)

Forummoderator
18 276 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
DasAuto skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Mat är väl nr3 efter Bilar och Brudar på sådana här forum big_smile

Eller åtminstone delad andraplats big_smile

Men de jag använder gjutjärn till är när jag lagar lite mer "finare" mat om man säger så.
Frukost, Tacos etc kör jag bara i vanlig teflon. I nuläget keramisk, men den börjar bli utsliten.

Ska du laga pepparbiff, oxfilé, fläskfilé, dvs. något konkret big_smile Så använd alltid gjutjärn.
Om herrn skall vara hållbar när det gäller bilar så borde väl ett gjutjärn göra sig fint, då det håller en livslängd big_smile

Jodå, kött som inte grillas göres alltid i vår grillpanna. Har till och med en uppladdningsbar stålborste som rengör :-)
Anar att din W123 är riktlinjen för gjutgods! De tar man inte död på!
Priusen är nog långt ifrån men den fungerar ju.
Omegan vet jag inte men startade idag med!

1 722 Inlägg
3 februari 2016
Vilken rolig diskussion big_smile här om mat smile lite variation från bilfrågor och sånt smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Ubåtsingenjör
7 359 Inlägg
3 februari 2016
Om man ställer de keramiska pannorna mot teflon pannorna, vilken rekommenderas ? Gjutjärn har jag redan lite av varje i, men man har aldrig nog med prylar

2 751 Inlägg
3 februari 2016
CHEEVA skrev:
Om man ställer de keramiska pannorna mot teflon pannorna, vilken rekommenderas ? Gjutjärn har jag redan lite av varje i, men man har aldrig nog med prylar

Jag köpte mig en keramisk för några månader sedan, första gångerna var den hal som en ål, ljuger inte att man kunde i princip steka ett ägg utan olja och det fastnade inget. Men nu efter några månader har den blivit betydligt sämre. Så teflon är nog bättre i längden.

Kanske har med kvalité att göra också.

En Medlem
405 Inlägg
3 februari 2016
Jag låter nog lite tjatig nu, men enligt mig är keramisk överlägset iaf teflon. Tål hög värme samt så lossnar inget och hamnar i maten... Detta grundar ju sig på att man köper kvalité, för det finns säkert keramiska som är sämre än teflon (tunn beläggning) och vice versa. Ica:s sortiment är faktiskt förvånansvärt bra, där har jag köpt min keramiska. Hade teflon innan.

Sen kanske gjutjärn är lite mer "evighetskänsla" och mjo så kan det mycket väl vara. En bra gjutjärn går nog 10+ år om man tar hand om den. Lite B20 alltså.
Senast redigerat av -matte (3 februari 2016)

Muttley
3 februari 2016
-matte skrev:
Jag låter nog lite tjatig nu, men enligt mig är keramisk överlägset iaf teflon. Tål hög värme samt så lossnar inget och hamnar i maten... Detta grundar ju sig på att man köper kvalité, för det finns säkert keramiska som är sämre än teflon (tunn beläggning) och vice versa. Ica:s sortiment är faktiskt förvånansvärt bra, där har jag köpt min keramiska. Hade teflon innan.

Sen kanske gjutjärn är lite mer "evighetskänsla" och mjo så kan det mycket väl vara. En bra gjutjärn går nog 10+ år om man tar hand om den. Lite B20 alltså.

Tror nästan mina föräldrar hade sitt gjutjärn i typ 30 år.  Sen gav jag de ett nytt då deras var slitet och litet :p
Kan en keramisk hålla så länge?

Sök